همشهری‌آنلاین: دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: هرگونه رفتار در مسیر گفت‌وگو غیرسازنده پاسخ متناسب و مفتضی خواهد داشت. حرکت در مسیر غلط و بن بست تقابل با ملت ایران شرایط خاص خود را دارد.

جلیلی

به گزارش مهر  سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پس از پایان مذاکرات ایران و گروه 1+5 در مسکو در نشستی خبری گفت: امروز 1+5 به پیشنهاد ما در دور مذاکرات استانبول و بغداد رسید که باید برای این گفت وگو ها نشست کارشناسی برگزار کنیم. هرچند دیر به این نتیجه رسیدند اما ما از همین نیز استقبال می‌کنیم.

جلیلی همچنان در ادامه با بیان اینکه مهمترین دستاورد این دور از مذاکرات تشکیل شوراهای کارشناسی بود اظهار داشت:گفت‌وگو‌ ها وقتی می‌تواند موثر باشد که جلسات کارشناسی برگزار شود تا دیدگاهها به هم نزدیک شود. لذا ما در فاصله 25 روز دور بغداد تا مسکو 5 نامه نوشتیم و گفتیم لازمه گفت وگوی سازنده جلسات کارشناسی است. ما این مساله را در استنابول هم مطرح کردیم.

وی ادامه داد:ما تاکید کردیم که اورانیم غنی شده حق طبیعی ایران است و غنی‌سازی اورانیوم در همه سطوح برای مصارف صحیح حق مسلم ملت ایران محسوب می‌شود. ما به شکل دقیق مستند و مستدل و با استفاد هاز اسناد حقوقی و فنی ثابت کردیم که بسیاری از رفتارهای خلافی که علیه ملت ایران اعمال شده است غیر قانونی است و توضیح دادیم چرا قطعنامه های شورای امنیت را غیرقانونی می دانیم.

جلیلی تاکید کرد:ما در نشست دوم ارزیابی دقیق و جامعی از پیشنهادات آنها در بغداد ارائه دادیم. آنها با توجه به پاسخ های دقیق که ایران داده است فرصت انتخاب دارد.آنها در معرض آزمون مهم برای حلب نظر ملت ایران هستند.آنها در کعرض یک انتخاب هستند تا بتواند از مسیر های بن بست گذشته خارج شوند

جلیلی همچنین اظهار داشت: مذاکرات این دور جدی‌تر، واقعی‌تر و فراتر از اظهار مواضع بود و جمهوری اسلامی ایران بحث‌های جامعی در تبیین دیدگاه‌هایش در محورهای پنج‌گانه تهیه کرده بود .

وی در ادامه به پیشنهادات اشاره کرد و گفت:در نشست اول گفت‌وگو به ارایه‌ی پیشنهادات خود پرداخیتم. مستند و با استناد حقوقی ثابت کردیم که بسیاری از رفتارهای خلافی که علیه ملت ایران اعمال می‌شود غیرقانونی است و به وضوح توضیح دادیم که چرا قطعنامه‌های شورای امنیت را غیرقانونی می‌دانیم و این موضوع را با ادله‌ی مستدل بیان کردیم.

وی همچنین به دور دوم مذاکرات اشاره کرد و گفت: در جلسه دوم به نقد پیشنهادات انها پرداخیتم و بحث هایمان آنچنان مستدل و مستند و روشن و صریح بود که انها از این نوع استدلال کردن ما تشکر کردند و طرح این مواضع را در فهم مسائل ایران موثر دانستند.

مذاکره کننده ارشد ایران تصریح کرد: هیچ منطقی برای مقابله با مسیر پیشرفت ملت ایران وجود ندارد. امیدواریم این فرصت موجب شود آنها بتوانند با استفاده از بحث‌های جلسات کارشناسی مسیر صحیح را انتخاب و از مسیر بن بست گذشته خارج شوند.

جلیلی افزود: آمادگی داریم در جلسات کارشناسی، هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ حقوقی و سیاسی با منطق روشن حقانیت مواضع ایران را به خصوص در فعالیت‌های صلح آمیز هسته ای بیان کنیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: هرگونه رفتار در مسیر گفت‌وگو غیرسازنده پاسخ متناسب خواهد داشت. حرکت در مسیر غلط و بن بست تقابل با ملت ایران شرایط خاص خود را دارد. حرکت در مسیر سازنده گفت‌وگوها و همکاری می‌تواند آینده را برای موفقیت مذاکرات رقم بزند.

کد خبر 174560
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز