گروه سیاسی: در روزی که در صحن علنی مجلس سعید جلیلی و علی لاریجانی رایزنان فعلی و سابق هسته‌ای کشورمان، یکی روند مذاکرات از ژنو تا مسکو را شرح می‌داد و دیگری به تقبیح رفتارهای تندروانه غرب در برخورد با برنامه هسته‌ای ایران می‌پرداخت، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هم وارد تهران شد تا در آستانه مذاکرات مسکو همه نگاه‌ها به ایران متمرکز شود.

وزیر امور خارجه روسیه به تهران آمد تا علاوه بر اینکه عملا به مخالفت‌های آمریکا برای حضور ایران در اجلاس بین‌المللی حل بحران سوریه پشت کند، در آستانه مذاکرات مسکو، گفت‌وگوهایی با مسئولان هسته‌ای ایران انجام دهد.سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه در نشست خبری بعدازظهر با علی‌اکبر صالحی وزیر امورخارجه کشورمان که در وزارت امورخارجه برگزار شد گفت: موضع ما نسبت به تحریم‌های یکجانبه علیه ایران مشخص است و مخالف هرگونه تحریم یکجانبه هستیم.

وی در مورد موضوع سوریه نیز افزود: مواضع ما در این مورد که طرح کوفی عنان باید در سوریه اجرا شود و همه بازیگرهای جهانی در این مورد متحد باشند با ایران مشترک است. وی درخصوص اظهارات هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه روسیه بالگردهای نظامی در اختیار دولت سوریه قرار می‌دهد، تصریح کرد: قراردادهای ما با سوریه خلاف قوانین بین‌المللی نیست و این آمریکاست که اسلحه در اختیار مخالفان دولت سوریه قرار می‌دهد.

لاوروف خاطرنشان کرد: در این زمینه کنفرانس بین‌المللی برگزار می‌کنیم و از همه می‌خواهیم که از طرح عنان حمایت کنند. وی تأکید کرد: طرف ایرانی در مذاکرات 1+5 علاقه‌مند به یافتن راه‌حل‌هایی است که منجر به پیشرفت و حل و فصل برنامه هسته‌ای ایران شود. همچنین در این نشست صالحی، وزیر امورخارجه کشورمان درباره مذاکرات ایران و 1+5 و موضع مسکو گفت: امیدواریم مذاکرات مسکو در همان جهت سازنده دو مذاکره گذشته پیش برود. البته موضوع پیچیده‌ای است و نیازمند صبر و حوصله است.

بیانیه وزارت خارجه روسیه

وزارت خار جه روسیه در بیانیه‌ای درباره این سفر نوشت که مشکل سوریه در تهران مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. مهم‌ترین هدف در حال حاضر مساعدت به اجرای طرح به تصویب رسیده کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه کشورهای عربی در شورای امنیت سازمان ملل متحد و رفع مشکلاتی است که مانع این امر می‌شوند. در همین راستا درنظر است ابتکار روسیه برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی سوریه به‌طور مفصل با مدیریت جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار گیرد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: اعتقاد داریم که در شمار شرکت‌کنندگان در این کنفرانس، علاوه بر همسایگان سوریه و سایر کشورهایی که بر طرف سوری تأثیر‌گذار هستند، ایران نیز بایستی حضور داشته باشد. بدون مشارکت ایران در این کنفرانس، ظرفیت‌های تأثیرگذاری سازنده بین‌المللی بر سوریه به‌طور کامل مورد استفاده قرار نخواهد گرفت. از سوی دیگر وزارت خارجه روسیه تأکید کرده است که بررسی مقدمات دیدار کاترین اشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست‌های خارجی با سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران که در روزهای 18 و 19 ژوئن سال‌جاری در مسکو برگزار خواهد شد، جایگاه قابل‌ملاحظه‌ای هنگام گفت‌وگو در تهران خواهد داشت.

گزارش جلیلی در مجلس

سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان دیروز به مجلس شورای اسلامی رفت تا پیش از مذاکرات مسکو یادآوری و تأکید کند که سه مولفه اقتدار، منطق و ابتکار عمل در گفت‌وگوهای ایران حاکم است و اگر طرف غربی می‌خواهد گفت‌وگوها موفق باشد و به نتیجه برسد، باید در راهبرد گفت‌وگو و همکاری رفتار کند، چون دوره راهبرد زور و فشار خیلی وقت است تمام شده است.

جلیلی با اشاره به اینکه مقاومت ملت ایران امروز جواب داده و گفت: می‌بینید مسیری که امروز طی شده به جایی رسیده که سانتریفیوژها به 10 هزار تا و غنی‌سازی به 20 درصد رسیده است، در شهریور 84 و در نخستین دور گفت‌وگوها در دولت نهم، فیشر وزیر خارجه وقت آلمان بحث تعلیق، تعطیل و سپس تخریب تأسیسات هسته‌ای ایران را مطرح کرد و ما از آن زمان به اینجا رسیده‌ایم که آنها می‌خواستند در بغداد در مورد غنی‌سازی 20 درصد ایران صحبت کنند.

البته پاسخ ما این بود که آنها سوخت را برای ما تأمین نکردند و ما نیاز خود را براساس ظرفیت ملی برطرف کردیم. او بار دیگر تصریح کرد که ما غنی‌سازی را برای مصارف صلح‌آمیز، حق ملت ایران می‌دانیم و این غنی‌سازی متناسب با نیازهای ماست، ضمن اینکه تمام فعالیت‌های غنی‌سازی ما در فوردو و نطنز زیرنظر آژانس و مطابق ان‌پی‌‌تی است، آژانس هم نتوانسته ایرادی به فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران بگیرد. همزمان با جلیلی، علی لاریجانی دبیر سابق شورای‌عالی امنیت ملی و رئیس مجلس به نیابت از مجلس تحت مدیریتش گفت که مطالبه اصلی مجلس این است که تیم مذاکره‌کننده پای حقوق ملت در ان‌پی‌تی بایستد و این تیم به هیچ وجه حق تساهل در مذاکرات را ندارد. ‌

کد خبر 174052
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز