شنبه ۹ آبان ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین - مریم دری‌منش: ادوالدو ایزیدیو نتو (واوا) در تاریخ ۱۲ نوامبر سال ۱۹۳۴ در رسیف در برزیل به دنیا آمد.

ادوالدو ایزیدیو نتو

واوا در دو جام جهانی ۱۹۵۸ در سوئد و ۱۹۶۲ در شیلی که برزیل به قهرمانی رسید، حضور داشت که در سوئد ۵ گل و در شیلی ۴ گل برای برزیل به ثمر رساند.

او در جام جهانی سوئد با مهاجم میانی جوانی به نام مازولا ( که در جام جهانی ۱۹۶۲ با نام آلتافینی برای تیم ملی ایتالیا بازی کرد)، بر سر حضور در ترکیب ثابت تیم رقابت داشت. در اولین دیدار مرحله گروهی در مقابل اتریش،‌ (۳ بر ۰ به سود برزیل)، مازولا دو گل زد و به همین خاطر در دیدار بعدی مقابل انگلیس (تساوی ۰ بر ۰) هم در ترکیب قرار گرفت. این در حالی بود که ستاره‌های بعدی این تیم، گارینشا و پله هنوز بر روی نیمکت ذخیره‌ها نشسته بودند.

سومین بازی مرحله گروهی در مقابل شوروی، یک جهش و نقطه عطف برای سه مهاجم برزیل، گارینشا، پله و واوا بود. واوا هر دو گل در پیروزی ۲ بر ۰ برزیل را وارد دروازه شوروی کرد. در این بازی گارینشا با دریبل‌هایش در کناره زمین، مزاحمتی دائمی برای مدافعان رقیب ایجاد کرده بود و پله که در آن زمان جوانی بااستعداد بود، نمایشی داشت که تا آن زمان هیچکس نظیرش را ندیده بود. برای اولین بار مهاجمان تیم ملی برزیل متشکل از گارینشا، دی دی، واوا، پله و زاگالو نشان دادند که قادر به انجام فوتبالی جادویی بوده و می‌توانند با توپ شعبده‌بازی کنند.

بازی نیمه نهایی در برابر فرانسه، بعدا به یکی از جنجالی‌ترین بازی‌های آن جام تبدیل شد. ریموند کوپا و ژوست فونتن، خط حمله فوق کلاسی را در تیم ملی فرانسه تشکیل داده بودند، اما هنرمندان برزیلی با گل‌های واوا، دی دی و سه گل پله بازی را با نتیجه ۵ بر ۲ به سود خود تمام کرده و با این پیروزی راهی فینال شدند.

تیم سوئد، میزبان رقابت‌ها با ستارگانی چون گونار گرن در خط میانی و کوره هامرین و لنارت اسکوگلوند در جناحین خط حمله، در بازی فینال برای برزیلی‌ها مانند یک توپ فوتبال بود. بازهم نتیجه ۵ بر ۲ شد. گلزنان این دیدار نیز واوا و پله (هرکدام دوگل) و ماریو زاگالو بودند. واوا اغلب تمام کننده،‌و دی دی، گارینشا و پله سازندگان عالی گل بودند.

در سال ۱۹۶۲ در شیلی، برزیل با همان ترکیب قبلی در خط حمله راهی مسابقات شد. اما از بخت بد آنها، پله در دومین بازی جام دچار مصدومیتی شد که نتوانست تا پایان رقابت‌ها تیمش را همراهی کند. گرچه جانشین او،‌آماریلدو، در کنار بزرگانی چون گارینشا، دی دی، واوا و زاگالو در همه بازی‌ها عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشت. در دیدار نیمه نهایی در مقابل شیلی‌، گارینشا و واوا هرکدام دو گل زدند و برزیل ۴ بر ۲ به پیروزی رسید. در بازی فینال در برابر چکسلواکی هم که به برد ۳ بر ۱ برزیل انجامید، بازهم واوا جزو گلزنان این تیم بود.

با وجود این دو جام جهانی موفقیت‌آمیز، تنها ۲۲ بازی ملی در کارنامه‌ واوا ثبت شد. اولین بازی ملی او در ۱۳ نوامبر سال ۱۹۵۵ بود و آخرین آن در ۳ ژوئن سال ۱۹۶۴ در سائو پائولو در مقابل آرژانتین، به طوری که این ۲۲ بازی در طول نه سال انجام شد که برای یک چنین مهاجم وفقی بسیار ناچیز است. اما نام واوا با نام بزرگانی چون گارینشا، دی دی و پله و نیز دو عنوان قهرمانی جهان در سال‌های ۱۹۵۸ و ۱۹۶۲ پیوندی ناگسستنی دارد.

واوا در بازی‌های باشگاهی هم دو بار در سال‌های ۱۹۵۶ و ۱۹۵۸ به همراه تیم واسکو دو گاما قهرمان منطقه ریو،‌ و با پالمیراس در سال ۱۹۵۹ قهرمان مسابقات غیررسمی باشگاه‌های برزیل شد.

تیم‌هایی که در آنها بازی کرده است:

تا ۱۹۵۲ در اسپورت رسیف
از ۱۹۵۲ تا ۱۹۵۸ در واسکو دو گاما
۵۹/۱۹۵۸ مدت کمی در پالمیراس سائو پائولو
۱۹۶۴ تا ۱۹۶۷ در آمریکا مکزیکو
۱۹۶۷ در پورتوگیزا سائو پائولو
۱۹۶۸ در سان دیگو ساکرز

*آخرین بروز رسانی ۳ اسفند ۱۴۰۰

کد خبر 94081

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز