چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: انگین فیرات (Engin Fırat) در یازدهم ژوئن سال 1970 در استانبول ترکیه از پدری آلمانی و مادری ترکیه‌ای به دنیا آمد

فیرات

انگین فیرات ولی به دلیل زندگی در آلمان از جمله مربیان آلمانی حاضر در فوتبال ایران به شمار می‌آید.

فیرات که در آوریل 2010 به دلیل عملکردش جایزه بهترین مربی ترک در خارج از این کشور را نیز دریافت کرده است، هیچگاه سابقه پوشیدن پیراهن تیم باشگاهی را نداشته و فوتبالش را از مربیگری آغاز کرده است.

فیرات که مربیگری را از سال 1997 آغاز کرد، در ابتدا دستیار هورست هروبش در تیم دسته اولی سامسون اسپور ترکیه بود. او تنها با داشتن 27 سال سن توانست خود را در دنیای فوتبال حرفه‌ای به اثبات برساند.

برای همین هم تیم ترکیه‌ای پس از اخراج هروبش بدون هیچ تردیدی به همکاری با او ادامه داد و همچنان به عنوان دستیار زیر نظر ژوزف ژارابینسکی، مربی اهل چک به کار در این تیم ترک ادامه داد.

آنتالیا اسپور، اینتراخت فرانکفورت، فنر باغچه، ال آر آهلن، اینچئون یونایتد (کره جنوبی)، سیواس اسپور، سایپا، کایزری اسپور، تیم ملی ایران و سپاهان اصفهان ایستگاه‌های مربیگری فیرات بوده‌اند.

سابقه کار در ایران:

انگین فیرات  کارش را در فوتبال ایران با مربی‌گری در سایپا شروع کرد و با ناکامی در این تیم و پس از آن، اخراج از سپاهان و تیم ملی به کشورش رفت، دوباره در تیر سال 1392 به سرخط بازگشت و زندگی دوباره‌ای را در ایران با سایپا آغاز کرد.

پای او برای اولین بار در سال 85 به همراه لورانت به فوتبال ایران باز شد. این مرد آلمانیِ ترک‌تبار در سایپا به عنوان دستیار، کارش را شروع کرد اما با استعفای لورانت در هفته ششم لیگ، او هم مجبور شد خیلی زود بار سفر ببندد؛ اما جدایی فیرات این بار حدود دو ماه به طول انجامید تا علی دایی او را به عنوان دستیارش در تیم ملی انتخاب کرد. فیرات این بار هم با یک خداحافظی غیر اختیاری ایران را ترک کرد و برای اینکه در مرتبه سوم، سرنوشتش دست خودش باشد، به تنهایی هدایت یکی از تیم‌های مدعی لیگ یعنی سپاهان را بر عهده گرفت ولی انگار داستان خداحافظی‌اش همچنان ادامه داشت و او باز هم رفیق نیمه‌راه شد.

فیرات که در هر سه تجربه خود عملکرد موفقی نداشت، در آخر خط حضورش در ایران نقطه گذاشت و از یک ماه پیش دوباره به سر خط بازگشت؛ سایپا جایی است که فیرات در آن آرزوهایش را دنبال می‌کند و می‌خواهد این بار خاطره خوبی از خود به جا بگذارد.

کد خبر 222668
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز