گروه اقتصادی: در حالی‌که برخی گزارش‌ها از تشویق صاحبان خودرو به مصرف و تامین کافی بنزین مورد نیاز حکایت داشت وزیر نفت اعلام کرد سهمیه بنزین خودروهای شخصی افزایش نمی یابد.

وی همچنین اعلام کرد که بنزین به نرخ آزاد نیز عرضه نمی‌شود.

وزیری‌هامانه تاکید کرد عرضه بنزین با نرخ آزاد دولت را از رسیدن به هدف اصلی سهمیه بندی که صرفه جویی در مصرف بنزین است  باز می‌دارد.

سید کاظم وزیری‌هامانه سه‌شنبه شب در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: در ابتدای سهمیه بندی بنزین تصور می شد با اعتباری که در نتیجه این اقدام در اختیار ما قرار می‌گیرد، می‌توانیم سهمیه بیشتری در اختیار مردم قرار دهیم اما با مشخص شدن میزان مصرف بنزین پس از زمان سهمیه بندی، همچنین افزایش قیمت بنزین وارداتی که در نتیجه افزایش قیمت نفت خام ایجاد شده است امکان افزایش سهمیه بنزین یا اعلام سهمیه اضافی وجود ندارد.

وی ادامه داد:‌‌ محاسبات ابتدایی ما بر اساس متوسط قیمت بنزین وارداتی در سال ۱۳۸۵ بود و به طور معمول در فصل بهار قیمت نفت خام کاهش می یابد اما در سال جاری با افزایش قیمت نفت خام در فصل بهار، برخلاف روند معمول، به طور تقریبی قیمت جهانی بنزین به هر تن ۱۳۰ تا ۱۴۰ دلار افزایش یافت.

3 سال آینده بنزین صادر می کنیم

وزیری‌هامانه در عین حال با اشاره به صرفه جویی سه و نیم میلیارد دلاری مصرف در نتیجه سهمیه بندی بنزین و ساخت پالایشگاه با استفاده از این اعتبار پیش بینی کرد با سیاست‌های اعمال شده کشور به صادر کننده بنزین تبدیل شود.

وی توسعه پالایشگاه‌های اراک، اصفهان، بندرعباس و طراحی یک پالایشگاه نفت خام سنگین در بندرعباس با مشارکت خارجی و گرفتن مصوبه احداث پالایشگاه مایعات گازی در شیراز و توسعه پالایشگاه تبریز، پیش بینی کرد که با بهره برداری از سه پالایشگاه از پالایشگاه‌های یاد شده در سه تا سه سال و نیم آینده به طور قطع صادرکننده بنزین خواهیم بود.

کد خبر 26361

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز