گروه سیاسی: گفت‌‌وگوهای ایران و 1+5 صبح دیروز - اول بهمن برابر با 21 ژانویه- به‌طور رسمی در استانبول آغاز شد و در 2وعده صبح و عصر تا شامگاه جمعه ادامه داشت.

جلیلی

این گفت‌وگوها که بین هیات ایرانی به سرپرستی سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرپرست هیات 1+5 در کاخ چراغان انجام می‌شود، امروز نیز ادامه خواهد یافت. هیات 1+5 علاوه بر کاترین اشتون متشکل از رابرت کوپر معاون اشتون، ویلیام برنز مشاور سیاسی وزارت خارجه آمریکا، امیلی هابر مدیر سیاسی و معاون وزارت خارجه آلمان، ژاک ادیبر مدیر سیاسی و معاون وزارت خارجه فرانسه، وو هیلونگ معاون وزارت خارجه چین، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و جفری آدامز مدیر سیاسی و معاون وزارت خارجه انگلیس است.

علاوه بر جلیلی، علی باقری معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران، ابوالفضل زهره‌وند معاون رسانه‌ای دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی، علی آهنی معاون اروپای وزارت امور خارجه ایران و حمیدرضا عسگری، مشاور حقوقی سازمان انرژی اتمی ایران در هیات اعزامی جمهوری اسلامی عضویت دارند.

علی‌اکبر صالحی، سرپرست وزارت امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنان‌که از پیش اعلام کرده بود، در گفت‌وگوهای استانبول حضور ندارد. در این نشست که در کاخ چراغان ترکیه و تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار می‌شد، در مجموع 35 دیپلمات حضور داشتند.

منابع خبری ترکیه اعلام کرده‌اند که علاوه بر نیروهای پلیس و امنیتی، محافظان خصوصی مقامات نیز در این مکان حضور دارند. این مذاکرات پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران انجام می‌شود؛ این در حالی است که برای مذاکرات دوروزه استانبول 182 خبرنگار خارجی و در کل 396 خبرنگار در محل مذاکرات مستقر شده‌اند. براساس گزارش‌های رسمی در ایران، ایران و 1+5 بر سر توافقات مذاکرات ژنو 3 مبنی بر مذاکره درباره یافتن نقاط مشترک توافق کردند.

ایران و 1+5 در مذاکرات صبح جمعه توافق کردند حول توافق مذاکرات ژنو 3، این مذاکرات را ادامه دهند و دو طرف تلاش‌شان را برای یافتن نقاط مشترک انجام دهند.

نه درباره تبادل سوخت

یک روز پیش از آغاز گفت‌وگوها نیز نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنفرانسی خبری در مسکو ضمن تکذیب گزارش برخی رسانه‌های غربی و عربی منطقه مبنی بر قصد تهران برای ارائه نسخه تجدیدنظر شده پیشنهاد مبادله سوخت در نشست استانبول اعلام کرد که حاضر است درباره بیانیه تهران با گروه وین مذاکره کند.علی‌اصغر سلطانیه در این‌باره گفت که تهران آماده است درباره تبادل سوخت بر مبنای طرح مطرح شده در اکتبر 2009 و تجدیدنظر شده در توافق با برزیل و ترکیه در ماه مه گذشته مذاکره کند.

سلطانیه هشدار داد که زمان به سرعت می‌گذرد و زمانی که ایران تزریق اورانیوم 20درصدی به راکتور تهران را آغاز کند هیچ دلیلی برای تبادل سوخت وجود نخواهد داشت.این گفته‌های سلطانیه در واکنش به خبری از رسانه‌های غربی به نقل از منابع عربی منطقه بود که روز چهارشنبه در آن مدعی قصد ایران برای پیشنهاد نسخه جدید طرح تبادل سوخت هسته‌ای شده بودند.
این خبر به نقل از منابع نزدیک به طرح تجدیدنظر شده ادعایی منتشر شد اما هویت این منابع فاش نشد. با این حال علی باقری معاون سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران به محض ورود هیات ایرانی به استانبول در روز پنجشنبه به رویترز گفت: چیزی در این‌باره نشنیده‌ام. یک مقام ایرانی دیگر که نامی از او منتشر نشده نیز در این باره گفته است: هیچ پیشنهاد جدیدی وجود ندارد.

همچنین به گزارش خبرگزاری آلمان، سلطانیه در مسکو بر طرح پیشین تبادل سوخت بین ایران و گروه وین -گروه کشورهای آمریکا، فرانسه و روسیه برای فروش سوخت هسته‌ای با غنای19.75  به ایران- تاکید کرد. او گفت: ایران برای مذاکرات با گروه وین درباره مسئله غنی‌سازی اورانیوم آمادگی دارد.

پیشنهاد‌های قابل توجه

در گزارش‌های رسمی به محتوای دقیق گفت‌وگوها اشاره‌ای نشده است اما ایسنا گزارش داد: سعید جلیلی در نشست صبح دیروز پیشنهاد‌های قابل توجهی را به طرف مقابل ارائه کرده است که مورد توجه گروه 1+5 قرار گرفت. هیات ایرانی که روز پنجشنبه تهران را به مقصد استانبول ترک کرد، در ضیافت شام وزیر امور خارجه ترکیه با حضور کاترین اشتون شرکت کرده است. همچنین علی باقری، معاون سعید جلیلی نیز در نخستین شب اقامت در استانبول با معاون وزیر خارجه چین، دیدار کرده است. دیپلمات چینی در این دیدار درباره نشست هفته گذشته کارشناسان سیاسی 1+5 در لندن با باقری سخن گفته است.

کد خبر 126340

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز