دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۷
۰ نفر

گروه اقتصادی: شایعات توافق مجلس و دولت برای اجرای مصوبه لایحه بودجه در مورد بنزین روز دوشنبه 27 فروردین، تایید شد.

برخی نمایندگان مجلس روز دوشنبه این مسئله را تایید کردند و به این ترتیب سهمیه‌بندی بنزین به قیمت صد تومان و عرضه بنزین با قیمت آزاد از ابتدای خرداد ماه برای صاحبان خودرو قطعی شد.

از آغاز سال جاری و به‌رغم تصویب لایحه بودجه رئیس جمهور در نخستین مصاحبه مطبوعاتی خود با اعلام مخالفت دولت با هرگونه افزایش قیمت از ارایه لایحه کاهش قیمت بنزین به 80 تومان خبر ‌داده بود. این موضع احتمال ادامه اختلاف نظرهای قبلی در مورد بنزین و تغییر مصوبه مجلس در مورد قیمت و یا سهمیه‌بندی و حتی عدم اجرای کارت هوشمند را موجب شده بود.

در این زمینه محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست خود با رئیس‌جمهور اظهار داشت: قیمت بنزین همان قانون مصوب مجلس است.

باهنر به ایسنا گفت: ‌نشستی را در خصوص مسایل مختلف با رئیس‌جمهور برگزار کرده‌ایم که قرار است این نشست‌ها ادامه پیدا کند.

در این جلسه در خصوص بنزین، نتیجه بحث اجرای قانون مصوب مجلس شد و دولت لایحه‌  کاهش قیمت بنزین به 80  تومان را به مجلس نخواهد آورد.

حاجی‌بابایی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به قیمت نهایی بنزین، تاکید کرد: توافق نانوشته‌ دولت و مجلس، همان قانون مصوب مجلس خواهد بود.

حسین نجابت عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز گفت: دولت پذیرفت که مصوبه مجلس در مورد بنزین لیتری 100 تومان و سهمیه‌بندی را اجرا کند.

مرتضی تمدن عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز گفت: طبق خبرهای شنیده شده، قرار است تا هیچ‌گونه تغییری در مصوبه قانون بودجه در خصوص قیمت بنزین صورت نگیرد.

وزارت نفت پیشنهاد مشخصی برای قیمت بنزین آزاد نداده است

هامانه وزیر نفت  نیز روز دوشنبه در اظهاراتی که از سوی روابط عمومی این وزارت منتشر شد گفت:‌ هنوز پیشنهاد مشخصی برای تعیین قیمت بنزین آزاد از سوی وزارت نفت به مجلس یا دولت داده نشده است.

سید کاظم وزیری هامانه با اشاره به برخی گزارش‌ها و بررسی‌های کارشناسی که احتمال‌های مختلفی را در مورد بنزین بررسی می‌کند تاکید کرد: نظر نهایی درباره میزان سهمیه بنزین هر خودرو را نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تعیین می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی وزارت نفت هامانه افزود: سیاست دولت عرضه بنزین 80 تومانی با اجرای سهمیه‌بندی است ولی عملی شدن آن به تصمیم مجلس شورای اسلامی بستگی دارد. به گفته وی عرضه بنزین با نرخ آزاد و میزان سهمیه بنزین برای هر خودرو نیز کاملاً به تصمیم مجلس بستگی دارد.

وزیر نفت گفت: دولت مجری تصمیم‌های مجلس است و ما در عین حال آماده‌‌ایم که سهمیه‌بندی بنزین را در زمان مقرر انجام دهیم.

وی تاکید کرد: به عقیده دولت آزادسازی قیمت بنزین و فرآورده‌های نفتی روی قیمت‌های دیگر به‌طور مستقیم اثر می‌گذارد.

کارت هوشمند سوخت آماده است

هامانه درباره پیشرفت‌ طرح کارت هوشمند سوخت گفت: کارت هوشمند سوخت 4 میلیون و 500 هزار خودرو از 8 میلیون خودرو موجود در کشور توزیع شده و  95 درصد کار شخصی‌سازی و صدور کل کارت‌ها نیز انجام شده است.

وزیری هامانه افزود: بیشتر این کارت‌ها از طریق پست به مالکان خودروها تحویل شده است و تنها مالکانی که مشکلی در نشانی منازل خود داشته‌اند باقی مانده‌اند که سازوکاری در دست اجرا ست که کارت هوشمند سوخت این افراد نیز به آنها ارائه شود.

وی اظهار کرد: کار توزیع بقیه کارت‌های هوشمند سوخت خودروها با تلاش تمام دستگاه‌های مسئول به سرعت در حال انجام است.

وزیر نفت در مورد کارت هوشمند سوخت موتورسیکلت‌ها نیز یادآور شد: به دلیل ماهیت کار، توزیع کارت هوشمند موتورسیکلت‌ها با مشکلاتی همراه است که با همکاری خوب نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های مسئول و همراهی و توجه همه دارندگان موتورسیکلت امیدواریم این کار نیز در موعد مقرر به پایان برسد.

وی همچنین از ثبت و شناسایی ۲ میلیون موتورسیکلت خبر داد و افزود: با سیستم مکانیزه‌ای که طراحی شده است، کار ثبت اطلاعات موتور‌سیکلت‌ها و تحویل کارت هوشمند آنها نیز به سرعت در حال پیگیری است.

کد خبر 19783

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز