گروه سیاسی: میهمانان خارجی سازمان انرژی اتمی ایران، از تاسیسات هسته‌ای نطنز دیدن کردند.

میهمانان خارجی در روز نخست سفر به ایران

این هیات که متشکل از رئیس تروییکای غیرمتعهدها، رئیس گروه 77، نماینده اتحادیه عرب و نمایندگان کشورهای سوریه و ونزوئلا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و به نمایندگی از 120‌کشور در ایران به سر می‌برد، پس از حضور در نشستی با حضور مسئولان این تاسیسات، به دیدن مجموعه تولید اورانیوم با غنای 20 درصد و روند کار سانتریفیوژها در این تاسیسات رفتند.

این هیات که بامداد روز شنبه وارد تهران شده است و پس از آن به اراک رفت و در جریان فعالیت کارخانه آب‌سنگین و رآکتور 40 مگاواتی اراک قرار گرفت. علی‌اکبر صالحی سرپرست وزارت خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی و علی اصغر سلطانیه نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این برنامه‌ها حضور دارند و سفرای خارجی را همراهی می‌کنند. میهمانان خارجی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران، همچنین دیشب به تهران بازگشتند و با سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی دیدار کردند. هیات میهمانان خارجی، بامداد دوشنبه تهران را به مقصد وین ترک خواهند کرد. اما به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در آینده بازدیدهای دیگری نیز از تاسیسات هسته‌ای ایران خواهند داشت و بازدید انجام شده آخرین مورد نخواهد بود.

علی اکبر صالحی دیروز تاکید کرد: ما اعلام کرده‌ایم کارشناسان فنی کشورها می‌توانند همراه سفیرانشان برای بازدید از این تاسیسات به ایران سفر کنند و از نزدیک واقعیت‌های فعالیت‌های هسته‌ای ما را برای آنها تشریح کنند. صالحی همچنین با تاکید بر اینکه بازدید از تاسیسات هسته‌ای ایران در راستای شفاف‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای ایران انجام می‌شود، ادامه داد: متأسفانه طرف مقابل به جای اینکه مسبب این حرکت باشد، سعی می‌کند افکار عمومی جهان را به انحراف بکشاند و این نشان‌دهنده حقانیت ماست.

تحت‌تأثیر قرار گرفتند

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه درنهایت حق ظاهر خواهد شد، تاکید کرد: آنها از ظهور حق نگرانند و نگران هستند که جمهوری اسلامی ایران صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود را باردیگر به رخ جهان می‌کشاند. سرپرست وزارت امور خارجه ایران ادامه داد: ما نشست خوبی با سفیرانی که حدود 120کشور دنیا را نمایندگی می‌کنند داشتیم و تحت‌تأثیر قرار گرفتند. ما بهترین تاسیسات خود و رآکتور 40 مگاواتی را به آنها نشان دادیم.

صالحی در عین حال افزود: کشورهای غربی در نهایت یک روزی مجبورند نسبت به این حقانیت جمهوری اسلامی تمکین کنند. کشورهای چین و روسیه و همچنین خانم کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به این سفر دعوت شده بودند که با استقبال از برگزاری این سفر، دعوت ایران را رد کردند.

فرصت را از دست دادند

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل دیروز درباره دعوت‌شدگانی که دعوت ایران را رد کردند، گفت: آنها این فرصت تاریخی را از دست دادند.علی‌اصغر سلطانیه تاکید کرد: ما در پی بازدیدی که در سال 2007 داشتیم قرار شد از کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها برای بازدید از این تأسیسات دعوت کنیم اما این‌بار تصمیم گرفتیم دامنه را وسعت دهیم و کشورهای 1+5 را نیز دعوت کنیم تا به جمع اکثریت کشورهای جهان بپیوندند. او ادامه داد: یکی از دلایلی که آنها آوردند تا این دعوت را نپذیرند این بود که گفتند این کار مربوط به آژانس است درحالی‌که آژانس بازرسی‌ها را ازجمله در همین نطنز مطابق برنامه انجام می‌دهد و دوربین‌ها نظارت خود را دارد.

سلطانیه تاکید کرد: این بازدید صرفاً برای کشورهایی است که دائم در وین موضوع آژانس را پیگیری می‌کنند و درباره موضوع ایران در شورای حکام بحث می‌شود تا در واقع سفیران متوجه شوند آنچه در آنجا بحث می‌شود درباره چیست که این بازدید، دید واقع بینانه‌ای ایجاد کرده است. او گفت: علاوه بر اینکه ما به‌نظر کشورها احترام می‌گذاریم اما این حق حاکمیت جمهوری اسلامی ایران و هر کشوری است که چه کسانی را دعوت کند و نیز حق هر کشوری است که دعوت را بپذیرد یا نپذیرد. سلطانیه تاکید کرد: ما با نهایت آشکارسازی و شفافیت و همکاری، آنها را دعوت کردیم و قطعاً همان طور که در گزارش وین نیز خواهند دید، آنها این فرصت تاریخی را از دست دادند.

بزرگ‌ترین دستاورد سفر

نماینده دائم ایران در آژانس تاکید کرد: هیچ کشوری چنین پیشینه‌ای ندارد که شهروندان خود و حتی مقامات یا نمایندگان مجلس خود را به تأسیسات اتمی‌اش آن هم تاسیسات غنی‌سازی، راه دهد. سلطانیه در سخنانی که ایسنا خبر آن را منتشر کرد، گفت: دیپلمات‌های مقیم وین در واقع نمایندگان کشورها و رئیسان گروه‌های جغرافیایی و سیاسی هستند و درواقع نمایندگان120 کشور جهان در اینجا حضور دارند.

او تاکید کرد: اینها عیناً شاهد بودند که آنچه در 8 سال گذشته علیه جمهوری اسلامی ایران تبلیغ می‌شد، کاملاً بی‌اساس است. او ادامه داد: امروز هم قبل از اینکه وارد نطنز شویم وقتی تأسیسات را به بازدیدکنندگان نشان دادم، آنها گفتند چه طور تا حالا می‌گفتند که این تأسیسات زیرزمینی و پنهانی است؟ که پاسخ دادم اگر از این بازدید پیام علنی بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران به‌دست آید، بزرگ‌ترین دستاورد بازدید است.

کد خبر 125948

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز