گروه سیاسی- مجید مهرابی دلجو: انتشار گزارشی با عنوان «تحریم ناقضان حقوق بشر در ایران» به همراه تصویر طناب دار در سایت سفارت بریتانیا، پرونده طرح قطع رابطه با انگلیس را که از دی ماه سال 88 در مجلس کلید خورده است، از لابه‌لای پرونده‌هایی که هم‌اکنون روی میز هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی است، بیرون آورد.

این گزارش نخستین نمونه از پشت پا زدن‌های سفارت بریتانیا به معیارهای دیپلماتیک نیست؛ آذرماه سال گذشته سایمون گس، سفیر انگلیس در ایران یادداشتی را به قلم خود روی سایت سفارت متبوعش منتشر کرد و نوشت: دولت بریتانیا از ایران خواسته تا از دستگیری‌های خودسرانه خودداری کند و انگلیس به فعالیت‌های خود برای جلب توجه عمومی به موارد حاکی از عدم‌بهره‌مندی مردم از این آزادی‌ها، ادامه خواهد داد.

روز گذشته حسین ابراهیمی در واکنش به اقدام جدید ضدایرانی سایت سفارت انگلیس، گفت: سفارت این رژیم با این اقدام، خود را به تعطیلی نزدیک‌تر کرده است. تقریبا یک هفته بعد از انتشار یادداشت موهن سفیر ملکه الیزابت در ایران که بنا به روایتی نواده نویل گس، امضا‌کننده قرارداد نفتی ننگین گس- گلشائیان است، کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی طرح قطع رابطه با انگلیس را که تقریبا از یک‌سال پیش‌‌تر روی آن کار کرده بود، از نوبت رای‌گیری خارج کرد و در جلسه‌ای نظر خود را بر قطع کامل رابطه با انگلیس اعلام و طرح را برای رای‌گیری در صحن علنی به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

اصل قطع رابطه پذیرفته شده است

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با همشهری درباره آخرین وضعیت طرح قطع رابطه با انگلیس گفت: بعد از ارسال نامه‌ای به هیات‌رئیسه مجلس، تاکنون مطلب جدیدی در این رابطه از سوی هیات رئیسه دریافت نکرده‌ایم؛ اگر نامه‌ای را دریافت کنیم مطمئنا در کمیسیون پیگیری می‌شود.وی با بیان اینکه این مسئله دارای حساسیت زیادی است افزود: اصل کاهش ارتباطات عملا نظر پذیرفته‌ای است که از مدت‌ها پیش درحال اجراست و به همین علت امروز ایران در انگلستان دارای سفیر نیست و رابطه ما نیز به‌شدت کاهش یافته است و آنچه مد نظر بسیاری از نمایندگان مبنی بر کاهش روابط بوده محقق شده است ولی اگر این مصوبه حالت قانونی به‌خود بگیرد الزام بیشتری پیدا می‌کند.

البته این فقط ایران نیست که سفیر خود را از انگلیس فراخوانده است؛ سفارت انگلیس نیز در ایران بدون سفیر اداره می‌شود. اواخر بهمن ماه سال گذشته سایمون گس که بروجردی او را «عنصر نامطلوب» می‌داند، به‌عنوان نماینده جدید امور غیرنظامی ناتو در افغانستان منصوب و از ایران خارج شد. بلافاصله بعد از خروج جانشین جفری آدامز از ایران، حسین ابراهیمی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرد که با خروج سفیر انگلیس از ایران، وی اجازه ورود به خاک جمهوری اسلامی ایران را نخواهد داشت.ناتو پیش از این در بیانیه‌ای اعلام کرده بود گس به‌صورت رسمی این سمت را در نشست 25 و 26 فروردین 90 وزرای خارجه ناتو در برلین تحویل خواهد گرفت.

گس کاتالیزور قطع رابطه با انگلیس

از زمان مطرح شدن طرح قطع رابطه با انگلیس در مجلس، کارشکنی‌های گس در ایران، نقش قابل توجهی در تصمیم مجلس برای قطع رابطه با انگلیس بازی کرد. او اگر چه خود همان دی ماه سال 88 نامه‌ای به علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نوشت و کشورش را از اتهام دخالت در امور داخلی ایران مبرا دانست و اقدام مجلس ایران برای قطع رابطه با انگلیس را تأسف آور خواند اما بعدها خود در یادداشتی که بر خروجی سایت سفارت متبوعش منتشر شد، اتهاماتی واهی علیه کشورمان را مطرح و زمینه تصویب طرح قطع رابطه با انگلیس را در مجلس فراهم کرد، اگر چه اعطای لقب «سر» به سفیر کارشکن بریتانیا از سوی ملکه الیزابت که از سوی برخی کارشناسان تفسیر به دهن‌کجی به اعتراض‌های ایران شد نیز چندان در این تصمیم مجلس بی‌تاثیر نبود. به‌نظر می‌رسد اقدام جدید سفارت بریتانیا و طرح اتهامات جدید علیه 32 مقام ایرانی، زمینه دیگری را برای مطرح شدن طرح قطع رابطه با انگلیس در صحن علنی باز کرده است.

حسین ابراهیمی دیروز در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه انگلیسی‌ها می‌خواهند با فرار روبه جلو، افکار عمومی را نسبت به قتل‌عام مردم منطقه علیه خود را منحرف کنند، گفت: ملت ایران به این ادعاهای واهی ارزشی قائل نیست و کمیسیون امنیت ‌ملی و سیاست خارجی مجلس در نخستین جلسه کاری خود اهانت سایت رژیم سلطنتی انگلیس را مورد بررسی قرار خواهد داد.

سابقه مطرح شدن طرح قطع رابطه با انگلیس

طرح قطع رابطه با انگلیس 23دی ماه سال 88 و در پی دخالت‌های سفارت انگلیس در حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم با35 امضا از سوی برخی از شاخص‌ترین چهره‌های مجلس مثل روح‌الله حسینیان، حسین فدایی، الیاس نادران، حسین ابراهیمی و محمدتقی رهبر در صحن علنی مطرح شد اما با نظر برخی نمایندگان و به‌منظور اجتناب از تصمیم‌های احساسی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس رفت. در ماده واحده طرح یک‌فوریتی الزام دولت جمهوری اسلامی ایران به قطع رابطه کامل سیاسی با دولت انگلیس آمده‌است: دولت موظف است از تاریخ تصویب این قانون کلیه روابط سیاسی خود با دولت انگلیس را متوقف کرده و به حالت تعلیق در آورد. در مقدمه این طرح دلایل لزوم تهیه و طرح پیشنهاد قطع رابطه کامل سیاسی دولت جمهوری اسلامی با دولت انگلیس تشریح شده و یکی از این دلایل سوابق طولانی دخالت‌های مستقیم و غیرمستقیم دولت انگلیس در امور ایران به‌ویژه نسل‌کشی در جنگ جهانی اول، کودتای رضاخان، سرنگونی دولت مصدق و حمایت از رژیم صدام علیه جمهوری اسلامی ذکر شده است.

کد خبر 132529

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز