همشهری آنلاین: سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در کنفرانس خبری در استانبول گفت: ظرفیت‌های ایران غیر قابل انکار است و می‌تواند برای همکاری در سطح بین‌المللی فرصت‌های خوبی را فراهم کند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به استانبول، جلیلی این مطلب را در پایان مذاکرات ایران با گروه 1+5  در استانبول عنوان کرد.

وی با تاکید بر این که، ما با این نگاه سازنده وارد این گفتگوها شدیم افزود: فکر می‌کنیم امروز طیفی از موضوعات مختلف می‌تواند بستر همکاری بین ملت‌ها به ویژه در سطح بین‌المللی باشد تا جهانی مملو از صلح، سعادت و عدالت برای همه ملت‌ها در پی داشته باشد.

جلیلی افزود: ما تاکید کردیم که گفتگو باید بر اساس منطق مشترک باشد یعنی در موضوعات مختلف باید به حقوق ملتها احترام گذاشته شود و رفتارهای غلطی که در تقابل با حقوق قانونی ملتهاست کنار گذاشته و از آن پرهیز شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با تصریح این موضوع که همه در جامعه بین‌المللی این موضوعات را می‌پذیرند، گفت: این همان منطق مشترکی است که همه به آن اذعان دارند.

جلیلی اضافه کرد: یکی از بحث‌های اساسی که می تواند موضوع همکاری در سطح بین‌المللی باشد موضوع هسته‌ای می‌باشد و همکاری حول موضوع هسته‌ای یکی از بحث‌های بسیار ضروری است و ما باور داریم که در عرصه این موضوع حتما ظرفیت های بسیار زیادی برای همکاری وجود دارد.

وی افزود: نخستین موضوع همکاری، خلع سلاح است که امروز موضوعی بسیار مهم است و نگرانی جدی که در سطح بین المللی وجود دارد این است که چرا قدرت هایی که سلاح هسته‌ای دارند هنوز خلع سلاح نشده‌اند و این موضوعی بسیار مهم برای همکاری است که بتوانیم برای تحقق خلع سلاح همکاری کنیم.

وی گفت: موضوع دوم این است که حتما باید همکاری جدی بین ملت‌ها برای جلوگیری از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای صورت گیرد و امروز جلوگیری از اشاعه این سلاح‌ها خود موضوعی بسیار مهم برای همکاری است.

جلیلی حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای را موضوع سوم همکاری خواند و آن را ضرورتی برای ملت‌ها ارزیابی کرد.

کد خبر 126410
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز