دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۹:۵۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: به دنبال اعلام محمدرضا نعمت‌زاده مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مبنی بر احتمال شناور بودن قیمت بنزین آزاد، نایب‌رییس اول مجلس شورای اسلامی نیز از احتمال شناور بودن نرخ بنزین آزاد خبرداد.

محمد رضا باهنر در حاشیه جلسه روز دوشنبه افزود: توزیع بنزین با کارت هوشمند سوخت و اجرای سهمیه‌بندی بسیار بزرگ است و با این کار اطلاعات مفیدی برای کشور جمع‌آوری می‌شود.

نایب رئیس اول مجلس در مورد زمان اعمال سهمیه‌بندی بنزین گفت: پیش‌بینی ما این بود که از پانزدهم الی شانزدهم خردادماه کار به صورت جدی شروع شود و سهمیه‌بندی اعمال شود، اما با مذاکراتی که کردیم معلوم شد دولت ضمن این که بر اجرای پروژه بسیار مطمئن است، اما باز هم قطعات کوچکی از این پازل بزرگ مانده که باید آن را حل کند.

باهنر گفت: حداکثر ظرف چهار الی پنج روز آینده مسئله سهمیه‌بندی خودروهای دولتی اعمال خواهد شد.

وی افزود: با توجه به این که خودروهای دولتی بنزین مورد نیازشان را با قیمت دیگری تهیه خواهند کرد، دولت یک سیستم حسابداری برای این خودروها راه‌اندازی کرده تا آنها بنزین را به قیمت آزاد بخرند و حق ندارند از بنزین لیتری 100 تومان استفاده کنند.

وی ادامه داد: چهار الی پنج روز بیشتر طول نخواهد کشید که سهمیه‌بندی سواری‌های شخصی بعد از خودروهای دولتی مشخص خواهد شد و بعد از آن سهمیه ناوگان عمومی‌مثل تاکسی‌ها و خودروهای راهی مشخص می‌شود.

باهنر تاکید کرد: حداکثر بین 10 الی 15 روز آینده مجموع اعمال سهمیه‌بندی انجام خواهد گرفت و این تئوری به صورت تمام عیار اجرا خواهد شد.

قیمت شناور

بنا بر اعلام دولت، سیستم نرم‌افزاری کارت هوشمند طوری تنظیم شده که هر کس بتواند شش ماه بنزین خود را ذخیره کند و از طرف دیگر بتواند یکی دو ماه پیش خور کند، بنابراین روزهای اول بنزین آزاد نداریم، زیرا هرکس می‌تواند از بنزین آینده خود استفاده کند.

وی افزود: مقداری که کار جلو برود تا حدودی روشن می‌‌کند که چه خودروهایی و چند درصد از آنها بیش از سهمیه‌ ماه خود استفاده و پیش‌خور کرده‌اند و این یک پیش بینی را به ما می‌دهد تا کسانی که طالب بنزین آزاد هستند، مشخص شوند و ما بر اساس آن برآوردهای خود را داشته باشیم.

باهنر گفت: دولت هم آمادگی دارد اگر بنزین مازاد بر سهمیه‌بندی مطالبه شود و طالب و خریداری داشته باشد ترتیبی داده شود که یا خود دولت در برخی جایگاه‌ها یا توسط بخش خصوصی این بنزین را وارد کند.

وی در مورد نرخ دوم بنزین اظهار داشت: نرخ دوم بنزین نرخ شناوری است. چون ما هیچ یارانه‌ای را خارج از بنزین 100 تومانی پیش‌بینی نکرده‌ایم، لذا دولت نیز یارانه‌ای برای این بنزین نمی‌دهد و بر اساس نرخ موجود مثلاً خلیج فارس که یک قیمت خرید و قیمت حمل و نقل و هزینه جایگاه دارد بر اساس آن قیمت را تعیین خواهد کرد.

وی افزود: شاید هر ماه یک قیمت روز اعلام شود.

نایب رئیس اول مجلس در مورد تاثیر قیمت بنزین شناور بر افزایش تورم گفت: بنزینی را که عرضه می‌کنیم، بنزین 100 تومانی است و با محاسباتی که انجام داده‌ایم هفت الی هشت درصد در کلان خود فشار مصرف بیشتر به جامعه نمی‌آوریم و این هفت الی هشت درصد طبیعی است.

باهنر افزود: عدد کلی میزان سهمیه‌بندی مشخص شده است اما ممکن است پنج الی 10 درصد کم و زیاد شود که قرار است همان روزی که سهمیه‌بندی اعمال می‌شود میزان سهمیه هر خودرو هم مشخص شود.

آغاز سهمیه‌بندی بنزین برای خودروهای دولتی

در اجرای قانون بودجه مجلس شورای اسلامی، شروع مرحله اول سهمیه بندی تنها برای خودروهای دولتی از ساعت 24 روز چهارشنبه مورخ 23/3/1386 آغاز خواهد شد.

رئیس ستاد طرحهای ویژه دولت با اعلام این خبر افزود: سهمیه هر خودرو دولتی پس از آغاز سهمیه بندی روزانه حداکثر 10 لیتر است.

وی اضافه کرد: از آنجا که طبق قانون یارانه ای به بنزین خودروهای دولتی تعلق نمی گیرد دارندگان خودرو 100 تومان از نرخ بنزین خود را در جایگاه به متصدیان جایگاه ارائه نموده و مابه التفاوت قیمت را وزارت نفت در هر دوره با اعلام به دستگاه مربوطه دریافت خواهد کرد.

به گزارش دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت، علی اکبر محرابیان اضافه کرد: آمار مصرف بنزین تاکنون براساس اطلاعات میدانى و گمانه زنى بود اما دولت با استفاده از کارت هوشمند سوخت آمار واقعى مصرف براى تصمیم‌گیرى هاى کارشناسى را به دست آورده و زمینه مهار مصرف بنزین را فراهم کرد.

این مقام مسئول تاکید کرد: با توجه به شایعات و مطالبی که در خصوص زمان آغاز مرحله بعدی و میزان سهمیه بندی اعلام می شود صرفاً مطالبی که به صورت رسمی از سوی دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت به اطلاع مردم می رسد در این رابطه معتبر می باشد.

کد خبر 24127

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز