گروه اقتصادی: روزهای اجرای قانون بودجه برای سهمیه‌بندی بنزین نزدیک می‌شود و دولت همچنان از اعلام برنامه‌ای که در این زمینه دارد خودداری می‌کند.

از سوی دیگرطرح برخی نمایندگان مجلس برای پرداخت مستقیم یارانه سوخت و تک نرخی کردن بنزین پس از رد طرح تک نرخی شدن بنزین در مجلس باردیگر مطرح شده و تاخیر دولت در اجرای قانون دلیلی برای طرح این مسئله اعلام شده است.

با حسن مرادی عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفتگو کرده‌ایم.

  • آیاطرح نمایندگان مجلس برای بنزین که هدف آن تک نرخی کردن بنزین و پرداخت یارانه است یک طرح جدی است؟

این مسئله تلاشی است که از سوی برخی نمایندگان از هنگام بررسی مسئله بنزین در مجلس شروع شد و پس از تصویب هم ادامه دارد و با عدم تصویب طرح‌های قبلی تلاش‌هایی برای ارائه طرح‌های دیگری مطرح شده که یکی هم همین است.

تکلیف بنزین مشخص شده و دولت موظف به سهمیه بندی است و باید قانون بودجه اجرا شود. 168 نماینده مجلس نیز به همین دلیل نامه‌ای به دولت داده‌اند که در مورد عدم اجرای قانون توضیح دهد.

دولت موظف بود که تا آخر فروردین میزان سهمیه و قیمت بنزین آزاد را مشخص کند ولی این کار انجام نشده و متاسفانه در این زمینه تاخیر شده است.

  • مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده است که در صورت تاخیر در اجرای سهمیه بندی با مصرف ذخیره بنزین میزان سهمیه بنزین صاحبان خودرو کاهش می‌یابد. در این زمینه نظر شما چیست؟

مسئله‌ای که ایشان مطرح کرده است درست و صحیح است و در صورت تاخیر در اجرای طرح سهمیه بندی با توجه به اینکه تولید داخل محدود است و واردات نیز به میزان بودجه اختصاص یافته محدود شده و بودجه مازادی وجود ندارد هرگونه تاخیر اجحاف به صاحبان خودروها و کاهش سهم آنان از بنزین قابل عرضه است که مسئولیت آن بر عهده دولت است  و باید پاسخگو باشد.

  • در حال حاضر برخی تردید‌ها در مورد آماده نبودن شرایط برای اجرای طرح کارت هوشمند وجود دارد؟

براساس اطلاعات من همه شرایط برای کارت هوشمند آماده شده و هیچ مشکل جدی نیست. اینکه گفته می‌شود برخی کارت دریافت نکرده‌اند در واقع بهانه‌ای است که نمی‌تواند دلیل قانع کننده‌ای باشد.

امکان تامین بنزین افرادی که کارت دریافت نکرده‌اند وجود دارد و می‌توان بصورت‌های مختلفی این مشکل را حل کرد که تحویل بنزین امانی یکی از راه حل‌هاست.

  • برخی نمایندگان مجلس در مورد بنزین آزاد و امکان عرضه آن تردید‌هایی مطرح کرده‌اند در این زمینه چه نظری دارید؟

در لایحه تاکید شده که بنزین آزاد عرضه شود ولی در واقع استدلال درستی ندارد. البته اگر دولت قصد اجرای سهمیه بندی را دارد و بنزین آزاد عرضه کند کسی با آن مقابله نخواهد کرد و این امر در مجموع در مجلس تصویب شده است.

اینکه برخی در مورد آن تردید‌هایی نیز دارند طبیعی است. البته عرضه بنزین آزاد باید باشد و در صورت اجرای سهمیه بندی و عدم عرضه بنزین آزاد برای کسانی که بیشتر از سهمیه نیاز دارند مشکل ایجاد می‌شود.

برای دولت نیز عرضه بنزین آزاد در آمد ایجاد می‌کند و‌آثار مثبت اقتصادی دارد که من در مورد قیمت گازوئیل هم مطرح کردم ولی توجه نشد و باز قیمت گازوئیل به قیمت قبلی بازگشت.

کد خبر 21937

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز