چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: در حالی که بر اساس مصوبه مجلس در لایحه بودجه سال 86 بنزین باید از اول خرداد ماه به‌صورت سهمیه‌بندی و با قیمت 100 تومان در هر لیتر عرضه شود، رئیس‌جمهور اعلام کرد که دولت قصد دارد تا لایحه‌ای جدید به مجلس ارائه کند که قیمت بنزین بار دیگر به 80 تومان کاهش یابد.

وی تاکید کرد که دولت مخالف افزایش قیمت بنزین است و به دنبال آن است تا با مذاکره با مجلس و ارائه لایحه‌ای، مانع از افزایش قیمت بنزین به 100 تومان شود.

قیمت بنزین در اواخر سال گذشته و هنگام بررسی لایحه بودجه سال جاری به پرچالش‌ترین موضوع در هنگام بررسی لایحه بودجه تبدیل شده بود و به‌رغم تلاش برخی نمایندگان برای بازگشت قیمت به پیشنهاد دولت در لایحه پیشنهادی دولت که به تداوم قیمت 80 تومان تاکید داشت مجلس به افزایش قیمت به 100 تومان رأی داد.

در صورت ارائه لایحه دولت برای تغییر قیمت تعیین شده در لایحه بودجه به نظر می‌رسد که بار دیگر شاهد تنش و جدل در مجلس شورای اسلامی‌ در این زمینه باشیم.

عرضه بنزین به قیمت پایین‌تر از نرخ بین المللی علاوه بر این‌که به رشد بی‌رویه مصرف در کشور منجر شده است، انگیزه قاچاق این فرآورده با ارزش سوختی از ایران به کشورهای همسایه را افزایش داده است.

کمیسیون تلفیق بررسی لایحه بودجه در هنگام بررسی مواد مربوط به بنزین افزایش قیمت بنزین به 150 تومان را تصویب کرده بود که با تلاش برخی از نمایندگان عضو کمیسیون در آخرین روز بررسی لایحه در کمیسیون قیمت به 100 تومان کاهش یافت.

با توجه به این‌که اعلام ارائه لایحه دولت تنها به تغییر قیمت بنزین معطوف شده به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی دولت برای سهمیه‌بندی بنزین و تعیین سهم هریک از خودرو‌های شخصی و عمومی‌ نیز باید تا اواخر ماه جاری انجام شود.

محمدرضا نعمت‌زاده مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز بر تعیین سهمیه خودرو‌ها در هیأت دولت تأکید کرده است.

به‌رغم اعلام ارائه لایحه دولت برای بازگشت قیمت بنزین به قیمت جاری باید در انتظار اعلام سهمیه‌ بنزین خودروهای شخصی و عمومی ‌از اول خرداد ماه سال جاری بود.

کد خبر 18819

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز