گروه اقتصادی: با آغاز اردیبهشت ماه شمارش معکوس برای عرضه کامل بنزین با کارت سوخت به حرکت درآمده و به این ترتیب بخش حمل و نقل کشور خود را آماده تحولات بزرگ با هدف کنترل و مدیریت سوخت می‌کند.

این در حالی است که حساسیت و نگرانی دارندگان وسایل نقلیه از یک سو و نهاد‌های درگیر کارت سوخت اعم از وزارت نفت، نیروی انتظامی و شرکت پست با جدی شدن مسئله سهمیه‌بندی از ابتدای خرداد ماه بالا گرفته که طبیعی به نظر می‌رسد.

هرچند که گره زدن مسئله کارت سوخت با سهمیه‌بندی بنزین درست نیست و چه بسا بدون سهمیه بندی نیز عرضه سوخت با کارت هوشمند الزامی به نظر می‌رسد.

در این شرایط ضروری‌ترین اقدام جدیت دارندگان وسایل نقلیه اعم از خودرو و موتورسیکلت برای دریافت  کارت سوخت و پی‌گیری آن و تسهیل شرایط دریافت کارت سوخت از سوی نهادهای دست‌اندرکار، تجهیز جایگاه‌های عرضه سوخت به دستگاه‌های کارت خوان، تقویت نرم‌افزاری طرح و فرهنگ‌سازی اجرای طرح در بین مردم است.

در روزهای گذشته با جدی شدن سهمیه‌بندی بنزین مشکلاتی برای توزیع کارت سوخت به ویژه برای دارندگان موتورسیکلت به وجود آمد که با پی‌گیری‌های رسانه‌ای و تمهیدات نهادهای دست‌اندرکار تا حدی از مشکلات کاسته شد ولی همچنان محدودیت‌هایی همچون عدم هماهنگی بین نهادهای دست‌اندرکار، ازدحام بیش از حد برای پی‌گیری کارت سوخت در مراجع اعلامی به صورت حضوری و اینترنتی وجود دارد.

بر اساس اطلاعات بانک اطلاعاتی ناجا حدود 8 میلیون و 200 هزار خودرو در کشور  وجود دارد که تا پیش ازآغاز سال جدید اطلاعات 7 میلیون و 600 هزار خودرو برای صدور کارت و شخصی سازی استفاده شده است.

از 7 میلیون و 600 هزار کارت، شش میلیون و 200 هزار به وسیله شرکت پست پاکت گذاری شده و تا ۲۹ فروردین بیش از 50 درصد کارت های هوشمند سوخت (چهار میلیون و 450 هزار کارت) تحویل مردم شده است.

حدود یک میلیون و 700 هزار کارت نیز در شرکت پست به عنوان کارت های معطله موجود است که از این میزان 680 هزار کارت فاقد نشانی دقیق یا نقص است.

بر اساس اطلاعات بانک اطلاعاتی ناجا که تا پیش از سال جدید اعلام شده بود، تعداد هفت میلیون موتورسیکلت در کشور وجود دارد که به همین میزان نیز کارت هوشمند سوخت تولید شده است.

تاکنون اطلاعات بیش از 3 میلیون موتورسیکلت جمع آوری شده که تا ۲۹ فروردین حدود 700 هزار مالک موتورسیکلت به مراکز توزیع کارت هوشمند سوخت مراجعه کرده و کارت سوخت خود را تحویل گرفته‌اند.

ناصر سجادی مسئول اجرای کارت هوشمند سوخت کشور در گفتگو با خبرنگار ما تاکید کرد، شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی آماده اجرای مصوبات مجلس و دولت است و امکان عرضه سوخت با کارت در سراسر کشور فراهم شده است. عرضه سوخت براساس سهمیه‌هایی که تعیین می شود و قیمت‌های اعلام شده برنامه‌ریزی می‌شود.

وی در مورد نحوه عرضه سوخت مازاد بر سهمیه نیز گفت: در این زمینه نیز امکان عرضه سوخت در هر جایگاه وجود دارد و با اختصاص یک یا دو پمپ و بیشتر به عرضه سوخت با قیمت آزاد نیاز مردم به سوخت مازاد در عین سهمیه بندی عملی است.

ناصر سجادی با اشاره به اینکه همه زیر‌ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری برای اجرای کارت هوشمند سوخت آماده است و هیچ مانع اساسی در این زمینه وجود ندارد گفت: مشکل اساسی در حال حاضر توزیع کارت‌ است که با تلاش شرکت پست و نیروی انتظامی به صورت مدام ادامه دارد و همه تلاش ها این است که تا پیش از خردادماه همه افراد متقاضی، کارت سوخت خودرا دریافت کنند.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات فقدان آمارهای دقیق از تعداد خودروهای کشوراست که با اجرای این طرح تعداد آن‌ها بصورت دقیق مشخص می شود. وی خاطر نشان کرد در صورت عدم دریافت کارت از سوی تعدادی از صاحبان خودرو برنامه‌ریزی مشخصی برای این افراد ارائه می شود که در رفت و آمد آنان مشکلی ایجاد نشود.

به گفته مسئول اجرای کارت هوشمند سوخت از 2هزار و 300 پمپ بنزین در سراسر کشور، یک هزار و 800 جایگاه سوخت‌گیری به سیستم کارت هوشمند سوخت مجهز شده و به مرحله پیش راه‌اندازی رسیده‌اند و از این تعداد 750 جایگاه به طور کامل راه‌اندازی شده اند که راه اندازی تدریجی آنها در سراسر کشور آغاز شده است.

سجادی با اشاره به وجود 13 هزار تلمبه سوختگیری در کشور اظهار داشت: تاکنون 11 هزار تلمبه بنزین به دستگاه کارت خوان مجهز شده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر امکان عرضه سوخت در 750 جایگاه عرضه سوخت مستقر در مسیرهای اصلی کشور وجود دارد و با توزیع بیشتر کارت، عرضه سوخت با کارت در این جایگاه ها به تدریج تا 10 اردیبهشت گسترش می یابد.

وی خاطرنشان کرد: در هماهنگی‌های لازم با شرکت پست آن دسته از هموطنانی که در سراسر کشور کارت هوشمند سوخت خودروی خود را تحویل نگرفته‌اند می توانند با شماره  09687 بدون پیش شماره، تماس گرفته و از وضعیت کارت سوخت خودروی خود آگاه شوند.

سجادی در باره وضعیت کارت هوشمند سوخت موتورسیکلت نیز گفت: بر اساس اطلاعات بانک اطلاعاتی ناجا که تا پیش از سال جدید اعلام شده بود، تعداد هفت میلیون موتورسیکلت در کشور وجود دارد که به همین میزان نیز، کارت هوشمند سوخت تولید شده است.

مدیر طرح هوشمند سوخت با اشاره به اعلام جدید ناجا مبنی بر وجود پنج‌میلیون موتورسیکلت در کشور افزود: تاکنون اطلاعات بیش از 3 میلیون موتورسیکلت جمع آوری شده که تا ۲۹ فروردین حدود 700 هزار مالک موتورسیکلت به مراکز توزیع کارت هوشمند سوخت مراجعه کرده و کارت سوخت خود را تحویل گرفته‌اند.

کد خبر 20066

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز