همشهری‌آنلاین: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پایان گزارش 11 صفحه‌ای خود درباره برنامه صلح آمیز هسته‌ای کشورمان خطاب به کشورهای عضو آژانس بار دیگر ادعاهای پیشین خود درخصوص موضوع هسته‌ای ایران را تکرار کرد.

یوکیا آمانو در پایان گزارش خود و در بخش جمع بندی به صراحت اعلام کرده، آژانس نبود انحراف در مواد و فعالیتهای هسته‌ای اعلام شده ایران را که تحت نظارت قرارداد پادمان‌ها است، تایید می‌کند.

وی همچنین مدعی شده است از آنجایی که ایران همکاری لازم از جمله در اجرای پروتکل الحاقی را با آژانس به عمل نیاورده است، نمی‌تواند تضمین قابل اطمینانی در خصوص نبود وجود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران را ارائه دهد از این رو نمی‌تواند نتیجه گیری کند که همه مواد هسته‌ای موجود در ایران در فعالیت‌های صلح آمیز بکار گرفته می‌شود.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در بخش دیگری از نتیجه گیری گزارش خود آورده است: بدون شک پیشرفت‌هایی در خصوص راهکار شفاف سازی در موضوعاتی که در گزارش نوامبر 2001 مدیرکل آژانس امده بود صورت گرفته است اما در این حال از ایران دعوت می‌کند، توافق نهایی پیرامون راهکار مذکور را همانطور که با اقای جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در بیست و یکم ماه مه 2012 در تهران توافق شد، تسریع بخشد.

بر اساس گزارش واحد مرکزی خبر، در ادامه بخش نتیجه گیری گزارش 11 صفحه‌ای آژانس، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین از ایران می‌خواهد هرچه سریعتر با آژانس در خصوص محتوای موضوعات از جمله از طریق فراهم کردن دسترسی به تاسیسات پارچین با آژانس وارد تعامل شود.

یوکیا آمانو در این گزارش بر خلاف اساسنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران خواسته است ضمن تعلیق فعالیت‌های غنی سازی پروتکل الحاقی را نیز اجرا کند.

اساسنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید دارد تمام اعضای آژانس که NPT را امضا کرده اند فعالیت غنی سازی صلح آمیز دارند و اجرای پروتکل الحاقی را نیز در اختیار کشورهای عضو قرار داده است و اجباری در این خصوص نیست.

کد خبر 171874
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز