سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

گروه اقتصادی: طی دو روز اخیر جایگاه‌های بنزین در تهران و دیگر شهرهای کشور با پخش خبر احتمال سهمیه‌بندی بنزین و اعلام سهمیه‌خودروها شاهد تراکم و تشکیل صف‌های طولانی خودروها بود و مردم تا پاسی از شب در انتظار دریافت بنزین بودند.

این چندمین بار در یک ماه اخیر است که به دنبال عدم اطلاع‌رسانی شفاف و سرگردانی نظام تصمیم‌گیری در مورد چگونگی سهمیه‌بندی بنزین صاحبان وسایل نقلیه برای دریافت و احتمالا ذخیره بنزین به جایگاه‌های بنزین هجوم می‌برند. 

به رغم این تصور دیروز برخی مسئولان عرضه بنزین در کشور اعلام کردند که مسئله بنزین هنوز در بلاتکلیقی بسر می‌برد و هیچ تصمیمی‌برای آن گرفته نشده است. علت این امر ازسوی محمد رضانعمت زاده مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوره‌های نفتی تشکیل نشدن جلسه مسئولان مربطه در این مورد اعلام شده است.

وزیر نفت روز یکشنبه اعلام کرده بود که برای تعیین میزان سهمیه خودروهای شخصی و عمومی، میزان سهمیه این خودروها در روز دوشنبه قرار است جلسه‌ای تشکیل شود و این مسئله نهایی شود.[جزئیات موضوع]

ولی روز سه‌شنبه اعلام شد جلسه دولت برای تصمیم‌گیری در خصوص تعیین میزان سهمیه‌ بنزین خودروهای شخصی و عمومی‌در روز دوشنبه به دلایلی که جزئیات آن اعلام نشده تشکیل نشد.

به این ترتیب به نظرمی‌رسد که تصمیم‌گیری در مورد بنزین همچنان در بلاتکلیفی باقی مانده است.

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، دولت مکلف به عرضه دونرخی بنزین از ابتدای خرداد ماه بود که با نزدیک شدن به روزهای پایانی این ماه، عملا دولت یک ماه اجرای قانون مجلس را به تعویق انداخته است. این وضعیت که با فضای شایعه نیز همراه است موجب سرگردانی مردم و بسیاری از نهادهای اجرایی درگیر در مسئله شده است.

علی‌رغم مشکلات فراوانی که سهمیه‌بندی بنزین در پی دارد، طولانی شدن قضیه و سرگردانی بیش از حد مردم توجیه پذیر نیست.

این درحالی است که بسیار ی از شهروندان در تدارک و برنامه‌ریزی سفرهای تابستانی به بسر می‌برند. 

بنزین یک مسئله اقتصادی است که تکلیف آن در بودجه مشخص است و مبلغ معینی در قانون بودجه برای واردات تعیین شده است. وضعیت تولید بنزین در پالایشگاه‌های داخلی نیز روشن است.

بنابر این تعیین سهمیه هر وسیله نقلیه و قیمت آزاد کار مشکلی نیست. تاخیر در اجرای سهمیه‌بندی منجر به شدت گرفتن مصرف به دلیل ذخیره سازی احتمالی برخی از شهروندان که سلامت آنها را نیز به خطر می‌اندازد و همچنین و نابسامانی سیستم حمل و نقل می‌شود.

کد خبر 24669

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز