گروه سیاسی: همزمان با روزهایی که اعضای موسوم به گروه 1+5خود را برای مذاکره با ایران آماده می‌کنند، گزارش یوکیا آمانو دبیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفت؛ گزارشی که اگرچه مهر محرمانه خورده بود اما روزهایی قبل‌تر بخش‌هایی از این گزارش مثل همیشه به بیرون نشر یافت.

سخنگوی کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته که اشتون روز چهارشنبه میزبان نشست نمایندگان روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، آمریکا و آلمان در بروکسل خواهد بود.همزمان با انشار این خبر، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشش درباره ایران را برای بررسی در اختیار 35عضو شورای حکام قرار داد؛ گزارشی که قرار بود محرمانه باشد اما از یک هفته پیش برخی رسانه‌های خارجی به نقل از دیپلمات‌ها در وین به انتشار بخش‌هایی از آن پرداخته‌اند.

پیش از این فریدون عباسی در پنجاه و ششمین کنفرانس عمومی سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این رویکرد آژانس و از اینکه گزارش‌های محرمانه آمانو پس از انتشار به بیرون از آژانس درز می‌کند انتقاد کرده بود. دیروز بار دیگر خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش‌های خود درباره افزایش تولید اورانیوم در سایت فوردو به نقل از دیپلمات‌هایی که به نامشان اشاره‌ای نکرد مدعی شد که ایران تقریبا نصب سانتریفیوژ‌ها در تأسیسات غنی‌سازی فوردو را به پایان رسانده است.

خبرگزاری رویترز ادامه می‌دهد که به ادعای دیپلمات‌ها ایران در حال حاضر حدود 2800سانتریفیوژ در فوردو نصب کرده است درحالی‌که تعداد سانتریفیوژ‌ها در گزارش اوت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 2140دستگاه اعلام شده بود.به گزارش ایسنا در این رابطه، خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی از وین به نقل از سه دیپلمات که خواستند نامشان فاش نشود، بخش‌هایی از گزارش محرمانه آمانو را منتشر کرد.

یکی از این سه دیپلمات مدعی شد که ایران ظرف چند روز به لحاظ فنی قادر به افزایش تولید اورانیوم 20درصدی توسط حدود 700سانتریفیوژ در فوردو خواهد بود. گزارش‌های غیررسمی مدیرکل آژانس همواره 10 روز قبل از نشست فصلی شورای حکام برگزار می‌شود. نشست بعدی شورای حکام ششم آذرماه (26نوامبر) در محل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برگزار می‌شود. مذاکرات ایران و آژانس هم 23آذرماه از سر گرفته می‌شود.

نرمش‌های زبانی به جای اقدام عملی

همزمان با روزهایی که سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه به ایران آمده و با سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان دیدار و درباره مذاکرات آینده ایران و 1+5رایزنی می‌کرد باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا هم در نشستی خبری گفت که از نظر وی مطمئنا راهی وجود دارد که ایران بتواند به‌طور صلح آمیز از برنامه هسته‌ای استفاده کند.اوباما در شرایطی این سخنان را گفته که پیش‌تر روزنامه‌هایی مثل نیویورک تایمز ادعا کرده بودند که اوباما بسته‌ای را برای گفت‌وگو و مذاکره هسته‌ای با ایران آماده کرده است.
بعد از این قضایا هم ریابکوف به‌عنوان یک مقام روسی در گفت‌وگو با یک روزنامه آمریکایی پیشنهاد مذاکره مستقیم ایران و آمریکا را مطرح کرد. او روز چهارشنبه هم در دیدار با سعید جلیلی گفت که ما از هرگونه مذاکره میان ایران و 1+5استقبال می‌کنیم و معتقدیم باید هر چه سریع‌تر نشستی برگزار شود.

آن طرف باراک اوباما هم در نشست خبری‌اش باز از وجود روزنه‌هایی برای گفت‌وگو سخن به میان آورده و گفته که هنوز روزنه‌ای از زمان برای حل مسئله هسته‌ای ایران از طریق دیپلماتیک وجود دارد. اوباما که در چهار سال گذشته مدام از «همه گزینه هایی که روی میز است» سخن به میان می‌آورده- اعم از تهدید نظامی و تحریم و گفت‌وگو- اعتراف کرده که شدیدترین تحریم‌های تاریخ را به ایران تحمیل کرده است و در عین حال اظهار داشته مطمئنا راهی برای استفاده ایران از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای وجود دارد.

او اما واکنشی هم به خبری نشان داده که یک هفته قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا منتشر و گفته شد که در طول چهارسال گذشته مذاکراتی بین ایران و آمریکا برقرار بوده است. رئیس‌جمهور آمریکا در نشست خبری‌اش گفته است که بحث‌ها درباره مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا که قبل از انتخابات مطرح شد، اصلا صحت ندارد. پیش از آنکه اوباما این موضوع را تکذیب کند در ایران علی اکبر ولایتی که از او به‌عنوان طرف گفت‌وگو و مذاکره با آمریکا یاد می‌شد این مسئله را تکذیب کرده بود.

باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا درباره برنامه احتمالی‌اش برای راه‌حل دیپلماتیک که از آن سخن به میان آورده نیز گفته است که نمی‌توانم درخصوص جزئیات گفت‌وگوها سخنی بگویم، درصورتی که ایران به‌طور جدی تمایل به حل بحران داشته باشد ما نیز خواهان حل دیپلماتیک موضوع هستیم.

منوچهر متکی وزیر امور خارجه سابق کشورمان که در یک مناظره تلویزیونی با محور رابطه ایران و آمریکا حضور یافته بود درباره این اظهارات اوباما گفته است که دوگانگی در مواضع اوباما مشهود بود. او در دور جدید می‌خواهد نشان دهد نسبت به دور اول، رئیس‌جمهور بهتری خواهد بود. ما تا وضعیت طرف مقابل را نشناسیم نمی‌توانیم نسبت به مسائل مهمی که با او داریم صحبت کنیم. استنباط اولیه و ساده نسبت به اظهارات اوباما این است که سخنان وی دوگانگی را نشان می‌دهد و نسبت به جمهوریخواهان کلام ملایم‌تری دارد، اما با توجه به شرایطی که اوباما در آن قرار دارد فکر می‌کنم نیاز به توجه و دقت بیشتری داریم.

کد خبر 191448
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز