گروه اقتصادی: سرانجام پس از چند روز سکوت مقام‌های دولتی در مورد سرنوشت سهمیه بندی بنزین، وزیر کشور به همه تردیدها پایان داد و اعلام کرد تا زمان تکمیل نشدن کارت سوخت همه خودروها و وسایل نقلیه، سهمیه بندی انجام نمی‌شود.

مصطفی پورمحمدی تاکید کرد: تا زمانی که کارت سوخت به حد کافی و قابل قبول به دارندگان صاحبان خودرو و موتور‌سیکلت داده  نشود، سهمیه‌بندی بنزین را اعمال نمی‌کنیم.

در حالی که  یک هفته به آغاز اجباری شدن عرضه بنزین با کارت سوخت باقیمانده بر اساس آمار اعلامی‌درحدود 5میلیون 740 هزار کارت توزیع شده، یک میلیون و 117 هزار کارت در باجه‌های پستی معطل مانده و اطلاعات حدود 200 هزار خودرو برای صدور کارت ناقص است.

به این ترتیب به نظر می‌رسد با تلاش‌ نهادهای دست اندرکار و همکاری مردم، بیش از 90 درصد خودروها تا پایان اردیبهشت‌ماه کارت سوخت دریافت کنند.

وزیر کشور در عین حال پذیرفته که هر گونه تاخیر در سهمیه‌بندی بنزین مصوب قانون مجلس تخلف است وعملی غیر قانونی از سوی دولت سرزده است. وی تاکید کرده است: همه تلاش خود را بکار می‌بریم که هر چه سریع‌تر توزیع کارت سوخت انجام شود.

دولت مکلف است در صورت تاخیر در اجرای مصوبه مجلس، لایحه‌ جدیدی به دولت بدهد تا در صورت تصویب مجلس تاخیر دولت غیرقانونی تلقی نشود.

خروج گازوئیل از سبد حمایتی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه فوریت لایحه‌ای را که نام مدیریت مصرف سوخت در بخش حمل و نقل عمومی برون شهری را دارد تصویب کردند و براساس آن گازوئیل تا سال 1391 از سبد حمایتی دولت خارج می‌شود.

هدف گذاری برای اصلاح و توسعه حمل و نقل برون شهری به منظور بهینه سازی و کاهش مصرف سوخت از طریق ترویج و تسهیل حمل و نقل عمومی، توسعه حمل و نقل راه آهن و جایگزینی خودروهای فرسوده، انجام می‌شود.

آمار قاچاق سوخت

یکی از دلایل اجری طرح کارت هوشمند سوخت جلوگیری از قاچاق سوخت و کنترل مصرف آن است. براساس برآورد انجام شده در سال 85 آمار قاچاق بنزین روزانه حداقل 5 میلیون لیتر بجز گازوئیل و نفت سفید است.

بنا به نوشته مطبوعات برخی از مقام‌های نیروی انتظامی‌این رقم را تا حدود ‌١٠ میلیون لیتر برآورده کرده‌اند. اگرچه ارقام واقعی باید بیشتر از این رقم باشد.

بنا بر اعلام وزارت نفت مصرف روزانه بنزین در کشور ‌٧٠ میلیون لیتر است (‌٤٠ میلیون تولید داخل و ‌٣٠ میلیون بنزین وارداتی) از طرفی طبق آمار اعلام شده روزنامه‌های کشور خودروهای سراسر کشور هفت میلیون دستگاه (سه میلیون در تهران و چهار میلیون در سطح کشور) است.

این در حالی است که در کشور آلمان ‌٤٥ میلیون خودرو، ‌٧٢ میلیون لیتر، در کانادا ‌١٧ میلیون خودرو، ‌١٣ میلیون لیتر و در آمریکا ‌١٢٥ میلیون خودرو، ‌١٣٠ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنند.

نتیجه‌ای که از مقایسه ارقام ذکر شده به‌دست می‌آید این است که میانگین مصرف روزانه هر خودرو ‌١٠ لیتر در روز است.

کد خبر 22107

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز