همشهری آنلاین: گرمایش جهانی ممکن است باعث ابتلا تعداد بیشتری از افراد به سنگ کلیه شود

به گزارش خبرگزاری فرانسه پژوهشگران دانشگاه تگزاس می‌گویند در سال‌های آینده در نتیجه پدیده گرمایش جهانی ممکن است تعداد بیشتری از آمریکاییان به سنگ کلیه مبتلا شوند.

سنگ‌‌‌های کلیوی که از مواد معدنی حل‌شده در ادرار تشکیل می‌شوند و ممکن است درد شدیدی ایجاد کتند.[علائم ابتلا به سنگ کلیه] سنگ‌های کلیه اغلب ناشی از کم‌آبی بدن هستند، یا به علت کم‌نوشیدن مایعات یا به علت درجه حرارت بالای محیطی.

یافته‌های منتشرشده در در نشریه   Proceedings of the National Academy of Sciences  نشان می‌دهد که اگر روند گرمایش جهانی آنچنانکه "هیات بین‌‌دولتی تغییر آب و هوا" وابسته به سازمان ملل در سال 2007 پیش‌بینی‌ کرده است، ادامه یابد،می‌توان انتظار داشت که تا 30 درصد افزایش در میزان بیماری سنگ کلیه در خشک‌ترین نواحی آمریکا رخ دهد.

این میزان افزایش بیماری بیانگر حدود 1.6 میلیون تا 2.2 میلیون مورد سنگ کلیه تا سال 2050 است که برای اقتصاد آمریکا تا حداکثر یک میلیارد دلار هزینه درمانی به بار خواهد آورد.

مارگرت پیرل، استاد  اورولوژی در دانشگاه جنوب غربی تکزاس و سرپرست این پژوهش در این باره می‌گوید:"این بررسی یکی از نخستین نمونه‌های اثر گرمایش جهانی در ایجاد پیامدهای پزشکی برای انسان‌ها است."

"هنگامی که افراد از مناطق با درجه حرارت متوسط به آب و هواهای گرمتر منتقل می‌شوند، یک افزایش سریع در خطر ایجاد سنگ رخ می‌دهد. این امر برای مثال در ماموریت‌های نظامی آمریکاییان در خاورمیانه دیده شده است."

تام بریکوفسکی، پژوهشگر اصلی در این تحقیق میزان بروز سنگ کلیه را با پیش‌بینی‌های سازنان ملل در میزان درجه حرارت مورد مقایسه قرار داد  و دو مدل ریاضی برای پیش‌بیتی تاثیر این پدیده بر جمعیت در آینده ابداع کرد.

این پژوهشگران می‌گویند تغییرات مشابه‌ ناشی از آب و هوا در شیوع سنگ‌های کلیوی در سایر مناطق گرم دنیا که به اصطلاح در کمربند سنگ کلیه قرار دارند، انتظار می‌رود.

کد خبر 58158

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز