دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

گروه سیاسی: گفت‌وگوهای هیات دیپلماتیک ایران و گروه 1+5 ظهر دیروز در ژنو آغاز شد و قرار است تا پایان سه شنبه ادامه داشته باشد.

جلیلی

سرپرستی هیات ایرانی به‌عهده سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی است و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از 6 کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان در برابر جلیلی حاضر شده است.

پیش از شروع جلسه، اشتون همراه با فرستادگانی از کشورهای 1+5 وارد محل برگزاری گفت‌وگو شد و با ابراز خرسندی از آغاز گفت‌وگوهای ژنو گفت: امیدواریم هیات‌های مذاکره‌کننده، گفت‌وگوهای خیلی خوبی داشته باشند.به گزارش رویترز، جلیلی نیز در این دیدار کوتاه تاکید کرد: امیدواریم گفت‌وگوهای صریح، روشن و مفیدی داشته باشیم.

جلیلی همچنین صبح امروز پیش از آغاز نشست هیات دیپلماتیک ایران با نمایندگان گروه 1+5، درباره پیش‌بینی‌اش از نشست جاری مورد پرسش قرار گرفت و گفت: همه‌چیز بستگی به طرف مقابل دارد.

با یاد شهریاری

درباره جزئیات این جلسه یک مقام آگاه در ژنو به مهر گفت: نشست دیروز با انتقاد شدید فرستاده ایران نسبت به ترور استادان ایرانی آغاز شد.همچنین یک مقام آگاه که خواست نامش فاش نشود، به خبرنگار سیاسی همشهری خبر داد که در ساعات نخست ورود هیات ایرانی به ژنو، معاون وزیر امور خارجه روسیه خواستار دیدار و گفت‌وگو با جلیلی شده است. جلیلی اما این درخواست را رد کرده و معاون خود علی باقری را به دیدار معاون وزیر روسی فرستاده است.

گفته می‌شود این در خواست برای آن طرح شده است که طرف روسی موضع کشورهای 1+5 را پیش از شروع مذاکرات به ایرانی‌ها منتقل کند.برخی رسانه‌های اروپایی این رفتار جلیلی را به ترور 2 دانشمند هسته‌ای ایران مرتبط می‌دانند. صبح دیروز نیز دبیر شورای‌عالی امنیت ملی همچنین گفت‌وگو با اشتون و نمایندگان 1+5 را با یاد شهید شهریاری و محکومیت شدید اقدام تروریستی علیه او آغاز کرد.

دیدار با فرستادگان مسکو و پکن

پس از پایان دور اول گفت‌وگوهای ایران و 1+5، دیدارهای دو جانبه هیات‌های مذاکره‌کننده آغاز شد و در نخستین دیدار، هیأت روسی به ملاقات سعید جلیلی رفت.در این دیدار سرگئی ریابکوف که ریاست هیأت روسیه را برعهده دارد، گفت: ما به برگزاری این دور از مذاکرات نیازمند بودیم و تلاش خواهیم داشت در مذاکرات به رفع موانع کمک کنیم.همچنین در دیدار جداگانه‌ای در حاشیه گفت‌وگوی ژنو، جلیلی با هیات چینی دیدار کرد.

در این دیدار وو هایلونگ، معاون وزیر خارجه چین که ریاست هیات چینی را در این مذاکرات بر عهده دارد، درباره دور اول مذاکرات گفت: به‌نظرم دور اول مذاکرات در فضایی مصالحه‌جویانه انجام شد و کشورهای غربی مواضع‌شان متفاوت از گذشته بود.

جلیلی هم گفت: دریافت ما هم از فضای مذاکرات همین است که 1+5 بی‌نتیجه بودن راهبرد دو مسیره فشار- مذاکره را درک کرده است.در نشست دیروز ژنو سرگئی ریابکوف و ویلیام برنز معاونان وزیران خارجه روسیه و آمریکا به‌عنوان نمایندگان این دو کشور حضور داشتند.

همچنین ژاک اودیبر مدیرکل سیاسی و امنیتی وزارت خارجه فرانسه، وو هایلونگ معاون وزیر خارجه چین و رابرت کوپر مشاور وزیر خارجه انگلیس به نمایندگی از کشورهایشان حضور داشتند.در هیات ایرانی، علی باقری معاون امور بین‌الملل دبیرخانه شورای امنیت ملی، ابوالفضل زهره‌وند، معاون رسانه‌ای دبیرخانه این شورا و علی آهنی معاون اروپای وزارت امور خارجه حضور دارند.

این نخستین دور گفت‌وگوهای دو طرف در سطوح بالاست که از زمان دیدار نمایندگان گروه 1+5 و ایران در سپتامبر سال گذشته برگزار می‌شود.جلیلی در اواسط تیرماه 89 طی نامه‌ای به اشتون شرایط ایران برای مذاکره با 1+5 را اعلام کرده بود.

کد خبر 122501

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز