دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: ژوروان ویه‌را در ۲۴ ماه می سال ‪ ۱۹۵۳‬درشهر ریو دوژانیرو، برزیل از پدری پرتغالی و مادری برزیلی متولد شد.

ژوروان ویه‌را

این مربی اهل برزیل دوران بازی را در سه باشگاه معروف برزیلی واسکودوگاما، بوتافوگو و پورتوگیسا پشت سرگذاشت و بعد به عنوان مربی به خلیج فارس آمد.

اسپورت کلوپ قطر، اولین تیم او در این منطقه بود، وی سپس مربیگری تیم زیر ‪ ۲۰‬سال عمان را برعهده گرفت و پس از آن به مغرب رفت.

این مربی برزیلی در سال ‪ ۱۹۸۶‬با تیم رباط مغرب، قهرمانی جام حذفی این کشور را بدست آورد و پس از آن درسالهای ‪ ۱۹۸۷‬و ‪ ۱۹۸۹‬بااین تیم قهرمان لیگ مغرب شد. وی سپس در تیم‌های ویداد و تیهاد کازابلانکا مغرب مربیگری کرد.

به گفته ویه را نقطه عطف زندگی شخصی‌اش بدلیل آشنایی با دین اسلام در مغرب رقم خورد و در نهایت به دین اسلام مشرف شد. وی در همین کشور با همسرش، خدیجه فهیم ازدواج کرد.

ویه‌را اگر چه در برزیل به دنیا آمده  است اما او خود را بیشر  پرتغالی می‌داند و حتی در کارت مربی‌گری وی ملیت‌اش را  پرتغالی عنوان کرده است.

وی دارار مدرک دکترای علوم ورزش از فرانسه است و به هفت زبان از جمله عربی مسلط است.

ویه‌را  ازسابقه‌ مربیگری درتیم ملی مغرب به‌همراه خوزه فاریا برخوردار است و به همراه این تیم به یکی از بزرگترین افتخارات دوران مربیگری خود یعنی نشستن بر روی نیمکت مربیگری درجام جهانی  ۱۹۸۶‬ آرژانتین همراه با خوزه فاریا و صعود مغرب به عنوان اولین تیم آفریقایی به مرحله دوم مسابقات جام جهانی، نائل شده است.

دراین سال، تیم ملی مغرب با تیم‌های پرتغال، انگلیس و لهستان همگروه بود. پس از آن، ویه‌را به منطقه خلیج فارس بازگشت و مربیگری در این منطقه را با هدایت‌تیم‌های زیر ‪ ۲۰‬سال کویت، القادسیه کویت، الاسماعیلی مصر، المپیک عمان و زیر ‪ ۲۰‬سال مالزی ادامه داد.

ویه را درسال ‪ ۲۰۰۷‬درجام ملت‌های آسیا درحالیکه تیم‌های بزرگ قاره کهن همچون استرالیا، کره جنوبی، ژاپن، ایران و عربستان حضور داشتند با تیم عراق عنوان قهرمانی را بدست آورد.
این مربی برزیلی درسابقه مربیگری خود هدایت ‪ ۲۶‬تیم باشگاهی و ملی درپنج کشور را برعهده داشته است. وی بهمن ماه سال ۸۶ مربی‌گری تیم سپاهان اصفهان را بر عهده گرفت.

کد خبر 43460

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز