همشهری آنلاین: دو دیپلمات آشنا به مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5، پس از پایان اجلاس کارشناسی استانبول اعلام کردند، در این اجلاس کارشناسان به بحث در زمینه مبانی فنی پرداختند که هریک از طرفین در اجلاس‌های بلندپایه‌تر روی میز مذاکره گذاشته بودند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، خبرگزاری آسوشیتدپرس از وین گزارش داد: اجلاس کارشناسان فنی ایران و 6 قدرت جهان در زمینه بررسی پیشنهادها برای پایان دادن به اختلاف بر سر برنامه هسته‌ای تهران برای هر دو طرف سودمند بود.

دو دیپلمات آشنا به این مذاکرات، یک روز پس از پایان اجلاس کارشناسی استانبول اعلام کردند، در این اجلاس کارشناسان به بحث در زمینه مبانی فنی پرداختند که هر یک از طرفبن در اجلاس‌های بلندپایه‌تر روی میز مذاکره گذاشته بودند.

این دیپلمات‌ها خاطرنشان کردند که اکنون این به عهده مقامات سطح بالاتر است تا در این مورد تصمیم بگیرند که آیا اطلاعات مفصل‌تر می‌تواند سکوی پرشی برای یک تلاش تازه جهت حل اختلافات باشد یا نه.

هر دو دیپلمات غربی بوده و به دلیل آنکه اجازه نداشتند جزییات نشست‌های محرمانه را فاش سازند، خواستار عدم افشای هویت خود شدند.

یکی از این دیپلمات‌ها گفت: علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایان مذاکراتی که از سه‌شنبه آغاز شد و تا اوایل چهارشنبه ادامه یافت، گفته است «من اکنون موضع طرف دیگر را بهتر درک می‌کنم.»

این دیپلمات گفت: در طرف دیگر میز نیز 6 کشور جهان درک بهتری از موضع ایران پیدا کردند ولی این به معنای نزدیک شدن طرفین به یک توافق نیست.

گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از وین می‌افزاید: مذاکرات سطح بالای قبلی در مسکو و مذاکرات پیش از آن نیز بی‌ نتیجه مانده بود.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، نشست کارشناسی بین ایران و گروه 1+5 که در اجلاس مسکو مورد توافق قرار گرفته بود 13 تیر ماه در شهر استانبول آغاز بکار کرد. بعد از نشست ایران با گروه 1+5 در هیجدهم و نوزدهم ژوئن گذشته در مسکو، طرفین بر سر برگزاری نشست کارشناسی در تاریخ سوم ژوئیه در استانبول به توافق رسیده بودند تا در صورت حصول نتیجه در سطح کارشناسی مذاکره‌کنندگان ارشد دو طرف بار دیگر گرد هم آیند.

در مذاکرات ایران با گروه 1+5 غرب خواسته‌‌های نامعقولی از جمله توقف فعالیت‌‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را داشته است، این در حالی است که ایران به عنوان یکی از اعضای منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (NPT) خواهان به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته‌ای خود از جمله غنی‌سازی اورانیوم است.

کد خبر 176321
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز