گروه سیاسی: وین مقر آژانس بین‌المللی سازمان انرژی اتمی دیروز شاهد دور جدیدی از مذاکرات بود؛ مذاکراتی که اساس آن با سفر تقریبا 3هفته پیش یوکیا آمانو به ایران گذاشته شد، اما از مقر اتحادیه اروپا در بروکسل نشانه‌های مثبتی ساطع نمی‌شود.

نامه‌ای که معاون اشتون به معاون جلیلی نوشته، سرنوشت مذاکرات مسکو را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است. پیش از این البته وقتی هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا 2نامه علی باقری معاون سعید جلیلی را بی‌پاسخ گذاشته و پشت پا زدن‌های اتحادیه اروپا به تعهدات و توافقات بغداد عیان شده بود، چنان‌که سعید جلیلی قبل از سفرش به روسیه و حضورش در نشست بین‌المللی سن پترزبورگ به اشتون نامه نوشت که تعلل شما در برگزاری جلسه معاونین و کارشناسان اراده‌تان را برای گفت‌وگوهای موفق در مسکو در ابهام و تردید قرار می‌دهد.

کارشکنی در بروکسل

برگزاری جلسه معاونان و کارشناسان پیش از نشست مسکو یکی از توافقات مذاکراتی بود که سوم و چهارم خرداد در بغداد انجام شد اما اتحادیه اروپا از برگزاری این نشست طفره می‌رود و دیروز در نامه جدید اشمید این بهانه جویی کاملا عیان بود.
اشمید در نامه‌‌اش خطاب به باقری نوشته است مسائلی که در نامه‌های اخیرتان مطرح شد، کمی باعث تعجبم شد.
او در نامه ‌اش ادعا کرده که اصلا قراری به برگزاری نشست معاونان نبوده و گفته است که گروه 1+5 در بغداد فقط یک پیشنهاد صریح داده و آن پیشنهاد درباره فعالیت‌های غنی‌سازی‌ 20 درصدی بوده است.

اشمید همچنین گفته که قرار بوده نشستی در سطح کارشناسان برگزار شود نه معاونان و دستور این نشست هم بررسی پیشنهاد 1+5 به ایران است که در بغداد ارائه شده است. این ادعا در حالی مطرح شده است که پیش از مذاکرات بغداد 6قدرت بزرگ جهانی از یک بسته پیشنهادی صحبت کرده بودند که به گفته جلیلی وقتی وارد مذاکرات شدند خبری از بسته پیشنهادی نبود و تنها صحبت‌هایی درباره غنی‌سازی شده بود. در مقابل، ایران بسته پیشنهادی خود را در 5 محور ارائه داد.

مذاکرات در وین

در کنار این تحولات دیروز در وین مذاکراتی بین نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شد. ریاست هیأت ایرانی در این مذاکرات را علی اصغر سلطانیه، نماینده دائم کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌عهده داشت و رئیس طرف مقابل مذاکراه‌کننده هم هرمان ناکارتس، معاون امور پادمان‌های آژانس بود که پیش از این در اسفندماه سال 90 و فروردین سال‌جاری به‌عنوان بازرس آژانس در ایران حضور پیدا کرده بود.

موضوع این مذاکرات چنان که گفته شده است اختلاف نظر ایران و آژانس بر سر بازدید از تاسیسات نظامی پارچین است. آژانس در زمان مدیریت محمد البرادعی 2بار از این منطقه نظامی بازدید کرده و پرونده این منطقه در همان زمان بسته شده بود. با وجود این ایران اعلام کرده است در چارچوب توافقات و مدالیته حاضر است بار دیگر اجازه بازدید از این منطقه نظامی را به بازرسان آژانس بدهد.

رایزنی در سن پترزبورگ

سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان که در نشست بین‌المللی امنیتی سن پترزبورگ شرکت کرده است در سخنانی گفت که مقوله امنیت انرژی بهانه‌ای برای اشغال کشورها در جهان شده است.او به حادثه تلخ ترور دانشمندان هسته‌ای جمهوری اسلامی کشورمان به دست ایادی رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: رژیم صهیونیستی در ادامه رویکردهای غیر انسانی و اهداف نامشروعش پس از اشغال سرزمین فلسطین با هدف سد کردن مسیر پیشرفت ملت ایران، به ترور دانشمندان ما اقدام کرد؛ غافل از اینکه این حوادث دانشمندان ما را در مسیر پیمودن مسیر ترقی استوارتر خواهد کرد.
در نشست سن پترزبورگ مقامات 70 کشور و سازمان بین‌المللی شرکت کرده‌اند که جلیلی با برخی از آنها دیدارهایی جداگانه داشت.

ایران، چین و روسیه در یک جبهه قرار دارند

همزمان با دیدارهایی که سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان در روسیه و اجلاس سن‌پترزبورگ انجام داد، محمود احمدی نژاد رئیس‌جمهور نیز در حاشیه اجلاس شانگهای در چین دیدارهایی با همتایان خود انجام داد و درباره حقوق مسلم هسته‌ای کشورمان گفت‌وگو کرد. ملاقات محمود احمدی‌نژاد با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و هوجین تائو رئیس‌جمهور چین از جمله مهم‌ترین این ملاقات‌ها بود که مورد توجه رسانه‌های دنیا هم قرار گرفت. احمدی‌نژاد در دیدار هوجین تائو با بیان اینکه ایران و چین در یک جبهه مشترک قرار دارند گفت که پیشرفت و اقتدار هر کدام از کشورهای ایران یا چین کمک به اقتدار و پیشرفت کشور دیگر است.

رئیس‌جمهور چین نیز بر حق بهره مندی ایران از انرژی صلح آمیز هسته‌ای تاکید کرد. احمدی‌نژاد در دیدار پوتین نیز گفت که تهران و مسکو در یک جبهه قرار دارند و بدخواهوانی هستند که با پیشرفت و گسترش روابط و همکاری‌های ایران و روسیه مخالفند. پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز در این دیدار با بیان اینکه در مورد مسئله مهم هسته‌ای ایران، به‌طور دائم با این کشور در تماس و ارتباط هستیم، خاطر نشان کرد: روسیه کار بزرگ خود را در احداث و راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای بوشهر به پایان رساند و امروز کار این نیروگاه پیش رفته و باید به‌زودی وارد مراحلی جدید شود.

کد خبر 173350
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز