همشهری آنلاین: سرگئی لاوروف بار دیگر بر موضع روسیه مبنی بر اینکه ایران باید در کنفرانس سوریه حضور داشته باشد تاکید کرد و افزود که در نشست مسکو میان ایران و 1+5 درباره سند کاری ارایه شده به ایران در نشست بغداد مذاکره خواهد شد.

خبرگزاری نووستی گزارش داد: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که مسکو امیدوار است گروه"1+5" در مذاکرات روز های 18 و 19 ژوئن در مسکو، سند کاری در مورد برنامه هسته‌یی ایران را که در دیدار ماه مه در بغداد تهیه شده است، به طور سازنده مورد بحث قرار دهد.

بنا بر این گزارش وی روز جمعه در پایان مذاکراتش با هوشیار زیباری، همتای عراقی خود در مسکو گفت: عقیده مشترک ما این است که باید در چنین چارچوبی به مذاکرات ادامه داد. در این چارچوب تا به حال ایده‌ها و پیشنهادات جدی کافی تدوین شده است که می‌توان آنها را بر مبنای اصول حرکت گام به گام و متقابل اجرا کرد.

لاوروف خاطرنشان کرد: همانا براین اساس سند کاری تهیه شد که گروه"1+5" آن را در بغداد به طرف ایرانی تقدیم کرده و ما قصد داریم این سند را در نشست مسکو مورد بررسی ثمربخش و مفید قرار دهیم.

وی همچنین گفت که مسکو شرکت ایران در کنفرانس بین المللی در خصوص سوریه که روسیه پیشنهاد برگزاری آن را مطرح کرده،را کاملا لازم می داند.

وی گفت: اگر ما خواستار بسیج تمام نیروهای جامعه بین المللی برای قطع خشونت در سوریه و وارد کردن اوضاع در مسیری سیاسی هستیم، دعوت از تمام شرکت کنندگان بالقوه از جمله ایران را کاملا لازم می دانیم.

وزیر خارجه عراق نیز اعلام کرد که برگزاری هر گونه نشست بین المللی در خصوص مساله سوریه بدون شرکت ایران غیر قابل قبول است.

پیشتر نیز سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه اظهار کرده بود که روسیه برای برگزاری نشست گروه"1+5" میانجیان بین المللی حل مساله هسته ایران تدارکات بنیادی انجام داده و طرف‌های مذاکره از تفاهمات حاصله در بغداد پیروی می‌کنند.

ریابکوف گفت: مسایل مربوط به تدارک دیدار در مرکز توجه قرار دارند و ما در تماس با تمام کشورها قرار داریم. هیچگونه دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: می توان احتمال داد که گام بعدی در مسکو برداشته خواهد شد. اینکه روند مذاکرات ادامه یابد برای روسیه مهم است. نفع ما در این است که پس از این نشست هایی در دیگر نقاط برگزار شود و (در روند مذاکرات ) وقفه‌ای رخ ندهد.

ریابکوف همچنین گفت که روسیه مخالف تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران بوده و از تعویق اجرای این تحریم ها در صورت گرفته شدن چنین تصمیمی از سوی اتحادیه اروپا استقبال خواهد کرد.

وی گفت که روسیه «مخالف تحریم های نفتی اتحادیه اروپا (علیه ایران) است.»

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: این که آیا به تعویق انداختن تحریم های نفتی امکان پذیر است، باید از اتحادیه اروپا پرسیده شود. ما از چنین تعویقی استقبال خواهیم کرد.

ریابکوف با اشاره به موضع مسکو خاطرنشان کرد که معتقد است « تحریم ها باعث دورشدن زمان حل مساله از طریق مذاکرات شده و این کار بر اساس اصول سیاسی و اخلاقی غیر قابل قبول است.»

به گفته معاون وزیر خارجه روسیه، اینکه تحریم های اروپا چه زمانی به اجرا در می‌آیند برای مسکو خیلی مهم نیست و «روسیه مخالف اعمال تحریم های یکجانبه به عنوان وسیله رسیدن به اهداف سیاسی است.»

در عین حال خبرگزاری شینهوا به نقل از لاوروف گزارش کرد که وی با اشاره به چارچوب 1+5 در مذاکرات با ایران گفت که «نظر مشترک ما این است که مذاکرات در این چارچوب باید ادامه یابد.»

کد خبر 174186
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز