گروه سیاسی: یک هفته مانده به مرحله بعدی گفت‌وگوهای تهران و 1+5 در استانبول، امروز ورودی سایت‌های هسته‌ای ایران به روی میهمانان خارجی گشوده می‌شود.

انرژی هسته ای

تهران اعلام کرده است که این اقدام را برای نشان‌دادن حسن‌نیت خود و اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش انجام می‌دهد.
به گفته علی‌اصغر سلطانیه نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رئیس تروئیکای غیرمتعهدها (مصر، کوبا، ایران) که سفیر مصر در آژانس است، رئیس گروه 77 (نماینده و سفیر الجزایر در آژانس)، سفیر و نماینده اتحادیه عرب نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین و سفیر و نماینده سوریه و ونزوئلا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازدید از تاسیسات نطنز و آب سنگین اراک اعلام آمادگی کرده‌اند.

سفر هسته‌ای این فرستادگان که 25 دی  وارد تهران می‌شوند، تا روز دوشنبه ادامه خواهد داشت.این اقدام، درحالی‌که گفت‌وگوهای بعدی ایران و 5 عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان روزهای اول و دوم بهمن - 21 و 22 ژانویه - در ترکیه ادامه خواهد یافت، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در سوی دیگر، سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه که کشورش برای سفر هسته‌ای به ایران دعوت شده بود، ضمن مثبت ارزیابی کردن اقدام ایران گفت: این بازدید خوب است اما نمی‌تواند جایگزینی برای بازدید بازرسان آژانس و یا مذاکرات هسته‌ای شود.

وزارت امور خارجه چین هم در این‌باره اعلام کرد: نماینده ما در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم‌اکنون در کشور به‌سر می‌برد و شرکت وی در بازدید از تأسیسات هسته‌ای ایران دشوار است.تهران، نمایندگان روسیه، چین، اتحادیه اروپا، آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و شماری دیگر از کشورها را برای بازدید از سایت‌های هسته‌ای‌اش به ایران دعوت کرده بود تا پیش از برگزاری دور جدید گفت‌وگوها در استانبول، به ایران بیایند.

امیدواریم اعتماد متقابل ایجاد شود

سرپرست وزارت امور خارجه نیز درباره حضور میهمانان خارجی در تأسیسات هسته‌ای ایران گفت: ایران آمادگی دارد گام‌هایی را در راستای اعتماد متقابل با حفظ حقوق هسته‌‌ای‌اش بردارد.علی‌اکبر صالحی به اقدام اخیر ایران برای اعتمادسازی متقابل و دعوت از روسای نهادها و گروه‌های بین‌المللی برای بازدید از تأسیسات هسته‌ای‌ ایران اشاره کرد و به ایسنا گفت: هیچ کشوری در دنیا نیست که تأسیسات هسته‌ای خود را در معرض دید دیگران قرار دهد و این نشان‌دهنده صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.

صالحی، همچنین درباره گفته‌های تازه وزیر خارجه‌ آمریکا تاکید کرد: فکر می‌کنم دیر یا زود باید منطق بر مسائل بین‌المللی حاکم شود وگرنه اگر برخی کشورها بخواهند خارج از منطق با برخی مسائل بین‌المللی که ساخته دست خودشان هم است برخورد کنند، بعد از مدتی وجدان ملت‌ها بیدار شده و آرام‌آرام متوجه تبلیغات سوء و فضاسازی‌های دروغین رسانه‌ای می‌شوند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ایران فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را ادامه می‌دهد، تاکید کرد: اگر طرف‌های مقابل، شروع به پذیرش حرف حق ایران در برخورداری از تکنولوژی و انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای کرده‌اند برخوردی منطقی با مسائل و نوید بخش است و از آن استقبال می‌کنیم.صالحی گفت: امیدواریم اعتماد متقابل (بین ایران و 1+5) ایجاد شود.

جلیلی: غرب باید اعتمادسازی کند

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی درباره گفته‌های تازه وزیر خارجه آمریکا درباره پذیرش حق ایران برای غنی‌سازی‌ اورانیوم تاکید کرد: حقوق ملت‌ها را خانم کلینتون تعیین نمی‌کند بلکه حقوق ملت‌ها در NPT و اساسنامه آژانس آمده است. مسیری که بخواهد حقوق ملت‌ها را انکار کند یک مسیر غیرقابل پذیرش از سوی جامعه جهانی است.

سعید جلیلی درباره تبادل سوخت هسته‌ای به فیگارو گفت: این بحث در مورد تامین سوخت هسته‌ای رآکتور تهران است که مصرف آن کاملا مصرف دارویی است. سالانه 850 هزار بیمار سرطانی از تولیدات این رآکتور برخوردار می‌شوند. ما خواستیم این سوخت را بخریم اما آنها نفروختند و بعد پیشنهاد تبادل دادند. آمریکا، وزرای خارجه ترکیه و برزیل را فرستاد تا بیایند و در این‌باره صحبت کنند. جلیلی ادامه داد: آنها آمدند و ما در تهران، بیانیه تهران را نوشتیم. سؤال این است که چرا بعد از بیانیه تهران، آنها تبادل را رد کردند و بلافاصله قطعنامه صادر کردند. اینها مسائلی است که باید آنها اعتماد‌سازی‌ کنند؛ گرچه ما گفته‌ایم این موضوع به‌عنوان یک موضوع همکاری می‌تواند کماکان در دستور کار باشد و البته به آنها گفته‌ایم اگر به ما سوخت ندهید ما خودمان تولید می‌کنیم و دیدند که توانستیم.

کد خبر 125764

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز