همشهری آنلاین: تعدادی از بیماران دیالیزی صبح سه‌شنبه 2 مرداد در اعتراض به آنچه "مشکلات ناشی از کمبود سهمیه بنزین" نامیدند، در محل انجمن حمایت از بیماران کلیوی تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا این افراد با بیان این که بیماران دیالیزی علاوه بر بیماری کلیوی از مشکلات بسیاری رنج می‌برند، اظهار کردند که به علت کمبود بنزین ناچار به کاهش دفعات دیالیز خود شده‌اند.

یکی از افراد حاضر در این تجمع که علاوه بر مشکل کلیوی، از بیماری قلبی و پوکی استخوان شدید نیز در رنج است، با بیان این که در هفته سه بار برای انجام دیالیز مسافتی طولانی را از جنوب تهران تا بیمارستان شهید عیوض‌زاده واقع در خیابان شیخ بهایی طی می‌کند، گفت: "علاوه بر این که در هفته باید سه روز را به انجام دیالیز اختصاص دهیم، در اغلب روزهای دیگر نیز همواره برای خرید دارو و انجام آزمایش‌ها در رفت و آمد هستیم. "

این بیمار 33 ساله با بیان این که بیماران کلیوی پیش از این نیز با مشکلات بزرگی دست به گریبان بودند، "سهمیه کم بنزین" اختصاص یافته به آنها را مشکل مضاعفی برای بیماران دانست و گفت: "با سه لیتر بنزین در روز حتی نمی‌توانیم مسیر خانه تا بیمارستان را برای انجام دیالیز طی کنیم؛ حال آن که در روزهای دیگر هم پی در پی در رفت و آمد هستیم. "

یکی از همراهان بیماران نیز که برای درخواست افزایش سهمیه بنزین به انجمن حمایت از بیماران کلیوی مراجعه کرده است، اظهار کرد: "بیماران دیالیزی اغلب از کار افتاده هستند؛ بنابراین استفاده از وسایل نقلیه عمومی، بویژه با شرایط نامطلوب کنونی برای آنها بسیار دشوار و حتی غیرممکن است. "

این اظهارات از سوی بیماران و خانواده‌های آنها در حالی صورت می‌گیرد که رییس انجمن حمایت از بیماران کلیوی نیز به مسافت طولانی بیشتر بیماران نیازمند به دیالیز اشاره کرد و می‌گوید: "در این میان بسیاری از بیماران از کرج و اطراف تهران برای انجام دیالیز به بیمارستان‌های واقع در تهران مراجعه می‌کنند. در کرج 800 بیمار دیالیزی وجود دارد که ازاین تعداد تنها امکان دیالیز برای 300 نفر از آنها فراهم است."

" بنابراین بیمارانی که مسافت بسیار طولانی را از محل زندگی تا بیمارستان در هفته چند بار طی می‌کنند با سهمیه‌بندی بنزین با مشکل شدید روبرو شده‌اند. «بیماران نمی‌دانند که پس از اتمام سهمیه بندی بنزین خود،‌ چه کنند؟»


قاسمی می‌گوید: "اغلب بیماران دیالیزی، از بیماریهای دیگری نیز رنج می‌برند و اغلب نیازمند استفاده از ماشین شخصی و یا آژانس هستند. اما با شرایط موجود استفاده از آژانس به طور قطع برای آنها امکانپذیر نیست. "

وی با بیان این که اغلب بیماران دیالیزی دچار ناراحتی های استخوانی شدید هستند وبیماران پیوند شده نیز توانایی حضور یافتن در مکان های پر ازدحام را ندارند،خاطرنشان کرد: "این افراد برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی با مشکلات زیادی مواجه‌اند."

به گفته رییس انجمن حمایت از بیماران کلیوی، برخی از بیماران برای صرفه جویی در بنزین تعداد دفعات دیالیز خود را از سه بار در هفته به دو بار کاهش داده‌اند و این خطرات بسیاری را برای آنها ایجاد می‌کند.

کد خبر 27391

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز