یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: قیمت و چگونگی عرضه بنزین همچنان از موضوعات مورد بحث کارشناسان، نمایندگان مجلس و دولت است.

بر سر این موضوع که روند کنونی برای اقتصاد ملی و توسعه کشور مخرب است توافق دارند اما راه حل‌های پیشنهادی برای برون‌رفت از این وضعیت مختلف است.

در حالی که بحث بین دولت و مجلس در این زمینه ادامه دارد، خبرگزاری فارس خبر داد در یک گزارش کارشناسی ارائه شده به دولت، با اعلام این که سهمیه‌بندی صرفاً با کارت هوشمند امکان‌پذیر نیست، سه گزینه برای میزان سهمیه خودروهای شخصی و سه قیمت آزاد 381، 418 و 467 تومانی  پیشنهاد شده است.

در این گزارش با اشاره به میزان مصرف و تولید بنزین در کشور و بودجه اختصاص یافته برای واردات این فرآورده، پیشنهادهایی برای قیمت و نحوه توزیع مطرح گردیده است.

در این گزارش که فارس آن را به نقل از وزارت نفت منتشر کرده با اشاره به مشکلات کارت هوشمند سوخت و اجرای آن در سراسر کشور، به عدم مراجعه حدود 5 میلیون مالک موتور سیکلت برای صدور و دریافت کارت هوشمند استناد شده و اعلام گردیده که در مجموع تنها حدود 2 میلیون مالک موتور سیکلت برای ثبت نام و دریافت کارت سوخت خود مراجعه کرده‌اند.

در این گزارش با تصریح بر این که سهمیه‌بندی بنزین در سال جاری به صورت تک نرخی یا 2نرخی صرفا با کارت هوشمند طبق زمان‌بندی در‌نظر گرفته شده برای همه مصرف کنندگان بنزین امکان پذیر نخواهد بود، پیشنهاد شده دارندگان کارت هوشمند سوخت، با استفاده از کارت خود و بر اساس سهمیه ‌در نظر گرفته شده اقدام به سوخت‌گیری کنند و آن دسته از مالکین خودرو‌هائی که کارت سوخت خود را تا موعد مقرر دریافت نکرده‌اند نیز با نرخ آزاد بنزین مورد نیاز خود را تا زمان دریافت کارت هوشمند بدون سهمیه‌بندی دریافت کنند و پس از دریافت کارت هوشمند سوخت نیز سهمیه آنها یکجا در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

در این گزارش که هنوز نهایی نشده است، اعلام شده با توجه به پیش بینی قیمت 650 دلار در هر تن برای بنزین موتور و با درنظرگرفتن متوسط مصرف روزانه 76 میلیون لیتر برای 2 ماه فروردین و اردیبهشت سال جاری که بنزین بصورت آزاد و بدون سهمیه‌بندی عرضه می‌شود، در 10 ماهه باقیمانده سال سهمیه بندی اعمال می شود.

کد خبر 19701

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز