دوشنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۶ - ۱۷:۱۵
۰ نفر

گروه اقتصادی: اجرای طرح سهمیه بندی سوخت وارد دومین هفته خودشده است.

کاهش مصرف و ایجاد بازار سیاه عرضه سوخت وغیره ازجمله مسایلی است که در مدت کوتاه آغاز طرح مطرح می‌شود. با حسین نجابت عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی‌گفت وگو کرده ایم.

  • گفته می‌شود، به رغم برخی دست آورد‌های قانون سهمیه بندی ایجاد بازار سیاه در حاشیه این بازار به اهداف طرح صدمه زده است. نظر شما دراین زمینه چیست؟

در حال حاضر طرح تازه آغاز شده و هنوز صاحبان خودرو از همه 600 لیتر سهم خود که برای 6 ماه تعیین شده است استفاده نکرده‌اند که تنگنایی ایجاد شود و بازار سیاهی ایجاد شود.

ممکن است برخی مواقع دیده شود که خریدو فروش بنزین می‌کنند ویا کارت‌ها خریدو فروش می‌شود ولی به اندازه‌ای نیست که به یک بازار سیاه وسیعی منجر شده و باعث برهم خوردن تعادل مصرف شود.

در مراحل نخست اجرای طرح هستیم هنوز مجموع سهم هر خودرو مصرف نشده و هرکس علاوه براینکه می‌تواند از سهم خوداستفاده کنداز سهم دیگری نیز مجاز است که استفاده کند و این میزان کافی بنزین در اختیار افراد قرار می‌دهد و مشکلی درحال حاضر برای اکثریت مردم بوجود نیامده و نخواهد آمد.

  • برخی براین باورندکه مصرف هنوز بطور موثری کاهش نیافته و هدف کاهش واردات محقق نمی‌شود؟

براساس اطلاعاتی که از شبکه به دست می‌آید، مصرف کاهش یافته است. البته هنوز زود است که قضاوت کرد و مصرف به شرایط تعادلی نرسیده است که بتوان با دقت گفت که چه میزان به هدف‌هایی که می‌خواسته رسیده است.

هنوز برخی کارت نگرفته اند. بنابراین مصرف آنان در نظر گرفته نمی‌شود. در عین حال برخی سهمیه‌های بیشتری از نیاز خود دریافت می‌کنند، برای مثال خودرو‌های عمومی‌که سهمیه‌های بالایی می‌گیرند بویژه در شهر‌های کوچک بنزین زیادی دریافت می‌کنند و در واقع این میزان مصرف ندارند.

  • نمایندگان دولت از برنامه ریزی برای سهمیه بنزین مشاغل خاص سخن گفته‌اند آیا شما به عنوان نماینده مجلس و دیگر نمایندگان با آن موفق هستید؟

از آغاز طرح سهمیه بندی این هدف بوده که برای مشاغل خاص مثل صاحبان مشاغلی که در کاهای تولیدی در خارج از شهر‌ها کار می‌کنند، پزشکان و غیره سهمیه‌های خاص درنظر گرفته شود.

علاوه براین برخی گروه‌های شغلی هستند که بطور رسمی‌در شبکه دولت وعمومی‌ثبت نشده‌اند و باید نیاز‌های آنان نیز مورد توجه قرار گیرد.

برخی افراد شغل دوم و سوم دارند که به حمل مسافر در شهر تهران اشتغال دارند و باید نیاز آنان نیز مورد توجه باشد و ساماندهی جدی شود.

در واقع هدف طرح سهمیه بندی در تنگنا قراردادن مردم نبوده است ولی در عین حال هدف هم این نبوده که شرایط قبل برقرار باشد و مصرف به میزانی باشد که واردات انجام شود، باید مصرف حداقل 10 تا 15 درصد کاهش یابد و واردات انجام نشود.

کد خبر 26156

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز