گروه سیاسی: نمایندگان گروه موسوم به 1+5 بنا به خبری که پنجشنبه گذشته یکی از سخنگویان رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده بود امروز درباره ایران تبادل نظر می‌کنند.

در جلسه امروز، کاترین اشتون میزبان نمایندگان روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، آمریکا و آلمان در بروکسل است و آنچنان که اعلام شده این نشست «بخشی از مشورت‌های جاری» برای «پیدا کردن راه‌حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران» است.طی دو‌ماه اخیر جزئیات زیادی از محتوای دیدارهای اعضای گروه 1+5 با یکدیگر منتشر نشده است. سابقه مذاکرات ایران با گروه 1+5نشان داده است که این مذاکرات به‌طور معمول در یک فاصله معنادار از مذاکرات آژانس و خروجی‌های این نهاد درباره پرونده هسته‌ای ایران برگزار شده‌اند. با درنظر گرفتن این نکته که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 23آذر را به‌عنوان موعد بعدی برای مذاکرات با ایران اعلام کرده و گفته است که این مذاکرات در تهران برگزار می‌شود، شواهدی از افزایش احتمال مذاکرات ایران و گروه 1+5 نیز قابل دستیابی است.

روز خوب آمانو

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دیداری که دوشنبه با رئیس‌جمهور فرانسه به‌عنوان یکی از کشورهای حاضر در میز مذاکرات 1+5با ایران داشت بر صلح آمیز بودن مواد و تأسیسات هسته‌ای اعلام شده در ایران تأکید کرد و گفت که آژانس به تلاش برای حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد. او در سفری که هفته پیش به عراق داشت در یک کنفرانس مطبوعاتی ادعا کرد که ایران در پایگاه نظامی پارچین مشغول جمع‌آوری و تخریب آثار فعالیت‌های گذشته اتمی خود است. او که در گزارش اخیرش همچنان از در عدم‌احراز صلح آمیز بودن پرونده هسته‌ای ایران برآمده بود حالا در روز خوب خودش در فرانسه گفته در حال حاضر مواد و تاسیسات اعلام شده تحت پادمان‌های بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد و ما می‌توانیم راستی‌آزمایی کنیم که آنها همچنان دارای هدف صلح آمیز هستند.

آمانو در سخنانی که کلیدواژه‌های مشترکی با اظهارات سخنگوی اشتون دارد با بیان اینکه ما در تاریخ سیزدهم دسامبر (23آذر) در تهران گفت‌و‌گویی در سطح عالیرتبه با ایران خواهیم داشت تأکید کرده روش حل این مسئله استفاده از ابزارهای دیپلماتیک است و ما به تلاش‌ها‌یمان ادامه خواهیم داد. با وجود این سخنان مدیرکل آژانس، کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه نتیجه خودش را از دیدار آمانو و اولاند گرفته و در بیانیه‌ای با اشاره به آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرده که این گزارش مهر تأییدی بر نگرانی‌های جامعه جهانی درباره موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی است.

شروط پابرجای ایران

سخنگوی وزارت امورخارجه روز گذشته شاید در ارتباط با همین خبرها که پیرامون پرونده هسته‌ای ایران منتشر شده بود گفت: اگر کشورهای 1+5 رویکرد اشتباهی که تاکنون داشته‌اند را کنار بگذارند و این سیاست فشار و گفت‌وگو را که فکر می‌کنند اثر مناسبی برای آنها داشته باشد جایگزین روش‌های دیگری نکنند که عاقلانه‌تر و منطقی‌تر است با رویکرد منطقی می‌توانیم به توافق اصولی برسیم به‌گونه‌ای که ملت ایران از حقوق خود به‌طور کامل بهره‌مند شود و نگرانی‌های طرف مقابل برطرف شود. رامین مهمانپرست با اعلام آمادگی ایران برای مذاکرات سازنده و اصولی با گروه 1+5 شرط موفقیت این گفت‌وگوها را به رسمیت شناختن حقوق کشورمان در زمینه داشتن حق فعالیت هسته‌‌ای صلح‌آمیز و حق بهره‌مند‌شدن از چرخه کامل سوخت در دایره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌‌ای دانست.

چین، خواستار ادامه مذاکرات

همزمان با دیدار آمانو و اولاند سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز دوشنبه اعلام کرد: چین همواره گفت‌وگو و همکاری را تنها راه مناسب برای حل درست موضوع هسته‌ای ایران دانسته است. هوآچونینگ تصریح کرده که گروه 1+5 شامل انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا به علاوه آلمان باید روند مذاکرات با ایران را پیگیر شوند. در اظهاراتی دیگر وزیر خارجه پاکستان نیز با بیان اینکه پاکستان موظف به اجرای تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران نیست، خاطرنشان کرد که تهران و اسلام‌آباد برای استفاده از ارز داخلی در مبادلات تجاری خود به توافق رسیده‌اند. حنا ربانی گفت: اگرچه پاکستان به تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه برخی کشورها پایبند است اما درباره ایران این تحریم‌ها فقط توسط آمریکا وضع شده است و بنابراین لزومی ندارد به آن پایبند باشیم.

کد خبر 191994
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز