فاطمه کروبی، سرآغاز زندگی مشترک خود با مهدی‌کروبی را که هیچ نسبت فامیلی هم با هم ندارند سال 1342 و آغاز مبارزات امام‌خمینی(ره) ذکر می‌کند.

فاطمه کروبی تنها زنی است که به دلیل خدمات پزشکی به مجروحین جنگی از امام‌ تقدیرنامه رسمی و مکتوب دارد.

کروبی اگرچه به جبهه اصلاح طلبان تعلق دارد اما یکی از منتقدان اصلی این جریان نیز هست، او واگذاری انتخابات ریاست جمهوری نهم را به اصولگرایان ناشی از تفرقه در میان اصلاح طلبان ارزیابی کرده و می‌گوید: ما به راحتی دو قوه مقننه و مجریه را از دست دادیم.

او معتقد است اگر در اواخر مجلس ششم انتخابات از طرف اصلاح طلبان تحریم نمی‌شد، شاید می‌توانستیم رای بهتری در مجلس هفتم داشته باشیم.

کروبی به تحصن مجلس ششمی‌ها نیز انتقاد دارد و می‌گوید: در تمام مدت تحصن با وجود آنکه مشاور اجتماعی آقای کروبی رئیس مجلس ششم بودم به مجلس نرفتم تا شائبه حمایت یا همراهی من با تحصن پیش نیاید.

کروبی در این گفت‌وگو که بیش از دو سوم وقت مصاحبه به بازگویی خاطرات وی از سال‌های قبل و بعد از انقلاب گذشت، نشان داد در نهایت تلاش برای اعتدال و دوری از هرگونه تنش سیاسی فعالیت می‌کند.

  • شما از زنان فعال در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی کشور از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون هستید. اگر بخواهید تحلیلی از سیر تحولات سیاسی در کشور طی این مدت ارائه کنید چه می‌گویید؟

در این مدت حوادث مهم و خطرناکی رخ داد که هر کدام می‌توانست نظام را با شکست مواجه کند اما به خاطر رهبری شجاعانه و مدیریت امام خمینی و محبوبیت مردمی ایشان بر همه حوادث غلبه کردیم.

مردم خواسته‌هایی از انقلاب و نظام داشتند، رفاه و آسایش می‌خواستند، یکسری برنامه‌های عملی وجود داشت که بعضی از آنها اجرا نشد، نارسایی‌ها را نباید به حساب انقلاب گذاشت، اما بی‌توجهی نسبت به مطالبات مردم هم وجود دارد؛ بی‌توجهی به رفاه اجتماعی، ثبات اقتصادی، سرمایه‌گذاری، تعادل عرضه و تقاضا و... ضعف مدیریت باعث شده به اینجا برسیم.

جابه‌جایی مدیریت خیلی آسان است. سوابق و تجربیات افراد کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و بیشتر سلیقه‌ای، جناحی و سیاسی است که این از معضلات بزرگ کشور است.

در کشورهای پیشرفته دنیا، سلسله مراتب همه جا رعایت می‌شود، در این کشورها‌ کسی بدون تجربه و طی مراحل پایین‌تر به مقامات بالاتر نمی‌رسد، اما ما اصلا چنین سیری نداریم.

  • شما تجربه زیادی از انتخابات مجالس گذشته دارید، انتخابات مجلس هشتم را تاکنون چگونه ارزیابی می‌کنید و چه پیش‌بینی در مورد ترکیب احتمالی مجلس آینده دارید؟

ثبت نام نامزدها در انتخابات مجلس هشتم از گروه‌های مختلف خیلی خوب بود، هم از نظر کمیت و هم کیفیت؛ ولی رد صلاحیت‌ها هم بی‌سابقه بود.

قبلا وقتی به شورای نگهبان می‌رسید رد صلاحیت‌ها اوج می‌گرفت ولی این دفعه اوج رد صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی و بعد نظارت بود اما سعه صدر شورای نگهبان باعث شد که تعدادی از رد‌صلاحیت‌‌شده‌ها برگردند.

در مورد ترکیب مجلس هشتم نیز نمی‌شود پیش بینی کرد، باید انتخابات انجام گیرد تا ترکیب مشخص شود.

بعضی گروه‌های سیاسی معتقدند تکلیف 190 کرسی مجلس از هم اکنون مشخص است.
این حرف‌ها سیاسی است، مردم تشخیص می‌دهند چگونه انتخاب کنند.

من از همه مردم و گروه‌ها دعوت می‌کنم در انتخابات شرکت کنند و به افراد مورد نظرشان رای بدهند. قهر کردن هیچ مشکلی را حل نمی‌کند بلکه به مشکلات اضافه هم می‌کند.

  • ائتلاف جدیدی از برخی احزاب منتسب به اصلاح‌طلبان تشکیل داده‌اید، ملاک‌های مورد توجه شما برای این ائتلاف چه بوده است؟

ملاک‌های ما عزت، کرامت انسانی و برابری فرصت است. قصد نوسازی فکری داریم و تلاشمان این است که راه‌های خطا رفته برخی گروه‌های تندرو را دوباره نرویم. ان‌شاءالله حرکت ما در چارچوب اسلامیت، جمهوریت، قانون اساسی و اندیشه‌های امام است.

اصل مسئله برای ما فضاسازی برای حضور هرچه بیشتر و گسترده‌تر مردم در انتخابات است تا ان‌شاء الله از بین اصلاح‌طلبان معتدل و خط امامی که مورد بی‌مهری بعضی گروه‌ها قرار گرفته‌اند عده‌ای وارد مجلس شوند.

  • بعضی از کسانی که با آنها ائتلاف کرده‌اید‌ آدم‌های موجهی در عرصه سیاست نیستند ولی فکر می‌کنند مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند.

عالم سیاست همین است، چند نفر را می‌شناسید که از همه نظر با شما وحدت داشته باشند؟

  • از انتخابات شوراهای سوم راهی جدای از همسر خود- مهدی کروبی- در پیش گرفتید، آیا این جدایی دلیل خاصی دارد؟

در انتخابات شوراهای سوم، مجمع اسلامی بانوان به دلیل برخی ملاحظات، اولویت‌ها و معیارها نمی‌توانست در وحدت کامل با حزب اعتماد‌ملی حرکت کند. آقای کروبی چون در قالب حزب اعتمادملی فعالیت می‌کرد به قواعد رفتاری این حزب پایبند بود.

ایشان در حزب خودشان حاکم مطلق نیستند و به عنوان دبیر کل با خرد جمعی حرکت می‌کنند. ایشان حزبش را خانوادگی نکرد، اصولا با خانوادگی شدن حزب مخالف است.

من هم خلاف اساسنامه مجمع اسلامی بانوان حرکت نکردم، لذا معیارهای گزینش نامزدهای مجمع، الزاما تطابق کاملی با حزب اعتماد ملی نداشت. هر چند که تنها در 3یا4 مورد، بین دو فهرست حزب اعتماد ملی و مجمع اسلامی بانوان تمایز وجود داشت.

  • فکر می‌کنید یک زن وقتی وارد مجلس می‌شود آیا در رابطه با زنان جامعه وظیفه دیگری هم علاوه بر سایر وظایف مجلس، برعهده دارد یانه؟ به نظر شما مسایل زنان را باید در چارچوب مسائل کلی دید یا برای آن استقلال هم قائلید؟

در مسائل کلان سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تفاوتی بین زن و مرد نیست، نگاه مستقل به زنان وجهی ندارد و همان‌طور که آقایان موظف به ایفای نقش هستند زنان هم همین وظیفه را دارند، البته زنان تاکنون به دلیل موانعی از رسیدن به جایگاه واقعی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در نظام جمهوری اسلامی بازمانده‌اند و حتی نسبت به بسیاری از کشورهای در حال توسعه هم، عقب‌تر هستند. زدودن موانع قانونی و پیگیری حقوق آنها منوط به حضور جدی آنها در انتخابات است.

  • بعضی گروه‌های زنان گفته‌اند فهرست 30 نفره‌ای از زنان در تهران ارائه می‌دهند، آیا این کار شدنی است؟

نمی‌شود این کار را کرد، زنان سرشناس زیادی نیستند که بتوان فهرست 30نفره زنان بست، آنها هم چنین کاری نخواهند کرد. زنان کمی هستند که بخواهند و بتوانند زندگی خود را وقف کار سیاسی و اجتماعی کنند.

  • عملکرد مجلس هفتم را چگونه می‌بینید؟

هم نقاط مثبت داشت و هم منفی، مصوبات نسبتا خوبی داشتند؛ اما در کل بعضی مواقع به وظایف نظارتی‌شان در برابر دولت نهم خوب عمل نکردند.

کار به جایی رسیده که دولت و مجلس یکدیگر را عامل تورم و گرانی معرفی می‌کنند، در حالی‌که اگر مجلس در مسائل نظارتی کارش را انجام می‌داد الآن دولت این‌گونه برخورد نمی‌کرد.

ما مجلس هفتم و دولت نهم را مسئول وضعیت اقتصادی کنونی می‌دانیم.

کد خبر 45162

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز