مجید مهرابی دلجو: با وجود تعیین ملاک‌هایی برای ارائه فهرست نامزدهای انتخاباتی از سوی اصولگرایان، به نظر می‌رسد استحکام ائتلاف را باید در علت دیگری جست‌وجو کرد.

اگرچه این ملاک‌ها می‌توانند به عنوان گام آغازین برای ایجاد وحدت تلقی شود، اما شاید نتواند ضامن قوام ائتلاف در ادامه باشد.

به این ترتیب ضرورت ارائه فرمولی مشمول‌تر از ملاک‌ها احساس می‌شود که جامعیت آن تمام بحث‌های پرمناقشه را رفع کرده و در عین حال سهولت تعیین مصادیق را فراهم سازد.

صاحب‌نظران جناح اصولگرا بر ارائه این فرمول متفق هستند.

رافع نگاه متفاوت

محمد کاظم انبارلویی با بیان اینکه سازوکارهای حقوقی برای تصمیم‌گیری در جهت ارائه فهرست نامزدها تعیین شده است گفت: به نظر می‌رسد این سازوکارها برای حساس‌ترین نوع تصمیم‌گیری که بحث تعیین مصادیق است کفایت نمی‌کند و روش و فرمولی عام‌تر لازم است.

رئیس مرکز سیاسی حزب مؤتلفه در ادامه افزود: درست است که جناح اصولگرا اکنون ویژگی‌ها و مشخصاتی را برای نامزدهایی که قرار است معرفی شود تعیین کرده است اما قاعدتاً احتمال اختلاف بین 120 تا  130 داوطلبی که برای قرار گرفتن در فهرست ثبت‌نام کرده‌اند وجود دارد و ضرورت تعیین یک اصل و مؤلفه‌های قوی‌تر احساس می‌شود.

انبارلویی در توضیح ویژگی‌های این فرمول گفت: این فرمول باید از فاکتورهایی شکل گرفته باشد که مورد توافق همگان بوده و رافع تمام نگاه‌های متفاوت اصولگرایان به انتخابات باشد.

تعاریف نزدیک به واقعیات

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با توجه به ضرورتی که در وحدت اصولگرایان احساس می‌شود از ماهها پیش تلاش این جناح برای رسیدن به یک روشی که مورد توافق تمامی جناح‌‌ها باشد  آغاز شده و با بهره‌گیری از نظریات بزرگان جناح برنامه‌هایی تدوین شده است که از متن آن 6+5 درآمد.

لاله افتخاری ادامه داد: در تداوم دیدگاه‌های مطروح از طرف بزرگان، منشور اصولگرایی تدوین شدکه براساس آن مقبولیت، کارآمدی و ویژگی‌های فردی به عنوان سه فاکتور  اساسی برای معرفی نامزدها تعیین شد. به این معنا که اگر حتی کسی در جبهه‌ اصولگرایان نباشد ولی این ویژگی‌ها را دارا باشد می‌تواند به عنوان نامزد اصولگرایان معرفی شود.

افتخاری افزود: با این وجود در تعیین مصادیق و در ارائه فهرست نامزدها ممکن است باز هم مشکلاتی پیش آید که رفع این مشکلات بستگی به شمول یک روش دارد که از سوی اصولگرایان جهت ارائه فهرست تعیین می‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پایبندی به اصول باید از سوی اعضا مورد تأکید قرار بگیرد و تعریفی که از سوی بزرگان اصولگرا ارائه می‌شود باید به واقعیات نزدیک‌تر باشد تا استحکام ائتلاف را بیشتر کند.

ضرورت بازنگری در سیاق

محمد خوش‌چهره با تأکید بر اینکه در بحث روش‌شناسی باید در جبهه اصولگرایان تجدید‌نظری شود گفت: اصولگرایان همان دید قبلی، همان سیاق و همان روشی را دارند که در انتخابات ریاست جمهوری و در انتخابات شوراها داشته‌اند و اگر به همین ترتیب ادامه پیدا کند قطعاً اختلافاتی در ارائه فهرست‌ها پیش خواهد آمد.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مستقل ادامه داد: سیاق و روش موجود احتمال ایجاد یک فضای تمامیت‌خواهی را بیشتر می‌کند و خوشبینانه آن است که فرمول یا روشی جامع تر که نه تنها مورد  توافق اعضای اصولگرا باشد بلکه مصادیق آن فرمول مورد اعتماد عامه مردم نیز باشد تعیین شود.

خوش‌چهره افزود: بسیاری از صاحبنظران به این دلیل موافق روش‌های کنونی نیستند که این روش‌ها در حوزه مهم هر گروه و نوع ترکیب فهرست محل مناقشه است و این عامل می‌تواند پایگاه‌های اصولگرایان را تضعیف کند.

عضو کمیسیون اقتصادی همچنین گفت: اساس فرمولی که باید تعیین شود در تقوا است. اگر تقوا حاصل شود همگرایی و همصدایی حاصل می‌شود.

وی بر ضرورت شفاف‌سازی برنامه‌ها و بازنگری در سیاق موجود برای رسیدن به ائتلاف و استحکام این وحدت تأکید کرد.

ضرورت قطعی

عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی نیز با تأکید بر این موضوع که داشتن روشی مورد قبول هم یکی از ضروریات قطعی ائتلاف است گفت: به نظرم در جبهه اصولگرایان دورخیزی برای این فرمول صورت گرفته که تشکیل گروه  6+5 مقدمه آن است.

مهدی کوچک‌زاده ادامه داد: معیارهایی که جهت ارائه فهرست تعیین شده افراد و شخصیت‌های برجسته زیادی می‌تواند در جریان اصولگرایی وارد سازد و اگر این معیارها مورد توافق همگان باشد و همه بر آن پایبند باشند بحث‌های سهم‌خواهی و اختلافات دیگر حل خواهد شد.

کد خبر 35238

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز