گروه اقتصادی: اطلاع‌رسانی دیر و ناقص در اجرای سهمیه‌بندی بنزین در ساعات پایانی شب سه‌شنبه، مردم، مسئولان جایگاه‌های بنزین و حتی نهادهای درگیر در طرح سهمیه‌بندی بنزین را غافلگیر کرد.

گزارش خبرنگار همشهری از سطح شهر در ساعات پایانی سه‌شنبه شب حاکی است بلافاصله پس از اعلام اجرای سهمیه‌بندی، دارندگان وسایل نقلیه برای تهیه بنزین قبل از سهمیه‌بندی به سوی جایگاه‌های بنزین هجوم آورده که این مسئله باعث ترافیک شدید خیابان‌های منتهی به جایگاه‌های بنزین شد.

این هجوم و بروز درگیری‌ بین دارندگان وسایل نقلیه از یک سو و جایگاه‌داران از سوی دیگر که در برخی از جایگاه‌ها موجب آتش ‌سوزی گردید تا پاسی از سحرگاه روز چهارشنبه ادامه داشت.

دارندگان وسایل نقلیه که چندین ساعت در انتظار دریافت بنزین بودند پس از آغاز سهمیه‌بندی، به دلیل عصبانیت با جایگاه‌داران درگیر شدند.

شدت غافلگیری مردم در این رابطه به حدی بود که روز چهارشنبه نیز علی رغم گذشت چندین ساعت از اجرای سهمیه‌بندی،‌ صف‌های طولانی در مقابل جایگاه‌های عرضه بنزین ایجاد شده بود.

گلایه فرمانده ناجا

فرمانده نیروی انتظامی با گلایه از مسئولان مرتبط با طرح سهمیه‌بندی بنزین و اجرای ناگهانی آن، گفت: قرار بود دست‌کم 42 ساعت پیش از اجرای طرح سهمیه‌بندی، نیروی انتظامی برای انجام وظیفه در این زمینه در جریان قرار بگیرد که متأسفانه اینگونه نشد.

به گزارش ایرنا سردار اسماعیل احمدی‌مقدم روز چهارشنبه در حاشیه گشایش نمایشگاه ایپاس افزود: طرح سهمیه‌بندی برای نیروی انتظامی نیز ناگهانی بود و متأسفانه ناجا نیز همانند سایر هموطنان از طریق اخبار سراسری در جریان آغاز اجرای طرح قرار گرفت.

وی گفت: این در حالی است که طرح امنیتی خود را آماده کرده بودیم و تمامی رده‌های ناجا نیز در این زمینه توجیه شده بودند.

احمدی‌مقدم آشوب‌های بامداد چهارشنبه را کار برخی عناصر فرصت‌طلب و حادثه‌جو عنوان کرد و گفت: عمده حوادث مرتبط با سهمیه‌بندی بنزین مربوط به تهران بود که در این حوادث 71 جایگاه توزیع سوخت، چند دستگاه خودرو و چند بانک و محل‌های تجاری آسیب دید.

جلسه غیر علنی و غیر رسمی مجلس

همزمان با تکاپوی مردم برای رویارویی با سهیه‌بندی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولتی‌ها نیز روز پرکاری در این زمینه داشتند.

در این رابطه جلسه‌ای غیرعلنی با حضور سید کاظم وزیری هامانه ومصطفی پورمحمدی وزرای نفت وکشور  در صحن مجلس شورای اسلامی تشکیل شد.

در این جلسه که به درخواست برخی از نمایندگان تشکیل شده بود و حداد عادل ریاست آن را برعهده داشت اقدامات و مسائل مربوط به اجرای سهمیه‌بندی بنزین بررسی شد.

پس از این جلسه غلامعلی حدادعادل رییس مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: اجرای سهمیه‌بندی بنزین طرحی ضروری و مفید برای کشور است و باعث می‌شود این ذخیره خدادادی برای کشور محفوظ بماند.[جزئیات بیشتر]

سهمیه‌بندی تغییر نمی‌کند

موسی قربانی دیگر نماینده مجلس نیز گفت: قانون سهمیه‌بندی بنزین دستاورد مدتها بحث و بررسی مشترک دولت و مجلس است و به هیچ وجه امکان تغییر و یا تجدید نظر در آن وجود ندارد.

وی در مورد احتمال تصویب طرح سه‌فوریتی برای حذف سهمیه بندی و بازگشت به تک نرخی شدن بنزین ابراز تردید کرد و اساسا طرح آن را بعید دانست.

صبح چهارشنبه و پیش از آغاز جلسه غیر رسمی و غیر علنی جمعی از نمایندگان طرحی سه فوریتی را برای بازگشت به وضعیت قبل عرضه بنزین ارایه کردند که هیات رییسه این طرح را به دلیل نداشتن ماده واحده و خط خوردگی به طراحان بازگرداند.

رشد شدید مصرف بنزین در روز سه‌شنبه

مصرف بنزین در روز سه شنبه به دنبال اعلام سهمیه بندی بنزین در آخرین ساعات بیش از 5‌‌میلیون لیتر نسبت به روزهای قبل افزایش یافت.

مصرف این فرآورده سوختی در روز سه شنبه به دلیل اعلام سهمیه‌بندی بنزین به یک‌باره رشد قابل توجهی را نسبت به روزهای آغازین هفته جاری تجربه کرد به گونه‌ای که روز سه‌شنبه بیش از 77 میلیون و 500 هزار لیتر بنزین در کل کشور به مصرف رسید. 

790 هزار کارت معطله در پست

در حالیکه از نخستین ساعت روز چهارشنبه سهمیه بندی بنزین بطور رسمی‌آغاز شد بر اساس آخرین آمار‌های شرکت پست پیشتاز تا کنون 790هزار کارت سوخت هنوز در باجه‌های معطله پست باقی است.

افشین احمدزاده با اعلام آخرین آمارهای توزیع کارت سوخت تا ساعات اولیه روز چهارشنبه گفت: میزان کارت‌های تحویل شده از سوی نیروی انتظامی‌به پست به 8 میلیون و 89 هزارو 15 عدد رسید که از این میزان 7 میلیون و 300 هزار کارت بین صاحبان خودرو توزیع شده است.

کد خبر 25304

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز