فکر کنید خودتان یا همراه یکی از نزدیکان‌تان برای درمان به یکی از بیمارستان‌ها یا مراکز درمانی مراجعه می‌کنید و مجبورید چند ساعتی را آنجا بگذرانید، به نظر شما بهترین راه برای مدیریت زمان و استفاده بهینه از لحظه‌های انتظار چیست؟

شفا

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی:  این مقدمه را گفتیم تا شما را با فرد نیکوکاری آشنا کنیم که برای این پرسش راه‌حل جالبی پیدا کرده است. «ابوالفضل غیاثی» که پزشکان، پرستاران و حتی بیماران بیمارستان خیریه غیاثی «بابا» صدایش می‌کنند، کتابخانه متفاوتی را در بخش دیالیز این بیمارستان راه‌اندازی کرده، تا بیماران دیالیزی و همراهانشان که باید چند روز در هفته ساعت‌ها در این بخش منتظر بمانند، خودشان را با مطالعه سرگرم می‌کنند. غیاثی عقیده دارد که کتاب یار مهربانی است که با سرگرم شدن با آن، درد و ناراحتی فرصتی برای جولان پیدا نمی‌کند.   بیمارستان خیریه غیاثی در شهرک ولی‌عصر(عج) محله بهداشت واقع شده و خدمات بخش دیالیز آن کاملاً رایگان است و به همین دلیل از نقاط مختلف شهر و حتی شهرهای اطراف مراجعه‌کننده دارد.  

از پله‌های باریک داخل حیاط بیمارستان خیریه غیاثی پایین می‌رویم و وارد بخش دیالیز می‌شویم. بیماران روی تخت‌ها دراز کشیده‌اند تا کار درمان‌شان انجام شود.
«ابوالفضل غیاثی» که‌ بانی راه‌اندازی بخش دیالیز بیمارستان خیریه غیاثی هم هست با تعدادی از بیماران احوالپرسی می‌کند و با هم سراغ کتابخانه این بخش می‌رویم.
تعدادی از همراهان بیماران دیالیزی گوشه‌ای نشسته‌اند و مشغول خواندن کتاب هستند. غیاثی هدف از راه‌اندازی این کتابخانه را بهینه کردن وقت همراهان و بیماران عنوان می‌کند که مجبورند ساعاتی را در این بیمارستان بگذرانند. می‌گوید: «درصد بالایی از بیماران دیالیزی این بیمارستان از اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه هستند که حتی هزینه رفت و آمدشان را به سختی فراهم می‌کنند.»
غیاثی خدمت به شهروندان، به‌ویژه اقشار محروم، را عنایت و لطف پروردگار می‌داند و می‌گوید: «اکنون در این بیمارستان ۲۲۰ تخت بستری برای بیماران دیالیزی وجود دارد که شبانه‌روز خدمات رایگان به بیماران می‌دهد.»

  • اینجا برای همه کتاب هست

در قفسه‌های کتابخانه بخش دیالیز بیمارستان خیریه غیاثی کتاب‌ها با موضوعات و عناوین مختلف دسته‌بندی شده است. غیاثی عنوان می‌کند که در این کتابخانه کتاب‌هایی با موضوعات کودک و نوجوان نیز وجود دارد، مثل جوجه اردک زشت، چهل دزد بغداد و...
در صفحه اول کتاب‌ها مهرو نشانی از جمعیت حامیان بخش دیالیز بیمارستان خیریه غیاثی وجود دارد که زیر آن نوشته شده‌است: «همراه گرامی از اینکه کتاب را پس از امانت گرفتن مطالعه و برمی‌گردانید، سپاسگزاریم» ابوالفضل غیاثی می‌گوید: «گاهی وقت‌ها بیماران دیالیزی بیش از ۳ تا ۴ ساعت برای خواندن کتاب نیاز دارند برای همین همراهان و حتی بیماران می‌توانند این کتاب‌ها را به‌طور امانی به خانه ببرند و پس از مطالعه در مراجعه‌های بعدی به کتابخانه پس دهند.»
او تعریف می‌کند که نیاز مخاطبان بزرگسال متفاوت است. برای همین کتاب‌هایی با موضوعات تاریخی، پزشکی، علمی، رمان و... از نویسندگان مطرح انتخاب شده تا هرکسی طبق سلیقه و علاقه خود کتابی را انتخاب کند و بخواند. غیاثی می‌گوید: «از بین مجموعه آثاری که اینجا در اختیار شهروندان قرار داده‌ایم داستان راستان اثر استاد مطهری و بینوایان ویکتور هوگو پرخواننده است و به ندرت اتفاق می‌افتد که در قفسه کتابخانه باقی بمانند.»

  • کتاب بخوان و جایزه بگیر

نیکوکار هم‌محله‌ای برای اینکه شهروندان را به کتابخوانی تشویق کند، برایشان مسابقه برگزار می‌کند و به نفرات برگزیده کارت هدیه جایزه می‌دهد. غیاثی بیشتر توضیح می‌دهد: «مسابقه خلاصه کردن کتاب را برای خواننده کتاب‌ها تدارک دیده‌ایم، یعنی آنها پس از مطالعه کتاب خلاصه‌ای از آن را روی برگه کاغذ می‌نویسند و در مراجعه بعدی با خود می‌آورند. بخش دوم مربوط به مسابقه کتبی چهارگزینه‌ای است که سؤال‌هایی از خود کتاب انتخاب شده و افرادی که بیشترین پاسخ درست را داده باشند، جوایز ارزنده‌ای دریافت می‌کنند.»
یکی از پرستاران بخش دیالیز تعریف می‌کند که گاهی وقت‌ها پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها که سواد خواندن و نوشتن ندارند این کتاب‌ها را به خانه می‌برند تا نوه‌هایشان برایشان بخوانند و در مسابقه شرکت کنند. غیاثی می‌گوید: «دیدن چهره بچه‌هایی که دست والدین خود را می‌گیرند و با ذوق شرکت در مسابقه کتابخوانی وارد بیمارستان می‌شوند، لذتبخش است. جالب اینکه بیشتر وقت‌ها خودشان می‌گویندکه تا قبل از این تمایلی به مطالعه نداشتند و پس از آشنایی با کتابخانه بیمارستان غیاثی به کتابخوانی ترغیب شده‌اند.»

  • با کتاب زندگی زیباست

«اکبر. الف» یکی از بیماران بستری در بخش دیالیز است که ۳ روز در هفته به این مرکز می‌آید تا دیالیز شود. او از اینکه در این مرکز خدمات رایگان به افراد دیالیزی داده می‌شود راضی است و می‌گوید: «کجا را سراغ دارید که به بیماران دیالیزی خدمات پزشکی آن هم رایگان ارائه دهد. از این بابت خدا را شاکریم و قدردان بانیان این مجموعه نیز هستیم.»
«آسیه. ق» یکی دیگر از شهروندانی است که همسرش را از راه دور برای درمان به اینجا می‌آورد. او یکی از کتاب‌های استاد مطهری را از قفسه کتابخانه برمی‌دارد تا کنار تخت بیمارش بخواند. این شهروند که در این مدت چند مرتبه موفق به دریافت جایزه کتابخوانی شده، می‌گوید: «هزینه رفت‌وآمد خیلی بالاست و جایزه کتابخوانی به دردمان می‌خورد، البته به نظرمن مسابقه کتابخوانی بهانه است چون «بابا» هوای همه را دارد و می‌خواهد به این شکل به خانواده‌های نیازمند کمک کند.»
غیاثی می‌گوید از اینکه بیماران لحظه‌های‌شان را با خواندن کتاب سپری می‌کنند، احساس خوبی دارد و اضافه می‌کند: «کتاب مثل رودخانه‌ای است که وقتی حرکت می‌کند، زندگی جریان زیبایی پیدا می‌کند. کتاب نسخه‌ای شفابخش برای همه به‌ویژه بیماران است و به آنها امید به ادامه راه می‌دهد و افرادی که امید بیشتری داشته باشند قطعاً بیماری را زودتر شکست خواهند داد.»


کتاب نسخه‌ای شفابخش برای همه به‌ویژه بیماران است و به آنها امید به ادامه راه می‌دهد و افرادی که امید بیشتری داشته باشند قطعاً بیماری را زودتر شکست خواهند داد

  • اهدای ۲ هزار بسته فرهنگی به بچه‌های ۷ روستای حریم

 ۲ هزار بسته فرهنگی و آموززشی باتلاش مسئولان ناحیه ۷ شهرداری منطقه ۱۸، تهیه و بین بچه‌های ساکن در ۷ روستای حریم و حاشیه شهر تهران توزیع شد.   شهردار ناحیه ۷ منطقه ۱۸، با بیان اینکه این طرح با کمک افراد نیکوکار و با هدف اشاعه فرهنگ «کمک مؤمنانه» در جامعه اجرا شده، گفت: «متأسفانه‌درصد بالایی از ساکنان روستاهای حریم از وضع اقتصادی مناسبی برخوردار نیستند و این مسأله به شرایط تحصیلی کودکان و نوجوانان ساکن در این روستاها آسیب جدی می‌زند، بنابراین با مشارکت خیران و با اجرای طرح کمک مؤمنانه تلاش می‌کنیم تا آنها نیز از امکانات حداقلی برخوردار شوند و از تحصیل باز نمانند.» «امیر محمدی» افزود: «اهدای بسته‌های فرهنگی به بچه‌های روستا تا پایان سال تحصیلی و در چند مرحله به اجرا درخواهد آمد.» در بسته‌های فرهنگی اهدایی اقلامی چون کیف، کفش، نوشت‌افزار، پوشاک و کتاب وجود دارد.

کد خبر 571240

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha