شنبه ۸ دی ۱۳۸۶ - ۱۳:۰۸
۰ نفر

زهرا ابراهیمی: انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان تصمیم گرفته است برای جلب مشارکت مردم درانتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی نشستی را هرماه در محل این انجمن برگزار کند.

قرار است این نشست‌ها به شکل مناظره میان جناح‌های سیاسی گوناگون باشد.

در نخستین قدم، نشستی با موضوع مناظره درباره عملکرد مجالس ششم و هفتم با حضور محسن آرمین نایب‌رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس ششم و الیاس نادران عضو کمیسیون اقتصادی و رئیس کمیسیون ویژه اصل 44 مجلس هفتم روز چهارشنبه گذشته برگزار شد.

در ابتدای این مناظره، آرمین و نادران مقدمه کوتاهی ارائه کردند. آرمین به اهمیت انتخابات و آزاد بودن آن اشاره کرد و نادران هم به بحث درباره محورهایی که می توان در این نشست به آن پرداخت اشاره کرد و در سخنان خود تاکید می کرد که مجلس هفتم درهمه زمینه ها عملکرد مثبتی داشته است.

پس از این مقدمه کوتاه، پرسش‌های خبرنگاران مطرح شد. در‌حالی که به نظر می رسید درمناظره، خبرنگاران باید تنها ناظر ومنتقل کننده بحث ها‌ی شرکت کنندگان در مناظره باشند.

احتمال تکرار تحصن

نخستین پرسش از آرمین درباره احتمال تکرار استفاده از ابزار تحصن در صورت راه‌یافتن به مجلس هشتم مطرح شد که وی به رد صلاحیت گسترده نامزدهای مجلس هفتم از سوی شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: در آن زمان رئیس جمهوری و وزیرکشور وقت اعلام کردند که برای 190 کرسی مجلس تصمیم گرفته شده و لذا ما احساس کردیم جمهوریت نظام درخطر قرارگرفته و مردم باید ازمیان کسانی که شورای نگهبان آنها را انتخاب کرده انتخاب کنند به همین دلیل برای دفاع ازحق مردم تحصن کردیم و این یکی از افتخارات مجلس ششم است.

رفع اتهامات

وی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید اگر همفکران شما اکثریت مجلس هشتم را به دست آورند باز از مشی مجلس ششم استفاده خواهند کرد؟ گفت: شما اول بگویید منظور از مشی ما چیست؟

خبرنگار از او پرسید منظورم مشی افراط‌‌گرایانه‌ و کوتاه آمدن در بحث هسته‌ای است.

این نماینده مجلس ششم نیز پاسخ داد: اتهامات زیادی به مجلس ششم وارد می شود از جمله این‌که مجلس ششم منافع نظام و مصالح جمهوری اسلامی را در نظر نداشت.

آرمین با تاکید بر این‌که  بررسی این موارد نشان می‌دهد که مجلس ششم خود را با گرایشات جریانی و حزبی خاص منحصر نکرد گفت: در مورد مسائل هسته‌ای همفکر می‌کنم امروز کاملا روشن و مشخص است که کدام دیدگاه و رویکرد در این زمینه منافع عالی کشور را دنبال می‌کرده است؟

آرمین با بیان این‌که ما در دوران اصلاحات به فناوری هسته‌ای دست پیدا کردیم گفت: UCF  اصفهان و آب‌سنگین اراک و بسیاری از پیشرفت‌های فنی و فناوری هسته‌ای دردوره‌ اصلاحات انجام شد. و بعد از دوره‌ اصلاحات تاکنون به لحاظ فناوری کاری صورت نگرفته است.

این نماینده مجلس ششم تنها دستاورد فناورانه در دولت نهم را افزایش تعداد سانتریفیوژها از 162 به سه‌هزار عدد عنوان کرد و گفت: نیروگاه بوشهر هم که هنوز متوقف است.

خودکشی از ترس مرگ

نادران نماینده‌ مجلس دوره هفتم پس ازاظهارات آرمین در پاسخ گفت: این‌که متهم کنیم از قبل 190 کرسی معین شده است، این یعنی توهین به شعور سیاسی مردم. در شوراهای دوم که مجری، ناظر و وزارت کشور دولت اصلاحات بود نتیجه چگونه شد؟ این هم از پیش تعیین شده بود؟ ما باید بپذیریم.

نادران اضافه کرد: در مورد بحث هسته‌ای نیز درست است آنچه که جزء افتخارات کشورمان محسوب می‌شود تجمیع شده همه‌ اتفاقاتی است که در دهه‌های گذشته اتفاق افتاده است. اما ایشان(آرمین) می‌فرمایند ما داوطلبانه تعلیق را پذیرفتیم. درست است اما داوطلبانه پذیرفتن برابر با این است که از ترس مرگ خودکشی کنیم. داوطلبانه‌ای که به شما اجازه ندهند حتی وارد آنجا شوید و از امکانات خود حتی آزمایشگاهی استفاده کنید به چه درد می‌خورد؟

نادران در پاسخ به بخش دیگری از اظهارات آرمین گفت: امروز حتی رسانه‌های خارجی اذعان دارند که سوخت نیروگاه بوشهر وارد شده است. اما آقای آرمین می‌گویند ما نمی‌دانیم که آمده یا نه. این‌که وقتی چرخه‌ سوخت وارد نیروگاه می‌شود یعنی  پروژه کامل شده است.

نمادهای اقتصادی

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ششم، در ادامه‌ به شاخص‌های اقتصادی مجلس ششم و هفتم اشاره کرد و گفت: مجلس هفتم در اولین اقدام خود قانون برنامه پنج‌ساله را اصلاح کرد و قیمت فرآورده‌های سوخت را تثبیت کرد و گفت که شب عید به مردم عیدی دادیم. الان آمده‌اند تصویب می‌کنند که دولت تا سال 91 قیمت سوخت را به قیمت خلیج فارس برساند و هزار و یک مشکل اتفاق افتاد و تثبیت قیمت‌ها نتیجه نداد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم در عرصه‌ اقتصادی نماد دولت و مجلس این دوره را با دولت و مجلس گذشته مقایسه کنیم نماد اقتصادی دولت و مجلس این دوره صندوق مهر رضاست و نماد مجلس و دولت قبل صندوق ذخیره‌ ارزی است.

در جهت منافع ملی

نادران در پاسخ به اظهارات آرمین در دفاع از حضور احمدی نژاد در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس گفت: آنها اذعان کردندکه دراستفاده از نام خلیج فارس، حق با ایران است. رفتن احمدی‌نژاد را هم همه‌ سیاستمداران داخلی مثبت ارزیابی می‌کنند.

وی در مورد این اتهام آرمین که مجلس هفتم برای عقب و جلو کردن ساعت رسمی کشور هفت ماه وقت تلف کرده است، گفت: در مورد نیم ساعت عقب و جلو کشیدن ساعت ما هفت ماه وقت تلف نکردیم. تعیین همین نیم ساعت عقب و جلو کشیدن ظرف یکساعت انجام و تمام شد.

نادران درباره تحقیق و تفحص از قوه قضائیه درباره زندان‌ها نیز گفت: ما آسیب‌شناسی کردیم و گزارش را برای دفتر مقام معظم رهبری و آقای شاهرودی فرستادیم.

کد خبر 40353

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز