یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: کشور پادشاهی اسواتینی ( با نام سابق سوازیلند) کشوری کوچک در جنوب آفریقا است و در عین حالی یکی از آخرین بازماندگان کشورهای پادشاهی مطلق.

سوازیلند

این کشور از همه جهات، به جز غرب که با موزامبیک هم‌مرز است، همسایه آفریقای جنوبی است.

این کشور در دوره‌های مختلف تاریخی به صورت پادشاهی اداره می‌شد. در اواخر قرن ۱۹ آفریقای جنوبی این کشور را تحت سلطه درآورد. البته هیچ گاه نتوانست کنترل کامل امور در این کشور را در دست گیرد.

در جنگی که در سال‌های ۱۸۹۹ تا ۱۹۰۲ درگرفت انگلیس سوازیلند را تحت سلطه خود درآورد. سرانجام در سال ۱۹۶۸ این کشور سرانجام استقلال خود را به دست آورد.

سیاست در اسواتینی

رئیس حکومت در سوازیلند پادشاه است. در این کشور پادشاه قدرت زیادی دارد. او نه تنها نخست وزیر را تعیین می‌کند بلکه تعدادی از نمایندگان مجلس کشور هم با نظر او تعیین می‌شوند.

مجلس سنا در این کشور ۳۰ کرسی دارد که ۲۰ نفر از آنها را پادشاه تعیین می‌کند. مجلس ملی ۶۵ کرسی دارد که ۱۰ نفر را پادشاه تعیین می‌کند و بقیه با رای مردم برای دوره‌ای پنج ساله انتخاب می‌شوند.

اقتصادر دراسواتینی

تولید ناخالص داخلی در این کشور ۴۲۴/۵ میلیارد دلار است. ۳۰۰ هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند.

نرخ بیکاری در این کشور ۴۰ درصد است. ۶۹ درصد از مرم زیر خط فقر زندگی می‌کنند. در سال ۲۰۰۷ میلادی نرخ تورم در آن ۶درصد بود.

محصولات صادراتی این کشور شامل نوشیدنی‌های غیرالکلی، شکر، الوار، نخ پنبه، یخچال و مرکبات و کنسروهای میوه است که به کشورهای آفریقای جنوبی (۷/۵۹ درصد)، اتحادیه اروپا (۸/۸ درصد) و موزامبیک (۲/۶ درصد) صادر می‌شود.

محصولات وارداتی آن شامل وسایل نقلیه موتوری، ماشین‌آلات، تجهیزات حمل و نقل، مواد غذایی، محصولات پتروشیمی و مواد شیمیایی است که از کشورهای آفریقای جنوبی(۶/۹۵درصد)،، اتحادیه اروپا (۰.۹ درصد) و ژاپن (۹/۰ درصد) وارد می‌شود.

مردم اسواتینی

جمعیت این کشور حدود یک میلیون و ۱۲۸ هزار نفر با میانگین سنی ۱۹ سال است. رشد جمعیت در آن به دلیل پایین بودن سطح بهداشت و شیوع بیماری‌های فراوان منفی است.

امید به زندگی برای زنان ۳۲ و برای مردان ۳۱ سال است. مالاریا نیز در این کشور بسیار شایع است.

۹۷ درصد از مردم از نژاد آفریقایی و ۳ درصد اروپایی هستند. ۲۰ درصد مردم مسیحی و ۱۰ درصد مسلمان هستند. زبان رسمی آنها انگلیسی است.

اسواتینی در یک نگاه

مساحت ۱۷،۳۶۳ کیلومتر مربع
جمعیت ۱،۱۲۸،۸۱۴ نفر
پایتخت مبابانه
واحد پول لیلانگنی
دامنه اینترنتی sz.
پیش شماره ۲۶۸+
کد خبر 50787

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز