سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

گروه اقتصادی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی دو فوریت طرح اصلاح بند (و) تبصره 13 قانون بودجه 86 مبنی بر تک نرخی شدن قیمت بنزین را با 108 رأی مخالف و 66 رأی موافق رد کردند.

این طرح آخرین پیشنهادی بود که تا دیروز برای چگونگی عرضه بنزین از ابتدای خرداد ماه ارائه شده بود  که با رد آن راه برای اجرای مصوبه مجلس در چارچوب قانون بودجه مبنی بر عرضه دونرخی و سهمیه‌ای و آزاد تسهیل شد و به نظر می‌رسد آخرین تردیدها در مورد سهمیه‌بندی بنزین برطرف شد.

اظهارات برخی مسئولان دولتی پس از این تصمیم هم گویای رفع تردید دولت برای اجرای مصوبه مجلس است. اظهارات معاون پارلمانی رئیس جمهور گویای این مطلب است.

ایرج ندیمی یکی از طراحان طرح تک‌نرخی شدن بنزین در دفاع از آن گفت: تا اول خرداد فرصتی باقی نیست و گران شدن بنزین آثار وحشتناکی در جامعه گذاشته است. 

نماینده لاهیجان تصریح کرد: این طرح فوری است؛ زیرا تا خرداد فرصتی نیست و آثار وحشتناکی در جامعه گذاشته است که آیا دولت می‌تواند سهمیه بندی کند یا نه؟

در این جلسه محمدرضا باهنر که ریاست جلسه را بر عهده داشت، به عنوان مخالف دو فوریت گفت: کارت هوشمند و سهمیه بندی داستانی چندساله است، سالهای دراز در این باره بحث کردیم و هر وقت درباره واقعی‌کردن قیمت و کنترل مصرف بنزین مباحثی صورت گرفته مشکلاتی ایجاد می‌شود.

وی افزود: اگر اقدام موثری درباره کنترل مصرف بنزین نشود بین 6 تا 8 میلیارد دلار بنزین باید وارد بشود.

باهنر اضافه کرد: در این صورت در سال باید نزدیک 20 میلیارد دلار بنزین مصرف کنیم که پاسخ 10 درصد رشد مصرف بنزین را بدهیم که در سال 85 مصرف بیش از 85 میلیون لیتر در روز نیز رسید.

باهنر اضافه کرد: از مجموع کارت‌هایی که توزیع شده در باجه های پستی موجود است و روزانه 70 هزار کارت تحویل مردم می‌شود و ما تا اول خرداد مطمئنیم که از 93 درصد از صاحبان خودرو کارت‌ها را دریافت می‌کنند.

نائب رئیس مجلس تاکید کرد: با دولت مذاکره می‌کنیم تا 10 روز مهلت گیرد تا بتواند سهمیه‌بندی صورت گیرد و دولت نیز مصمم است تا این کار انجام شود.

دولت، مصوبه مجلس را اجرا می‌کند

تحول مهم دیگر، تاکید معاون پارلمانی و حقوقی رئیس جمهور بر تصمیم دولت برای اجرای قانون بودجه در مورد بنزین بود.

وی روز سه شنبه پس از جلسه مجلس  تاکید کرد: مجلس هر آنچه در مورد بنزین تصویب کرده دولت آن را اجرا خواهد کرد.

سید احمد موسوی افزود: دولت در خصوص سهمیه‌بندی و عرضه بنزین با قیمت 100 تومان به قانون مجلس عمل خواهد کرد. وی همچنین خاطرنشان ساخت دولت اجرای طرح کارت هوشمند سوخت را نیز با جدیت دنبال می‌کند.

روز سه شنبه دکتر احمد توکلی نماینده مجلس شورای اسلامی  در جمع خبر نگاران پارلمانی با  ابراز خوشحالی از تصویب نشدن طرح تغییر قانون قیمت بنزین گفت: بر اساس قانون بودجه سال   ۸۶ قرار نیست بنزین مازاد عرضه شود.

به گفته وی در هنگام بررسی بودجه پیشنهادی برای حذف بنزین مازاد بر سهمیه بندی، ارایه و به تصویب رسید و بنزین مازاد تنها برای خودروهای دولتی آن هم با قیمت آزاد خواهد بود.

کارت سوخت‌ در 68 جایگاه تهران

در همین حال روز سه شنبه در تازه‌ترین تحول در مورد کارت سوخت ناصری سخنگوی ستاد اطلاع رسانی کارت هوشمند سوخت اعلام کرد تا روز سه شنبه 8 جایگاه دیگر در تهران تحت پوشش عملیاتی کارت هوشمند سوخت قرار گرفتند.

وی افزود: با افزوده‌شدن این جایگاه‌ها، سوخت‌گیری با کارت هوشمند سوخت در تهران از این پس در68 جایگاه تنها با کارت سوخت عملی است.

سخنگوی ستاد اطلاع‌رسانی کارت هوشمند سوخت تاکید کرد برای مواقع اضطراری که مالک خودرو، کارت سوخت خود را به همراه نداشته و امکان رفتن به جایگاه دیگر را نیز نداشته باشد، کارت های ویژه ای تهیه شده و در اختیار جایگاه  قرار گرفته که با استفاده از این کارت‌ها سوخت‌گیری نمایند.

کد خبر 21527

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز