یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری موزامبیک کشوری در جنوب شرقی آفریقا است که طی سال‌های گذشته از قوانین استعماری، جنگ‌های داخلی و قحطی آسیب زیادی دیده است.

موزامبیک

این کشور از شمال با تانزانیا، از شمال غرب با مالاوی و زامبیا، از غرب با زیمبابوه و از جنوب غرب با سوازیلند و آفریقای جنوبی همسایه است. در شرق این کشور اقیانوس هند قرار دارد.

موزامبیک در قرن شانزدهم میلادی مستعمره پرتغال شد. در سال ۱۹۷۵ این کشور استقلالش را به دست آورد.

در فاصله سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۹۲ درگیری‌های داخلی در این کشور باعث کشته شدن نزدیک به یک میلیون نفر از مردم این کشور شد. در این مدت قحطی نیز گریبان مردم را گرفت.

پس از مصالحه و برقراری آرامش در کشور در سال ۱۹۹۲ اندکی وضعیت اقتصادی بهبود پیدا کرد و سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در این کشور ترغیب شدند اما همچنان بسیاری از مردم این کشور در فقر به سر می‌برند.

سیاست در موزامبیک

رئیس جمهور در این کشور رئیس حکومت است و با رای مردم برای دوره‌ای پنج ساله انتخاب می‌شود. رئیس دولت نخست وزیر است که رئیس جمهور او را تعیین می‌کند.

مجلس قانونگذاری این کشور ۲۵۰ کرسی دارد که نمایندگان آن با رای مستقیم مردم برای دوره‌ای پنج ساله انتخاب می‌شوند.

اقتصاد در موزامبیک

تولید ناخالص داخلی این کشور ۸۲/۱۷میلیارد دلار است. ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند که ۸۱ درصد آنها در بخش کار می‌کنند.

http://images.hamshahrionline.ir/images/upload/news/posc/map/mozambique-map%5B100%5D.jpg

نرخ بیکاری در این کشور ۲۱ درصد است و ۷۰ درصد از مردم این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند. در سال ۲۰۰۷ نرخ تورم در موزامبیک ۸ درصد بود.

محصولات صادراتی آن شامل آلومینیوم، میگو، بادام هندی، پنبه، شکر، مرکبات و الوار است که به کشورهای هلند (۷/۵۹ درصد)، آفریقای جنوبی (۲/۱۵ درصد) و زیمبابوه (۲/۳ درصد) صادر می‌شود.

محصولات وارداتی آن شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، وسایل نقلیه، سخت، مواد شیمیایی، آهن‌آلات، مواد غذایی و منسوجات است که از کشورهای آفریقای جنوبی (۳/۳۶ درصد)، هلند (۶/۱۵ درصد) و پرتغال (۳/۳ درصد) وارد می‌شود.

مردم موزامبیک

جمعیت این کشور ۲۱ میلیون و ۲۸۴ هزار و ۷۰۱ نفر با میانگین سنی ۴/۱۷سال است. امید به زندگی برای زنان موزامبیکی ۴۴/۴۰ سال و برای مردان ۶۲/۴۱سال است.

۸/۲۳درصد از مردم مسیحی کاتولیک و ۸/۱۷ درصد مسلمان هستند.

موزامبیک در یک نگاه

مساحت ۸۰۱،۵۹۰ کیلومتر مربع
جمعیت ۲۱،۲۸۴،۷۰۱ نفر
پایتخت ماپوتو
واحد پول متیکال
دامنه اینترنتی mz.
پیش شماره ۲۵۸+
کد خبر 50122

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز