سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: بر اساس مصوبه قانون بودجه سال 86 مقرر شده است تا در سال جاری بنزین به صورت سهمیه‌بندی و با نرخ هر لیتر 100 تومان عرضه شود و نرخ بنزین مازاد بر مصرف نیز به‌زودی تعیین خواهد شد.

از سوی دیگر هزینه پلاک‌گذاری خودرو نیز در سال جاری افزایش یافته است. با این روند برخی معتقدند قیمت خودرو در سال جاری با توجه به افزایش قیمت بنزین، افزایش هزینه پلاک‌گذاری و تأثیر ورود تندر 90 به بازار خصوصاً در خودروهای ساخت داخل کاهش خواهد یافت.

با منوچهر منطقی مدیرعامل شرکت ایران خودرو پیرامون تأثیر افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین بر بازار خودرو در سال جاری گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

***

  • با توجه به سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین بر اساس قانون بودجه سال 86 ، پیش‌بینی شما از قیمت و بازار خودرو در سال جاری چگونه است؟

گرچه اظهار نظر در زمینه تأثیر سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین بر قیمت خودرو در بازار داخلی، نیازمند بررسی، تجزیه و تحلیل و برآورد ضرایب این افزایش در قیمت خودروست اما معتقدم این امر در ابتدا سکونی را در تقاضای مشتریان برای خودرو به دنبال خواهد داشت و کاهش نسبی در تقاضا برای خودرو را به دنبال خواهد داشت اما بر اساس تجربیات سال‌های گذشته به مرور زمان این روند به حالت‌ عادی بازگشته و قیمت خودرو در بازار داخلی متعادل خواهد شد.

گرچه این تأثیر در مدل‌های مختلف خودرو‌های ساخت داخل و حتی خودرو‌های وارداتی متفاوت خواهد بود. از سوی دیگر ایران خودرو با توجه به داشتن ظرفیت خیلی بالا در خودرو‌های مختلف می‌تواند متناسب با کشش بازار یک خودرو را جایگزین خودرو‌های دیگر در بازار نموده و در این زمینه از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است.

با این روند قادر هستیم نوسانات قیمت خودرو در بازار را کاهش دهیم. بر این اساس معتقدم این رکود طولانی مدت نخواهد بود و پس از دوره کوتاهی بازار به حالت تعادل باز خواهد گشت.

  • تاثیر عرضه تندر 90 به بازار بر قیمت سایر خودروهای ساخت داخل چگونه خواهد بود؟

 تجربه اخیر نشان می‌دهد با باز‌خوردی که از بازار گرفته‌ایم، برخلاف تصور ما استقبال مشتریان از خودرو‌های گرانقیمت بیشتر بوده است و حتی در پیش‌فروش خودرو تندر90 نیز بیشترین حجم تقاضا برای مدل فول و گرانقیمت این خودرو بوده است.

با توجه به استقبال از تندر 90 با عرضه این خودرو به بازار نیز تلاش می‌کنیم با بهبود کیفی و قیمت‌گذاری متناسب سایر محصولات این شرکت، تاثیر عرضه این خودرو بر قیمت سایر تولیداتمان را کاهش دهیم.

گرچه عرضه این خودرو بر قیمت سایر خودرو‌های ساخت داخل مؤثر خواهد بود اما پس از بررسی تاثیر هریک از مدل‌های مختلف این خودرو بر بازار باید در این زمینه تصمیم‌گیری کرد.

باید توجه کرد که هر پدیده‌ای که در بازار شکل می‌گیرد قطعاً تاخیری را در تقاضای مشتریان موجب خواهد شد اما این تاثیرات دائمی‌ و طولانی‌مدت نبوده و کوتاه مدت خواهد بود. این‌که عوامل مذکور تا چه حد در تاخیر ایجاد شده در بازار مؤثر خواهد بود به هنر خودروسازان برای عرضه به‌موقع محصولات خود به بازار و متناسب با شرایط جدید بستگی دارد.

از سوی دیگر باید توجه کرد که قیمت خودرو به عوامل دیگری مانند قدرت خرید مردم، حجم نقدینگی، افزایش درآمد سرانه ملی طی سال‌های اخیر و بسیاری از عوامل دیگر بستگی خواهد داشت که باید همه این عوامل مورد توجه قرار گیرد.

با این شرایط و تقاضای موجود در بازار، در سال جاری افت قیمت خودرو چندان شدید نخواهد بود.

کد خبر 18735

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز