همشهری آنلاین: گروهی ازدانشجویان مهندسی زیستی-‌پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز وسیله‌ای یک وسیله کاشتنی (ایمپلنت) اختراع کرده‌اند که می‌تواند دسترسی عروقی به بدن بیمار برای انجام دیالیز را ساده‌تر و ایمن‌تر کند.

 Hemova Port

حدود 1.5 میلیون نفر در سراسر جهان نیاز به درمان مداوم همودیالیز دارند، چرا که کلیه‌های آنها دیگر نمی‌تواند خون را مواد زائد پاک کند.

متخصصان بالینی معمولا برای اینکه امکان اتصال گردش خون بیمار به دستگاه همودیالیز را فراهم آورند، با اتصال ورید و شریان در مچ یا آرنج فرد یک "شانت عروقی" ایجاد می‌کنند. اما استفاده مکرر از این محل برای اتصال به دستگاه همودیالیز ممکن است باعث عفونت، لخته شدن خون یا باریک شدن شریان‌ها در این محل اتصال می‌شود.

 به گزارش زیگ‌مگ گروهی از  دانشجویان دوره فوق‌لیسانس دانشگاه جانز هاپکینز یک وسیله کاشتنی (ایمپلنت) به نام پورت Hemova ساخته‌اند که در زیر پوست ناحیه ران فرد قرار داده می‌شود و به ورید رانی بخیه می‌شود. این ایمپلنت دارای دو دریچه دسترسی که که پزشک می‌تواند از بیرون از پوست با استفاده از سرنگ آنها را باز و بسته کنند.

 

dialysis

این ایمپلنت که کمترین آسیب را به بافت‌ها ایجاد می کند، احتمال عفونت یا لخته شدن خون را به حداقل می‌رساند، در عین حال دارای یک سازوکار خودپاک‌کننده است که احتمال عفونت را باز هم کاهش می‌دهد.

در حال حاضر، محل اتصال به دستگاه دیالیز در نزدیک به قلب یا در بازو ایجاد می‌شود که جریان خون آنها سریع‌تر است. اما این جریان خون شدید در محل‌های اتصال به باریک شدن رگ‌های خونی می‌انجامد. از آنجایی جریان خون در پاها آرامتر است، احتمال باریک شدن رگ‌های خونی در این محل کمتر است.

آزمایش‌های حیوانی با این ایمپلنت جدید از پیش در حال انجام بوده است، و آزمایش این وسیله بر روی انسان‌ها احتمالا در دو سال آینده آعازخواهد شد.

کد خبر 139163

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز