یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

نخستین محصول کیک زرد تولیدی کارخانه بندرعباس وارد چرخه سوخت سایت هسته‌ای اصفهان شد تا به این ترتیب ایران یک گام دیگر در جهت خودکفایی در تولید کیک زرد بردارد

صالحی

در مراسمی با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی، نخستین محصول کیک زرد تولیدی کارخانه بندرعباس به مجتمع سوخت سایت هسته‌ای اصفهان وارد شد.

این نمونه نخستین محموله‌ کیک زرد ارسالی از معدن گچین بندرعباس به سایت هسته‌ای اصفهان است که به گفته علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، تحت نظارت و حسابرسی آژانس نیز قرار دارد.صالحی پس از بریدن روبان و واردشدن کانتینر حامل کیک زرد به درون سایت هسته‌ای اصفهان، در کنفرانسی خبری حاضر شد و وعده داد: در آینده ملت ایران شاهد دستاوردهای بزرگی خواهد بود.

بخش قابل توجه

صالحی همچنین درباره‌ میزان نخستین محموله‌ کیک زرد واردشده به سایت هسته‌ای اصفهان و اینکه چه بخشی از کیک زرد مورد استفاده در سایت هسته‌‌ای اصفهان از بندرعباس تامین می‌شود، پاسخ داد: اینکه در همین لحظه انتظار داشته باشید کل موجودی خود را اعلام کنیم، امکان‌پذیر نیست. ما بخش قابل توجهی از کیک زرد را از طریق بندرعباس تامین می‌کنیم و امیدواریم در چند سال آینده بتوانیم به تامین تمامی موجودی مورد نیازمان در داخل کشور دست یابیم.

نمی‌پذیریم که آژانس اعلام کند

صالحی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه ورود نخستین محموله‌ کیک زرد معدن گچین بندرعباس چه تاثیری در گفت‌وگوهای ایران و 1+5 دارد؟ و اینکه میزان نخستین محموله‌ کیک زرد چقدر است؟ گفت: نمی‌توانم پاسخی درباره اینکه این محموله به چه میزان است بدهم. این اطلاعات را آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعا خواهد داشت؛ چون در چارچوب پادمان جامع باید اعلام شود اما ما معتقدیم دلیلی ندارد چنین اطلاعاتی در گزارش‌های آژانس منعکس شود.

متأسفانه یکی از مشکلات و گله‌های ما از آژانس این است که اطلاعاتی که ضرورتی برای بیان در گزارش‌ها ندارد و باید محرمانه در آژانس بماند منعکس می‌شود. امیدواریم آژانس درباره میزان کیک زرد ایران حسابرسی‌اش را انجام دهد اما به هیچ عنوان نمی‌پذیریم که میزان نیاز مواداولیه و مورد نظر ایران را اعلام کنند.

تولید 35کیلوگرم اورانیوم با غنای 20درصد

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره تاثیر تولید کیک زرد معدن گچین بندرعباس در مذاکرات ایران و 1+5 گفت: طرف مقابل و کسانی که درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران اطلاعات دارند می‌دانند اما وانمود می‌کنند که ایران در برخی مسائل مشکلاتی دارد. مثلا درباره تولید اورانیوم با غنای 20 درصد می‌گفتند که ایران توانایی انجام این کار را ندارد اما ما تا الان 35 کیلوگرم اورانیوم با غنای 20درصد تولید کرده‌ایم. همچنین در زمینه تولید مجتمع سوخت مجازی، ما ثابت کردیم که توانایی این کار را داریم و امیدواریم در شهریورماه آینده نخستین مجتمع سوخت را وارد رآکتور تهران کنیم.

یک پیشنهاد به مسکو

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه از پیشنهاد ایران به روس‌ها برای ایجاد یک کارخانه تولید سوخت برای نیروگاه بوشهر تحت لیسانس روس‌ها خبر داد و افزود: البته جواب جدی از روس‌ها نشنیده‌ایم. گفته‌اند این پیشنهاد را بررسی و مطالعه می‌کنیم. اگر مورد موافقت آنها قرار گیرد کنسرسیومی تشکیل خواهد شد که بخشی از آن را توانمندی ایرانی و بخشی را روس‌ها انجام می‌دهند.

صالحی گفت: ما فکر می‌کنیم این پیشنهاد اصولی است تا به‌طور مشترک سوخت نیروگاه بوشهر را تولید کنیم.

کیک زرد چیست؟

کیک زرد (Yellow cake) که به‌نام اورانیا (Urania) هم شناخته می‌شود در واقع خاک معدنی اورانیوم است که پس از طی مراحل تصفیه از سنگ معدنی آن تهیه می‌شود. تهیه این ماده به‌منزله رسیدن به بخش میانی از مراحل مختلف تصفیه سنگ معدن اورانیوم است. کانادا یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان کیک زرد در جهان و قزاقستان دارای صنایع بزرگ تولید این پودر در آسیاست. 

کد خبر 122410

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز