همشهری آنلاین - مریم دری‌منش: لئونیداس داسیلوا درتاریخ ۶ سپتامبر سال ۱۹۱۳ در ریو دو ژانیرو در برزیل به دنیا آمد. وی اولین بازیکنی است که در جام جهانی گل برگردان زده است.

Leônidas da Silva

دا سیلوا، مهاجم برزیلی‌ای که به الماس سیاه شهرت داشت، کسی است که مبتکر ضربه برگردان در فوتبال می‌باشد. لئونیداس در طول مدت فعالیتش به عنوان فوتبالیست،‌ در تیم‌های سائوپائولو، بوتافوگو، واسکو دو گاما و فلامینگو بازی کرده است. وی از سال ۱۹۳۳ تا ۱۹۳۴ در اروگوئه برای باشگاه پنارول مونته‌ویدئو توپ زد.

 او در مجموع،‌۲۶ بار نیز پیراهن تیم ملی فوتبال برزیل را به تن کرد که از این تعداد، تنها ۱۹ تای آن بازی رسمی محسوب می‌شد و در این ۲۶ بازی ۲۵ گل هم به ثمر رساند.

 او در جام جهانی ۱۹۳۸ فرانسه با زدن ۷ گل زده، عنوان آقای گلی آن مسابقات را از آن  خود کرد. فقط در بازی خاطره‌انگیز مقابل لهستان که پس از  وقت اضافه به پیروزی ۶ بر ۵ برزیل انجامید، لئونیداس ۳ گل وارد دروازه لهستان کرد. جالب این که وی در این بازی برای مدتی با پای برهنه بازی کرد.

 از همه دیدنی‌تر در این بازی، گل سوم او بود که توپ را در دایره وسط زمین از حریف قاپید، تا محوطه جریمه پیش رفت و با گلی فوق العاده، برزیل را راهی مرحله یک چهارم نهایی کرد. او در دو جام جهانی ۱۹۳۴ و ۱۹۳۸ که حضور داشت، در مجموع ۸ گل برای برزیل زد و از آن زمان، موفق‌ترین گلزن برزیل در تمامی جام‌های جهانی شد.

لئوینداس بعد از پایان دوران فعالیتش،‌ به معروف‌ترین گزارشگر ورزشی برزیل تبدیل شد. وی همچنین مالک یک فروشگاه مبلمان در سائوپائولو بود.

دا سیلوا از بیماری آلزایمر رنج می‌برد و ده سال پایانی عمر خود را در یک کلینیک گذراند. وی در ۲۴ ژانویه سال ۲۰۰۴ در گذشت.

باشگاه‌هایی که در آنها بازی کرده  است:

۱۹۲۹ – ۱۹۲۹: سائو کریستووائو
۱۹۲۹ – ۱۹۳۹: سیریو لیبانس
۱۹۳۱ – ۱۹۳۲: بونسوسسکو
۱۹۳۳ – ۱۹۳۳: پنارول
۱۹۳۴ – ۱۹۳۴: واسکو دو گاما
۱۹۳۵ – ۱۹۳۵: اس.سی. برزیل
۱۹۳۵ – ۱۹۳۶: بوتافوگو
۱۹۳۶ – ۱۹۴۱: فلامینگو
۱۹۴۲ – ۱۹۵۱: سائو پائولو

تیم ملی برزیل:

۲۵ بازی و ۲۴ گل زده
۸ بازی و ۸ گل زده در جام جهانی

موفقیت‌ها:

قهرمانی منطقه ریو دو ژانیرو: ۱۹۳۴، ۱۹۳۵، ۱۹۳۹
قهرمانی منطقه سائو پائولو: ۱۹۴۳، ۱۹۴۵، ۱۹۴۶، ۱۹۴۸، ۱۹۴۹
حضور در جام جهانی: ۱۹۳۴، ۱۹۳۸
آقای گل جام جهانی: ۱۹۳۸

*آخرین بروزرسانی ۳ اسفند ۱۴۰۰

کد خبر 88937

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز