جمعه ۱۹ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

جواد منصوری* دولت در راستای طرح مسئله نوروز و گسترش فرهنگ ایرانی در منطقه و اینکه موقعیت ایران در منطقه ارتقا پیدا کند، در سال 89 مراسمی برگزار کرد و در نظر داشت در سال 90 آن‌را توسعه دهد.

mansouri

مقدمات این کار از 4 ماه پیش فراهم شده بود، اما اتفاقاتی که در 3 ماهه گذشته در منطقه واقع شد، مسیر موضوع گردهمایی برای تقویت فرهنگ نوروزی ایرانی دگرگون شد و به‌عبارت دیگر اولویت آن تغییر کرد و در این مدت بعضی از افراد که دعوت شده بودند باتوجه به عملکردشان یک فضای منفی نسبت به آنها به‌وجود آمد. قطعا تعداد زیادی از مقامات کشور انتظار داشتند دولت باتوجه به واقعیت‌های موجود برنامه خود را در این خصوص تغییر دهد و به‌عبارت دیگر هماهنگ با مردم منطقه، موضع مناسبی اتخاذ کند. ازاین‌رو حضور افرادی مانند ملک عبدالله پادشاه اردن نمی‌توانست مورد تأیید مردم باشد.

لغو دعوت از ملک عبدالله از یک طرف و حمایت از خواسته مردم اردن برای تغییر نظام ، آزادی و تغییر سیاست‌های دولت اردن موجب خشم مقامات اردن شد؛ ازاین‌رو مقامات اردن ازجمله وزیر خارجه این کشور در روزهای اخیر نظرات صریح و تندی بر ضد جمهوری اسلامی ایران ایراد کرده اند. البته بعضی از مقامات ایران پاسخ متقابلی داده‌اند. این تقابل نظرات مقامات 2 کشور نشان‌دهنده تیرگی روابط و دور شدن 2 دولت از یکدیگر است.

به‌نظر می‌رسد باتوجه به تحولات منطقه و خواست مردم ما، ماه‌های آینده نظیر چنین موضع‌گیری‌هایی را از طرف دیگران باید انتظار داشته باشیم و به این دلیل دولت باید پیش‌بینی‌های لازم و تحلیل واقع‌بینانه‌ای از اوضاع داشته باشد تا اینکه در مقابل مردم منطقه قرار نگیرد.به‌نظر می‌رسد در ماه‌های آینده تحولات خاورمیانه ادامه خواهد داشت و می‌طلبد ما تحولات را به دقت زیر نظر داشته باشیم و مواضع صحیحی اتخاذ کنیم.

*معاون پیشین آسیا و اقیانوسیه وزیر خارجه

کد خبر 131753

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز