دوشنبه ۲۵ تیر ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۳
۰ نفر

گروه اقتصادی: بر اساس مطالعات کارشناسی دقیقی که از سوی دولت صورت گرفته، سهمیه‌بندی بنزین تا پایان سال و بدون اعلام نرخ دوم ادامه می‌یابد.

نماینده ویژه رئیس‌جمهوری و رئیس ستاد تبصره 13 به فارس گفته است: براساس مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته در دولت، بنزین تا پایان سال تنها با یک نرخ و همان نرخ مصوب مجلس (100 تومان) و بصورت سهمیه‌بندی عرضه خواهد شد و نرخ دومی‌اعلام نخواهد شد.

به گفته وی، در قانون مصوب مجلس این اختیار به دولت داده شده تا با بررسی و مطالعه شرایط و مساعد بودن آن، بنزین آزاد را نیز در اختیار متقاضیان قرار دهد. دولت مطالعات دقیق کرده و مشخص شد اثر تورمی‌و سوء اقتصادی فروش بنزین آزاد، بسیار زیاد است.

اظهارات نماینده رئیس ‌جمهوری در حالی است که با سهمیه‌بندی بنزین،‌ بازار سیاه عرضه بنزین نیز ایجاد شده به گونه‌ای که در برخی جایگاه‌ها بنزین به صورت آزاد و با متوسط قیمت 500 تومان عرضه می‌شود. اظهارات اخیر یکی از مقامات انتظامی‌مبنی بر دستگیری برخی از عرضه کنندگان بنزین آزاد گواه این واقعیت است.

نماینده ویژه رئیس جمهوری در ستاد تبصره 13 همچنین یادآور شد: کسانی که می‌خواهند از بنزین آزاد استفاده کنند، درصد اندکی از جامعه هستند. در حال حاضر حدود 8 میلیون خودرو در کشور تردد می‌کنند که از این رقم، کمتر از 6 میلیون دستگاه آن، سواری و مابقی شامل وانت، تاکسی و غیره است.

حدود 15 میلیون خانوار در کشور وجود دارد که آن 6 میلیون نفری که خودروی سواری دارند، حدود یک سوم از این رقم را تشکیل می‌دهند. میزان مصرف عادی اکثر مردم همین سهمیه‌‌های اختصاص یافته است.

به گفته نماینده رئیس جمهوری تنها 7 درصد از خانوارهای کشور مصرف بنزینشان بیشتر از سهمیه تخصیص یافته، است. تعداد زیادی از این خانوارها پس از سهمیه‌بندی، خود را با سهمیه‌ها وفق می‌دهند، لذا آن قشری که علاقه‌مند هستند نرخ دوم اعلام شود، درصد اندکی است.

محرابیان تصریح کرد: از آن طرف اعلام نرخ دوم، اثر سوء اقتصادی دارد و این اثر تنها متوجه یک قشر نمی‌شود بلکه کل جامعه را متاثر می‌کند.

واردات 15 تا 20 میلیون لیتر در روز در همین حال در تازه ترین آمارهای منتشر شده از سوی شرکت ملی پخش در روز‌های اخیر مصرف بنزین به میانگین 55 تا 60 میلیون لیتر در روز رسیده است.

با توجه به این میزان مصرف که نسبت به گذشته کاهش قابل توجهی داشته باید روزانه 15 تا 20 میلیون لیتر بنزین وارد شود تا با تولید داخل نیاز مصرف سهمیه بندی شده را پاسخ دهد.

کد خبر 26728

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز