همشهری آنلاین: پس از انتشار خبر دعوت معاون جلیلی از هلگا اشمید، یک سخنگوی اشتون اعلام کرد که به این نامه پاسخ داده، اما معاونت رسانه‌ای دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، نامه اشمید را نه تنها پاسخ به نامه باقری ندانست، بلکه آن را بر خلاف توافق بغداد عنوان کرد.

علی‌ باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی در دو نامه‌ جداگانه به هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون بر ضرورت تشکیل نشست‌های کارشناسی پیش از مذاکرات مسکو تاکید کرد.

پس از اعلام خبر ارسال دو نامه باقری به اشمید برای دعوت به برگزاری نشست معاونان و کارشناسان ایران و1+5، خبرگزاری آسوشیتدپرس، گزارش داد که مایا کوسیانسیچ، سخنگوی اتحادیه اروپا اواخر روز سه‌شنبه گفت که اتحادیه اروپا به علی باقری، معاون مذاکره کننده ارشد ایران پاسخ داده است.

وی افزود: تعامل درباره محتوا مهم است و نه روند گفت‌وگوها.

این سخنگو افزود که اشتون به طور مستقیم درباره این مساله با همتای ایرانی خود گفت‌وگو خواهد کرد.

در این رابطه در تماس ایسنا با معاونت رسانه‌ای دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، اعلام شد که در نشست بغداد توافق شد تا پیش از نشست مسکو، نشست معاونان و کارشناسان دو طرف برای تهیه دستور کار گفت‌وگوهای آتی ایران و 1+5 در مسکو، برگزار شود و قرار شد علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی و هلگا اشمید در این رابطه هماهنگی‌های لازم را انجام دهند. باقری 5 روز پس از گفت‌وگوهای بغداد، با ارسال نامه‌ای به هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون، با اعلام آمادگی برای برگزاری نشست کارشناسان، تصریح کرد: موفقیت نشست مسکو در گرو تمهید مقدمات لازم و تدوین دستور کار جامع و توافق شده است.

بر اساس اعلام این معاونت، اعلام آمادگی نکردن طرف مقابل برای برگزاری چنین نشستی موجب شد تا باقری روز دوشنبه مجددا در نامه‌ای به هلگا اشمید که رونوشت آن برای نمایندگان 6 کشور حاضر در گفت‌وگوها نیز ارسال شده است، با اشاره به گذشت نزدیک دو هفته از گفت‌وگوهای بغداد، بر ضرورت برگزاری نشست مذکور در فرصت اندک باقی مانده تاکید کرده تا زمینه پیشرفت مورد انتظار در انجام توافق‌های مذاکرات استانبول 2 و بغداد را فراهم آید.

معاونت رسانه‌ای دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تایید کرد  نامه‌ای از سوی هلگا اشمید دریافت شده است، اما این نامه پاسخ نامه‌های باقری نبوده است و در این نامه نقطه نظراتی از سوی اشمید اشاره شده است که درباره برگزاری نشست معاونان و کارشناسان قبل از نشست مسکو نیست و فقط مباحثی کلی است.

کد خبر 173165
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز