گروه سیاسی: سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری روز گذشته خود جزئیات بیشتری از مذاکرات ایران و گروه 1+5 در بغداد را تشریح کرد که نشان می‌داد اگرچه این مذاکرات در جهت حل مسائل سیاسی پیرامون موضوع هسته‌ای ایران تشکیل شدند اما مقامات کشورمان همچنان بر پیشبرد حقوق هسته‌ای ایران طبق قوانین و معاهدات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرده‌اند.

رامین مهمانپرست در سخنانی که تاکید بر ابعاد فنی پرونده هسته‌ای ایران در مذاکرات داشت، گفت: همانطور که در اجلاس استانبول هم بحث شده بود فکرمی‌کنیم معاهده ان‌پی‌تی می‌تواند مبنای خوبی برای برخورداری همه کشورها از حقوقشان باشد. وی افزود: در این معاهده مشخص است که فعالیت‌های صلح‌آمیز چه ویژگی‌هایی دارد و وظایف آژانس و دیگر کشورها در این باره چیست. وی ادامه داد: ما قبلا هم اعلام کردیم که چیزی فراتر از حقوق خودمان نمی‌خواهیم و اجازه نمی‌دهیم چیزی از حقوق خودمان کسر شود.

به گزارش مهر، مهمانپرست در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از وی در رابطه با بسته پیشنهادی ایران در مذاکرات 1+5 سؤال کرد، گفت: طرح پیشنهادی کشور ما درباره موضوعات مختلف، برخی مسائل هسته‌ای و برخی هم جدا از مسائل هسته‌ای است که شامل مسائلی از قبیل خلع سلاح، عدم‌اشاعه، استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای، همکاری بین کشورها در موضوعات مختلف، تحولات منطقه مانند سوریه و... و از طرف گروه 1+5 هم موضوعاتی مانند مقابله با دزدان دریایی و مقابله با مواد‌مخدر و تروریسم پیشنهادهایی بود که در بحث غیرهسته‌ای مطرح شد که این مسائل می‌تواند زمینه همکاری ما با کشورهای منطقه و مستقل را فراهم کند.

تأکید بر ان‌پی‌تی در مذاکرات

پس از مذاکرات بغداد گمانه‌هایی درخصوص برخی پیشنهادهای گروه 1+5 به ایران در ارتباط با غنی‌سازی‌ 20درصد مطرح شد. این پیشنهادها هر چه که بود مقامات کشورمان از جمله سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی اعلام کردند که غنی‌سازی اورانیوم جزو حقوق مسلم اعضای ان‌پی‌‌تی است و بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران بر حق خود برای استفاده‌ صلح‌آمیز و به‌خصوص غنی‌سازی اورانیوم تاکید دارد.

فشار جواب نمی‌دهد

خبرنگاری در رابطه با اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه تحریم‌ها علیه ایران همچنان باقی است، سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه گفت: همانطور که آقای جلیلی در کنفرانس مطبوعاتی خود در بغداد اعلام کرد، رویکرد فشار و مذاکره رویکردی اشتباه است و پاسخ نمی‌دهد و تا‌کنون هم نداده است. اینکه بهتر است با تصورات اشتباه وارد مذاکرات نشوند، ما همیشه سعی کرده‌ایم از فشارها به‌عنوان فرصت استفاده کنیم، اگر باز هم اشتباه کنند دیرتر به نتیجه مطلوب خواهند رسید و با تصورات اشتباه و فرض غلط وارد موضوعات می‌شوند؛ به همین دلیل به نتیجه نمی‌رسند.

توصیه به مسکو

اما روز گذشته مشاور مقام معظم رهبری با اشاره به مذاکرات آتی هسته‌ای در روسیه خواستار نقش مؤثر مسکو در مذاکرات شد. علی‌اکبر ولایتی گفت: گروه 1+5 تا پیش از مذاکرات مسکو با یکدیگر مشورت بیشتری انجام دهند تا اجلاس مسکو نتایج ملموس تری را برای طرفین به همراه داشته باشد. ولایتی از سوی دیگر خاطرنشان کرد: امیدواریم که طرح‌های 1+5 قبل از اینکه به اجلاس بیایند حداقل بین خود هماهنگی داشته باشند که بتوانند در مذاکره، با انسجام و هدف مشخص شرکت کنند. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز نسبت به ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 ابراز خوشبینی کرد؛ «به این موضوع خوشبین هستم که در مذاکرات ایران و گروه 1+5 در مسکو گام‌های روشن رو به جلو برداشته شود.» محسن رضایی با رد سخنان برخی تحلیلگران مبنی بر اینکه مذاکرات ایران و گروه1+5 دستاوردی نداشته است، خاطرنشان کرد: به‌نظر من این تحلیل درست نیست و این مذاکرات دستاورد داشته است؛ اینکه دو طرف توافق کرده‌اند با یکدیگر کار کنند، خود گام مهمی است.

همسویی آمریکا و اسرائیل

روسیه نیز جهت گیری خود را نسبت به مذاکرات نشان داد. وزیرامورخارجه روسیه در حضور همتای انگلیسی خود از «آمادگی کامل» مسکو برای میزبانی دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 سخن گفت. سرگئی لاوروف در نشست خبری مشترک دوشنبه‌خود با ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس در مسکو گفت که روسیه تمام تلاش خود را برای برگزاری هر چه بهتر نشست ایران و گروه 1+5 در مسکو به کار خواهد برد. اما در سوی مقابل استقبال روسیه از مذاکرات، لئون پانه‌تا وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی موضعی جنگ طلبانه نسبت به مذاکرات مسکو اتخاذ کرد و گفت: چنانچه مذاکرات اتمی با ایران به نتیجه نرسد، ایالات متحده طرح‌هایی را برای حمله احتمالی نظامی به ایران آماده کرده است.

همچنین درحالی‌که بیان می‌شد مذاکرات بغداد به‌دلیل تعظیم واشنگتن در برابر خواسته‌های اسرائیل بی‌نتیجه ماند، معاون نتانیاهو سعی کرد این مذاکرات را بیهوده جلوه دهد و خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ایران شود. به گزارش فارس، موشه‌یعالون معاون بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مصاحبه دیروز خود با رادیو ارتش اسرائیل، سکوت مقامات اسرائیلی درباره دور دوم مذاکرات گروه 1+5 با ایران در بغداد را شکست قلمداد کرد و مدعی شد که مذاکرات بین‌المللی با ایران به نتیجه مهمی منجر نشد و صرفا زمان بیشتری را برای پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران در اختیار مقامات این کشور قرار داد.

کد خبر 172508
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز