گروه اقتصادی: تصمیم گیری در مورد قیمت و نحوه توزیع بنزین در سال جاری به دلیل مواضع متفاوتی که از ابتدای سال جاری از سوی دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی اتخاذ شده است در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

این در حالیست که  براساس مصوبه مجلس قیمت هر لیتر بنزین به صورت سهمیه‌‌ای  به 100 تومان افزایش می‌یابد و سهمیه‌بندی می‌شود و بنزین مازاد نیز با قیمت تمام شده عرضه می‌شود.

ولی به رغم این مصوبه برخی نمایندگان در مورد آن اعتراض کردند و خواستار بازگشت ماده مربوطه به پیشنهاد دولت شده بودند.

در پایان بررسی لایحه بودجه یک عضو هیأت رئیسه مجلس از نمایندگان خواست تا در صورت تمایل به بازگشت به لایحه دولت طرحی به مجلس ارایه کنند.

اما ظاهرا دولت نیز موافق  این مصوبه نیست.  رئیس جمهوری اخیرا در مصاحبه خبری  با تاکید بر اینکه دولت با افزایش قیمت مخالف است از برنامه دولت برای ارایه لایحه ای برای بازگشت قیمت به 80 تومان خبر داد.

همزمان اعلام شد نمایندگان در نامه‌ای که گفته می‌شود بیش از 200 نفر آن را امضاء کرده اند خواهان بازگشت به لایحه دولت هستند که سرنوشت این ماده پرارزش را که این روزها نقش مهمی در اقتصاد ایران ایفا می‌کند در ابتدای سال 86 در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

غلامرضا مصباحی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان زمینه تصویب لایحه احتمالی دولت در خصوص کاهش قیمت بنزین را دارند.

مقدم پس از پایان جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با بیان این که مشکل بنزین با افزایش 20 تومانی قیمت آن حل نمی شود، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: من با تغییر نیافتن قیمت بنزین نسبت به سال گذشته موافقم، زیرا ممکن است آثار روانی نامطلوبی در جامعه ایجاد کند و باعث افزایش قیمت دیگر کالاها  شود.وی در‌عین حال تاکید کرد: بیش از قیمت بنزین باید به  مسئله تامین تقاضای مصرف کنندگان بنزین توجه کرد، دولت باید اجازه واردات بنزین و عرضه در جایگاه‌های خاص به قیمت آزاد را بدهد.

قیمت 100 تومان باقی می‌ماند

حسین آفریده عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما گفت: بعید است که نمایندگان مجلس به کاهش قیمت بنزین به 80 تومان رای دهند. وی تاکید کرد: مصوبه مجلس راه حل مناسبی است.

آفریده در‌مورد احتمال ارایه طرحی برای حل مسئله اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: ارایه لایحه از سوی دولت برای کاهش قیمت با لایحه دولت که تحت عنوان توسعه حمل و نقل عمومی ارایه کرده و به حذف بنزین از سبد کالاهای حمایتی تاکید کرده است منافات دارد. اگر قرار است قیمت بنزین تا پنج سال آینده افزایش یابد این افزایش باید روزی و از رقمی آغاز شود.

بنزین 100 تومان و سهمیه‌بندی

حسین مرادی عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس نیز تاکید کرد: لایحه بودجه تصویب شده و دولت موظف است تا اول خردادماه ضمن آماده سازی مقدمات سهمیه‌بندی با کارت هوشمند، بنزین را به قیمت 100 تومان عرضه کند و مازاد بر سهمیه نیز بنزین مورد نیاز مردم را به قیمتی که تعیین خواهد کرد عرضه نماید.

وی خاطرنشان‌کرد، دولت براساس مصوبه مجلس اختیار قیمت‌گذاری بنزین وارداتی را دارد و در این زمینه نیز باید هرچه سریعتر برنامه‌ریزی شود.

مرادی در مورد لایحه دولت برای بازگشت قیمت به 80 تومان نیز گفت: احتمال تصویب این لایحه بعید است و من توصیه نمی‌کنم که دولت چنین لایحه ای را به مجلس ارایه کند.وی افزود: باید به مسئله هزینه شدن مازاد درآمد ارزی در حسال ذخیره ارزی برای واردات بنزین خاتمه داده شود.

 تمایل نداشتن برای استفاده از کارت سوخت

در همین حال و با وجود توزیع حدود 4 میلیون کارت هوشمند سوخت در کشور گزارش ها از  استفاده نشدن  این کارت از سوی مراجعه‌کنندگان در جایگاه‌های عرضه سوخت حکایت دارد.

باقر قائمی کارشناس بهره برداری از طرح کارت هوشمند سوخت به خبرنگار ما گفت: تاکنون 180 هزار لیتر بنزین از طریق کارت هوشمند سوخت در جایگاه ها تحویل گرفته شده است که حدود 4هزار دارنده خودرو را شامل می‌شود.

وی افزود: به رغم درخواست از دریافت کنندگان برای استفاده از کارت هنوز این امر در بین دارندگان خودرو رواج نیافته و نیاز به گذشت زمان دارد.

وی تاکید کرد: احتمال دارد که دارندگان کارت تصور می‌کنند که استفاده از کارت موجب کاهش سهمیه آنان از بنزین می‌شود که دیدگاه نادرستی است و کارت هوشمند سوخت تنها وسیله‌ای  برای مدیریت مصرف و کسب اطلاعات به‌روز و مناسب از نوع و میزان مصرف بنزین است تا خدمات بهتری به مردم ارایه شود.

بر اساس اعلام شرکت پست پیشتاز تاکنون بیش از 6/5 میلیون عدد کارت هوشمند سوخت از ناجا به پست تحویل داده شده که از این تعداد بیش از چهار میلیون کارت به مالکان خودرو تحویل شده است.

کد خبر 19132

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز