دور سوم مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در مسکو ساعت ۱۲ به وقت محلی و 12:30به وقت تهران آغاز می‌شود.

جلیلی و کاترین اشتون

به گزارش همشهری آنلاین، دور سوم گفت‌و‌گوهای ایران و گروه ۱+۵ دیروز - دوشنبه - برگزار شد. دور نخست نشست هسته‌ای مسکو از ساعت ۱۱ به وقت محلی مصادف با 11:30دقیقه به وقت تهران در هتل «حلقه طلایی» در مجاورت ساختمان وزارت امور خارجه روسیه در هوایی سرد آغاز و پس از حدود ۲ ساعت و نیم گفت‌و‌گو با طرح پیشنهادهای پنجگانه ایران بکار خود پایان داد.
دور دوم نشست مسکو نیز در ساعت ۱۶: ۱۵ دقیقه به وقت تهران آغاز و در ساعت 18:15 دقیقه پایان یافت.

طرح پیشنهادهای پنجگانه ایران در روز نخست مذاکرات

 «علی باقری» عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان عصر دیروز پس از پایان روز اول مذاکرات مسکو، طی نشست خبری در جمع خبرنگاران در تشریح موضوع‌های مطرح شده در این مذاکرات، گفت: جمهوری اسلامی ایران محورهای اساسی بسته پیشنهادی خود را که در دو دور قبلی مذاکرات در استانبول و بغداد ارایه کرده بود در این مذاکرات به طور دقیق مطرح کرد.

وی محورهای ارایه شده از سوی ایران به گروه ۱+۵ را دارای پنج محور اساسی دانست و اظهار کرد: حصول راهنمای مورد قبول دو طرف، اهداف، موضوع‌ها، ساختار شکلی گفت‌و‌گو‌ها و گام متقابل دوطرف که باید بردارند، ۵ محور اساسی پیشنهادی تهران به گروه ۱+۵ در مذاکرات امروز بود.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران با اعلام اینکه در محور گام متقابل دو طرف، از سوی ایران پیشنهادهای تفصیلی ارایه شد، تصریح کرد: توجه به پیشنهادهای ایران می‌تواند روند مذاکرات مسکو را رو به جلو هدایت کرده و باعث پیشرفت گفت‌و‌گو‌ها شود.

باقری با اعلام اینکه ایران در محور گام‌های متقابل بر حق غنی سازی جمهوری اسلامی تاکید کرده است، افزود: در این محور همچنین اقدام‌های شفاف‌ساز و اعتمادساز طرف مقابل و همکاری‌جویانه دو طرف در عرصه هسته‌ای و غیر هسته‌ای چارچوب کلی گام‌های متقابل ایران است.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران با اشاره به سخنان «سعید جلیلی» رییس هیات ایرانی مذاکره کننده در نشست صبح مسکو، یادآور شد: جلیلی در این مذاکرات خطاب به گروه ۱+۵ تصریح کرد که راهکار پیشرفت گفت‌و‌گو‌ها جلب اعتماد ملت ایران و دادن پاسخ شایسته به حقوق آن‌ها است.

باقری ادامه داد: در این نشست، هیات ایرانی همچنین پاسخی مستدل، فنی و حقوقی به موضوع‌های مطرح شده از سوی گروه ۱+۵ ارایه داده است.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان با بسیار جدی و سازنده توصیف کردن دو دور مذاکرات امروز ایران و گروه ۱+۵ در مسکو، اعلام کرد: در جلسه عصر هم بطور دقیق و براساس مفاد آژانس بین المللی انرژی اتمی غیرقانونی بودن ارجاع موضوع هسته‌ای ایران از شورای حکام آژانس به شورای امنیت و همچنین صدور قطعنامه‌ها در شورای امنیت علیه ایران را به صورت تفصیلی برای گروه ۱+۵ بیان کردیم.

باقری با اشاره به سخنان «کا‌ترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست عصر امروز مسکو، ادامه داد: اشتون پس از پایان صحبت‌های دکتر جلیلی، با تشکر از تبیین خوب دیدگاه‌های جمهوری اسلامی از دکتر جلیلی خواستند تا فردا برای تامل به طرف مقابل - گروه ۱+۵- فرصت داده شود.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در پایان این نشست خبری با اعلام اینکه نشست فردا- سه شنبه- ساعت ۱۲ به وقت محلی آغاز می‌شود، افزود: امیدواریم پاسخ طرف مقابل را در هر دو عرصه پیشنهادات ایران و نقد پیشنهادهای ۱+۵ را که از سوی ایران در مذاکرات ارایه شده است، دریافت کنیم.

سخنگوی اشتون: مذاکرات سخت و فشرده بود
 «مایکلمان» سخنگوی «کا‌ترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در پایان روز نخست مذاکرات ایران و ۱+۵ در جمع خبرنگاران، گفت: برای نخستین بار در مذاکرات بر روی موضوعات اساسی پیشنهادهای هر دو طرف گفت‌وگو کردند.

وی با بیان اینکه مذاکرات روز دوشنبه «سخت» و «محکم» بود، اظهار کرد: ایران درباره پیشنهاد‌های ۱+۵ سوالات زیادی داشت.

مایکلمان درباره برگزار نشدن مذاکرات معاونان جلیلی و اشتون پیش از مذاکرات مسکو که مورد انتقاد ایران قرار گرفته و در مذاکرات روز اول هم به آن اشاره شده است، گفت: نشست معاونان برگزار نشد چون پیشنهادهای ایران که در آن مقطع ارایه شده بود مورد پذیرش ۱+۵ قرار نگرفته بود.

ابراز تردید ایران نسبت به موفق بودن مذاکرات مسکو
خبرگزاری پانا در این باره نوشت: در عین حال یک عضو هیات مذاکره کننده ایران پس از شروع دور دوم گفت‌و‌گوهای مسکو، اعلام کرد: آمادگی نداشتن تیم مذاکره کننده ۱+۵ برای انجام مذاکرات کار‌شناسی و توافق بر روی دستور کار پیش از مذاکرات مسکو پیشرفت در مذاکرات مسکو را با تردید روبرو کرده است.

این عضو هیات مذاکره کننده ایران، تاکید کرد: به این ترتیب ۱+۵ فرصتی یک ماهه ـ قبل از مذاکرات مسکو ـ را از دست داد. وی ادامه داد: بنابراین آن‌ها - گروه ۱+۵ - مسوول پیشرفت نداشتن مذاکرات هستند.

طبق گزارش‎‌ها، طرف غربی همچنان مباحث بغداد را در دستور کار این دور از مذاکرات قرار داده و این درحالی است که جلیلی در طرح پیشنهادی ایران، راهبرد مذاکراتی مبتنی بر ۳ گام را دنبال می‌کند.

طرف غربی همچنان بر توقف غنی سازی ۲۰ درصد اصرار دارد، این درحالی است که تیم مذاکره کننده ایران بر ایجاد یک چارچوب کلان برای ادامه مذاکرات تاکید دارد که فرا‌تر از طرح درصد در موضوع غنی سازی است.

آنچه تیم ایرانی بر آن پافشاری می‌کند مدل گام به گام و تاکید بر نقطه آغاز و پایان مذاکرات است. طرف ایرانی پیش از این هم گفته بود که ما برای درخواست غربی‌ها در موضوع غنی سازی ۲۰ درصد یک پاسخ نداریم و باید دید این مطالبه در چه چارچوبی مطرح می‌شود.

بر این اساس اگر قرار است درباره غنی سازی ۲۰ درصد نیز حرفی زده شود باید بر مبنای یک چارچوب کلان ناظر به حل مسأله، حقوق قانونی ایران در مساله غنی سازی دیده و تعیین شود که مطالبات غربی‌ها تا کجا ادامه دارد و در قبال این درخواست آن‌ها چه گام مثبتی در قبال غنی سازی و حق هسته‌ای ایران بر می‌دارند.

براساس توافق بغداد میان ایران و گروه ۱+۵، مذاکرات مسکو قرار بود طی دو روز در هتل «حلقه طلایی» در مجاورت ساختمان وزارت امور خارجه روسیه برگزار شود.

این برای نخستین بار است که مذاکرات ایران و ۱+۵ پس از آنکه پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع شد در پایتخت یکی از کشورهای طرف مذاکره و تصویب کنندگان قطعنامه‌های ضد ایرانی در شورای امنیت سازمان ملل انجام می‌شود.

کا‌ترین اشتون و سعید جلیلی قرار بود در جریان ضیافت شامی در مسکو با یکدیگر دیدار کنند. این دیدار قرار بود به میزبانی سعید جلیلی در محل سفارت ایران در روسیه انجام شود که انجام نشد.

جلیلی: مذاکرات مسکو یک آزمون بزرگ برای غرب است
پیش از آغاز مذاکرات دور اول هم «سعیدجلیلی» دبیر شورای عالی امنیت ملی و «کا‌ترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در لابی هتل محل مذاکرات دیدار کوتاهی انجام دادند.

جلیلی سرپرست تیم مذاکره کننده ایران با گروه ۱+۵ دیروز دقایقی پیش از شروع مذاکرات مسکو در جمع خبرنگاران، گفت: این مذاکرات آزمونی بزرگ برای غرب است تا ببینیم پیشرفت ایران را تحمل می‌کنند یا خیر؟

حدود ۳۰۰ خبرنگار از رسانه‌های مختلف خبری جهان نشست هسته‌ای کشورمان با گروه ۱+۵ در مسکو را پوشش خبری می‌دهند.

سعید جلیلی «دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران که صبح روز یکشنبه وارد مسکو شد، ریاست هیات ایرانی و» کا‌ترین اشتون «مسوول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا ریاست گروه ۱+۵ را برعهده دارند.


ترکیب کامل مذاکره‌کنندگان۱+۵ و ایران
علی باقری معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی، «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه، «حمیدرضا عسگری» مشاور وزارت امور خارجه و «مصطفی دولت یار» سرپرست سابق دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه که در مذاکرات استانبول ۲ و بغداد نیز حضور داشتند، جلیلی را در مذاکرات مسکو همراهی می‌کنند.

در مذاکرات استانبول۲ و بغداد، خانم «وندی شرمن» ریاست هیات آمریکایی را به عهده داشت و دولت انگلیس نیز «جفری آدامز» سفیر سابق خود در تهران را برای مذاکرات فرستاده بود که در این دور از مذاکرات در مسکو نیز این افراد نمایندگی کشور خود را به عهده دارند.

دولت چین که یکی از شرکای مهم تجاری ایران است، «ما ژائو شو» دستیار وزیر امور خارجه خود، کشور روسیه میزبان نیز «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه‌اش و دولت آلمان «هانس دی‌تر لوکاس» معاون وزیر امور خارجه‌ خود را برای مذاکرات استانبول ۲ و بغداد فرستاده بود که در مذاکرات مسکو نیز این افراد حضور دارند.

 «فرانسوا اولاند» رییس جمهوری جدید فرانسه همچون «نیکلا سارکوزی» رییس جمهوری سابق این کشور، «ژاک اودیبر» را راهی مسکو کرده است.ایران و گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس به اضافه آلمان پیش از این چند دوره مذاکره مرتبط با برنامه هسته‌ای کشورمان را در استانبول و بغداد برگزار کرده‌اند.

در آخرین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ که در بغداد برگزار شد، تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران بسته‌ای متشکل از پنج محور را به طرف مقابل ارایه داد و مقرر شد که دو طرف در نشست مسکو در خصوص آن با یکدیگر گفت‌و‌گو کنند.

مرحله اول مذاکرات روز ۲۶ فروردین در استانبول، ترکیه برگزار شد و دو طرف توافق کردند تا این مذاکرات را در سوم خرداد در بغداد ادامه دهند.در نشست بغداد هم دو طرف توافق کردند که در ۲۹ و ۳۰ خرداد در مسکو بار دیگر دور میز مذاکره بنشینند. ایران و گروه ۱+۵ قبلا دو دور مذاکره نیز در سوئیس و ترکیه برگزار کرده بودند. مذاکرات ژنو و استانبول یک به ترتیب در دسامبر ۲۰۱۰ و ژانویه ۲۰۱۱ انجام شد.

کد خبر 174443

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز