همشهری آنلاین: معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی دیروز در تشریح جلسه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ گفت: خانم اشتون به نمایندگی از ۶ کشور درخواست کرد تا فردا ( امروز ) به آن‌ها فرصت داده شود تا درباره موضوعات مطرح شده از سوی ایران بررسی لازم را انجام داده و در جلسه امروز - سه شنبه- نظر خود را در این ارتباط اعلام کنند.

علی باقری عضو هیئت ایرانی در مذاکرات مسکو در نشست خبری دیروز خود بعد از جلسه مذاکرات فراگیر ایران و گروه ۱+۵ در تشریح مذاکرات انجام شده، افزود: در گام‌های متقابلی که ما مطرح کردیم حق غنی سازی جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو معاهده NPT مورد تاکید قرار گرفت. همچنین اقدامات شفاف سازی و اعتماد سازی و همکاری جویانه دو طرف در عرصه هسته‌ای وغیر هسته‌ای، چارچوب پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران بر این تاکید دارد که راهکارهای اصلی پیشرفت مذاکرات جلب اعتماد ملت ایران و پاسخ شایسته به اقدامات ایران در عرصه‌های مختلف برای تثبیت حقوق هسته‌ای ایران است، تصریح کرد: در جلسه عصر نیز جمهوری اسلامی ایران به طور مستدل، حقوقی و فنی و براساس واقعیات پاسخ جامعی را به پیشنهادات گروه ۱+۵ که در گفت‌و‌گوهای بغداد مطرح شده بود، داد.

معاون دبیرشورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: همچنین ایران پیشنهادات خود را به صورت تشریحی تبیین کرد و بحث‌های مطرح شده از سوی ایران در نشست صبح و عصر مورد توجه طرف مقابل قرارگرفت.

وی افزود:در جلسه عصر به طور دقیق و بر اساس مفاد اساسنامه آژانس و منشور ملل متحد غیرقانونی بودن ارجاع پرونده هسته‌ای ایران از شورای حکام به شورای امنیت و همچنین صدور قطعنامه‌های شورای امنیت را برای طرف مقابل به صورت تشریحی تبیین کردیم.

باقری در پایان گفت: پس از پایان صحبت‌های آقای جلیلی، خانم اشتون به نمایندگی از ۶ کشور با تشکراز تبیین دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران از جلیلی خواست تا فردا به طرف مقابل فرصت داده شودتا درباره هر دو موضوع فکر کرده و نظر خود را مطرح کنند.

گفتنی است؛ جلسه امروز ساعت ۱۲ به وقت مسکو برگزار خواهد شد.

مذاکرات فراگیر ایران و ۱+۵ به موضوع فعالیت صلح آمیز هسته‌ای ایران می‌پردازد.

کد خبر 174431
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز