شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۶:۵۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: با مصوبه مجلس شورای اسلامی در مورد بنزین،گزارش‌ها از ابهام برخی نمایندگان در مورد این مصوبه حکایت دارد.

به نظر می‌رسد بحث بنزین بار دیگر در صحن علنی مجلس و پیش از خاتمه بررسی لایحه بودجه مطرح شود.

با کمال دانشیار رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفتگو کرده‌ایم.

  • اختلاف نظر نمایندگان مجلس در مورد مصوبه بنزین بر سر چه مساله‌ای است؟

 مصوبه مجلس با دولت تفاوت‌هایی دارد که یکی قیمت بنزین است که در لایحه دولت قیمت بنزین سهمیه‌بندی شده 80 تومان در نظر گرفته شده بود و در مصوبه مجلس قیمت به 100 تومان افزایش یافت.

علاوه بر این در لایحه دولت به توزیع بنزین مازاد بر سهمیه اشاره‌ای نشده بود که در مصوبه مجلس دولت اجازه می‌یابد که بنزین بیش از سهمیه را با قمیت‌ تمام شده به مصرف کنندگان عرضه کند. ولی در دو مسئله شبهه بوجود آمده است.

یکی مسئله تعیین قیمت بنزین مازاد بر‌سهمیه است که برخی نمایندگان عقیده دارند که دولت حق قیمت گذاری ندارد و دوم مسئله تعیین محل مصرف مازاد درآمد دولت از افزایش قمیت بنزین و گازوئیل است.

  • آیا این مصوبه با قانون برنامه چهارم مغایرتی دارد؟ 

 نمایندگان به دو قیمتی شدن بنزین رای دادند ولی به اعتقاد برخی در مورد بند «و» تبصره سیزده باید باردیگر نمایندگان بحث کنند. یعنی در مورد مسئله قیمت‌گذاری از سوی دولت برای بنزینی که بیش از سهمیه به متقاضیان عرضه می شود.

به نظر من این امر که نمایندگان تصویب کردند دولت می‌تواند قیمت بنزین را تعیین کند مغایرتی با برنامه چهارم ندارد. در قانون برنامه چهارم نمایندگان اختیار قیمت‌گذاری برخی کالاها را از دولت سلب کردند و این مصوبه در واقع اختیار قیمت‌گذاری را در مورد بنزین مازاد بر سهمیه به دولت باز گردانده است.

این امر در مصوبه‌های دیگری نیز در لایحه بودجه رخ داد که اگر این شبهه درست باشد در مورد این موارد هم باید لایحه به قانون برنامه بازگردد. باید توجه کرد که قانون برنامه نیز مصوبه نمایندگان است و قانون اساسی نیست و با مصوبه جدید نمایندگان می‌توانند قانون قبلی را تغییر دهند.

ابهام دوم نیز این است که محل هزینه درآمدهای ناشی از افزایش قیمت بنزین باید مشخص شود. در مصوبه قیمت بنزین 20 تومان و قیمت گازوئیل نیز 29 تومان افزایش یافته‌است و نمایندگان می‌توانند در مورد نحوه هزینه شدن این میزان مازاد درآمد دولت تصمیم‌گیری کنند.

  • در مجموع مصوبه اخیر مجلس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به نظر من مجلس با مصوبه اخیر در واقع یک گام به سوی روش ایده آلی که باید بنزین در آن  شرایط توزیع شود برداشت.

بنزین باید در واقع به قیمت واقعی عرضه شود و یارانه آن به صورت مستقیم به مردم داده شود.

نمایندگان با تصویب دو‌قیمتی شدن بنزین به سوی این ایده آل حرکت کردند و با نزدیک شدن قیمت یارانه‌ای و قیمت واقعی در آینده باید یارانه بصورت مستقیم به مردم پرداخت شود.

کد خبر 17488

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز