دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۵
۰ نفر

بر اساس اطلاعیه مشترک وزارتخانه‌های کشور و نفت هر لیتر بنزین از بامداد روز اول خردادماه با کارت سوخت و با قیمت100 تومان عرضه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت، در اطلاعیه مشترک وزارت نفت و وزارت کشور آمده است: از امروز اول خردادماه 1386 فروش بنزین در تمامی‌جایگاه‌ها تنها با ارائه کارت هوشمند سوخت میسر می‌باشد، لذا لازم است هموطنان عزیز هنگام مراجعه به جایگاه‌های عرضه سوخت، کارت هوشمند سوخت خود را به همراه داشته باشند و درخواست دارد آن دسته محدود از هموطنانی که تاکنون کارت هوشمند سوخت را دریافت نکرده‌اند با مراجعه به مراکز اعلام شده سریعاً نسبت به دریافت کارت هوشمند سوخت خود اقدام نمایند.

این اطلاعیه می‌افزاید: جهت رفاه حال آن دسته از هموطنان برای مدتی محدود در چند جایگاه که اسامی‌آنها از سوی وزارت نفت اطلاع‌رسانی خواهد شد، بنزین از طریق کارت سوخت اضطراری که در اختیار جایگاه‌داران می‌باشد عرضه خواهد شد و زمان شروع سهمیه‌بندی و میزان سهمیه هر گروه از وسایل نقلیه متعاقباً اعلام خواهد شد.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: بنابر مصوبه قانون بودجه سال 1386 از بامداد امروز اول خرداد 1386 قیمت عرضه بنزین مطابق قیمت مندرج در قانون بودجه به ازای هر لیتر 100 تومان است و هیچ یک از واحدهای صنفی و خدماتی، دستگاههای اجرایی و خصوصی و واحدهای خدمات حمل و نقل عمومی‌مجاز به افزایش نرخ نمی‌باشند و کلیه دستگاههای مسئول به ویژه فرمانداریها، استانداریها، سازمان تعزیرات حکومتی و شعب مربوطه مکلف به برخورد قاطع و دقیق با متخلفان هستند، کلیه اطلاعات تکمیلی صرفاً در صورت اعلام از سوی مراجع رسمی‌ذیصلاح معتبر است.

 از دو روز پیش به دلیل فقدان اطلاع رسانی لازم تجمع دارندگان خودرو برای دریافت بنزین افزایش یافته و صف‌های طولانی در مقابل جایگاه‌ ها تشکیل شده و در برخی موارد به درگیری مردم و جایگاه‌داران منجر شده است.

در حالی‌که پیش بینی می‌شد دولت چند روز قبل از اجرای طرح اطلاع رسانی دقیقی در این زمینه انجام می‌داد، روز یکشنبه خبرهای متفاوتی از سوی برخی مقام‌های دست‌اندرکار در مورد قیمت بنزین مخابره شد. خبرهای متفاوت و متناقض روزنامه ها در روز گذشته موید این مطلب است.

اجرای طرح  کارت سوخت و به دنبال آن سهمیه‌بندی از طرح‌های بزرگ سال جاری است که با توجه به آثار اجتماعی و اقتصادی آن وجود یک نهاد تصمیم‌گیر واحد و از آن مهمتر یک سازمان سخنگو و مدیریت واحد اطلاع‌رسانی را ضروری می‌نمود.

20 درصد جایگاه‌ها برای فاقدان کارت

با توجه به اینکه پوشش عملیاتی کارت هوشمند سوخت از ابتدای خرداد در کشور عملیاتی می شود برای حل مشکل صاحبان خودرو فاقد کارت، 20 درصد جایگاه‌های کشور به افراد فاقد کارت سوخت اختصاص می‌یابد. 

سخنگوی ستاد اطلاع‌رسانی کارت هوشمند سوخت تصریح کرد: در این جایگاهها نیز سوخت‌گیری تنها از طریق کارتهای هوشمند سوخت اضطراری امکان پذیر است و این افراد باید هر چه سریعتر نسبت به دریافت کارت خود اقدام نمایند.

به گفته وی، این کارتها صادر شده و در اختیار مسئولین همان جایگاه‌ها قرار گرفته است.
34 جایگاه برای بدون کارت‌ها در تهران در 34 جایگاه عرضه سوخت از امروز رانندگان فاقد کارت هوشمند سوخت می‌توانند با استفاده از کارت‌های اضطراری که در اختیار جایگاه است، سوخت‌گیری کنند.

جایگاه‌داران آماده اجرای کارت سوخت

بیژن حاج محمدرضا رئیس هیأت مدیره سندیکای جایگاه‌داران مراکز عرضه بنزین کشور با تاکید بر این‌که در تهران تا 90 درصد تجهیزات مورد نیاز برای کارت هوشمند نصب شده است، از کندی پیشرفت کار در شهرستان‌ها خبر داد که با برخی کاستی‌ها مثل فقدان تلفن و امکانات فنی و غیره مواجه هستند و به همین دلیل تجهیز مراکز توزیع بنزین در شهرستان‌ها تا 60 درصد تکمیل شده است.

وی خاطرنشان کرد متاسفانه برنامه‌ریزی برای فرهنگ‌سازی و تبلیغات در مورد کارت مناسب نیست و کسی چه در بخش توزیع و چه مصرف‌کنندگان هنوز با مسئله کارت آشنا نیستند.

وی یکی از دلایل ناآشنایی  مردم با کارت سوخت را جاگذاشتن تعداد زیادی کارت در مراکز فروش دانست و گفت: جا گذاشتن کارت سوخت پس از پایان سوخت‌گیری یک مشکل اساسی در پمپ‌ها‌ست که از هنگام به‌کارگیری کارت موجب بروز مشکلات فراوانی در مراکز فروش شده است.

در زمینه نحوه عرضه سوخت نیز حاج محمدرضا تاکید کرد هیچ هماهنگی با جایگاه‌داران نشده است و هنوز مشخص نیست که عرضه بنزین آزاد به چه ترتیب خواهد بود.

عرضه بنزین با ارائه کارت شناسایی خودرو

براساس تصمیم جدید ستاد اجرایی کارت هوشمند سوخت نحوه تحویل سوخت به خودرو‌های فاقد کارت تغییر کرد.

به گفته سخنگوی ستاد، صاحبان خودرو‌های بدون کارت برای مدتی برای دریافت سوخت بدون کارت، تصویر کارت شناسایی خودرو و نشانی دقیق خود را باید به جایگاه‌های عرضه کننده سوخت اختصاص یافته به این امر‌تحویل دهند.

محمد ناصری گفت:  درصورت مفقود شدن کارت برای صدور المثنی از صاحبان خودرو مبلغ 10 هزار تومان در یافت می‌شود.

کد خبر 22619

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز